بیتردید ایجاد بستری مناسب برای احیای حقوق، لازمه وصول به آن حقوق است و در جامعه تا چنین فضایی مهیا نباشد و موانع برطرف نگردد، دستیابی به حقوق امری ناممکن خواهد بود. بدون شک همه احکام و تعالیم اسلام براساس فطریات انسان نازل شده و ناظر به ابعاد وجودی و تامینکننده جنبههای حقوقی او است. دشمنان اسلام که خوی و خلق استثماری در باطنشان ریشه دوانده! دائما به دنبال ایجاد فتنه و دسیسههایی هستند تا موانعی را در مقابل تعالیم انسانساز اسلام فراهم سازند و جلوی تحقق و گسترش این فرهنگ آسمانی را بگیرند.
اسلام برای رفع آن موانع، مسلمانان را به جهاد و مبارزه مکلف کرد و این تکلیف تعلیقی، زمانی تنجز پیدا میکند که دیگران عملا در مقام تضییع حقوقشان برآیند، چنانکه ظاهر آیه شریفه: «قاتلوهم حتی لاتکون فتنه» (بقره - 193) همین را میفرماید: یعنی تا فتنهها و آشوبها از میان برود و پس از زوال فتنه، جهاد (با دشمنان خارجی) مصداق ندارد. (1)
____________________________________
1- حق و تکلیف در اسلام، آیتالله جوادی آملی، ص 271