kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۱۶۱۷
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۴
مقامات ارشد وزارت خارجه:

در مذاکرات وین طرح گام‌به‌گام یا توافق موقت مطرح نیست

مقام‌های ارشد وزارت خارجه با بیان اینکه «چیزی کم‌تر از برجام نمی‌پذیریم» و «تمرکز اصلی و قطعی ما رفع تحریم است» تاکید کردند: «چیزی به نام توقف و گام به گام و توافق موقت مطرح نیست»

 

سرویس سیاسی-

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه دیروز دوشنبه در نشست هفتگی با خبرنگاران ضمن تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.
خطیب زاده در پاسخ به سؤالی درباره اظهارنظرهای مطرح شده مبنی بر این‌که در مذاکرات لغو تحریم‌ها درباره برنامه موشکی، توافق موقت و FATF صحبت‌هایی شده است‌، گفت: ما در وین براساس پیش‌نویس‌هایی که دادیم برای رفع تحریم‌ها و هم چگونگی توقف اقدامات جبرانی ایران در مقابل رفع تحریم‌ها مذاکره می‌کنیم. آنها هم در جلسات قبل توضیح داده شده است. چیزی به نام توقف و گام به گام و توافق موقت مطرح نیست.
طرفی که عضو برجام نیست
در جایگاهی نیست که
چنین اظهاراتی را بکند
وی در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات «آنتونی بلینکن» مبنی بر این‌که ایران درباره بازگشت به تعهداتش جدی نبوده و به همین خاطر ما به این دور از گفت‌وگوها پایان بخشیدیم، گفت: طرفی که عضو برجام نیست و همه تعهداتش را نه تنها متوقف کرده و تمام تلاشش را در طی سال‌های گذشته کرده هیچ کس پایبند به برجام نباشد و هر کس پایبند به برجام بوده را مورد تنبیه قرار‌داده، اساسا در جایگاهی نیست که چنین اظهاراتی را بکند.
سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: آمریکا به جای اینگونه اظهاراتی که بیش‌تر در چارچوب مقصر‌نمایی است برای این‌که از مسئولیت خودشان فرار کنند، بهتر است به راه ساده‌تر برگردند و اینکه به تعهداتشان در ذیل آنچه در ۲۰۱۵ امضا کردند، انجام دهند.
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره اظهارنظری از سوی خبرنگاران غربی و مقامات اروپایی و آمریکایی مبنی بر این‌که ایران متوجه اضطرار در مذاکرات و ضروری بودن این مسئله نیست نیز اظهار داشت: آنچه می‌گویم یک روایت ایرانی است. در وین ما با یک اراده جدی وارد شدیم و تیم اعزام شد که به توافق خوب برسد و اساسا توافق خوب را در راستای تعهداتی می‌دیدیم که همه اطراف در برجام دارند. ترکیب و کم و کیف اعزام هیئت نشان می‌داد که هدف اصلی در اعزام این هیئت این است که همان جمعی که در تهران با رفت و برگشت‌های متعدد باید درباره ابعاد تحریمی تصمیم بگیرند در همانجا تصمیم بگیرند. هم توان مدیریتی و هم توان کارشناسی در هم تجمیع شد و در وین آماده شد. وی گفت: شاید طرف مقابل اساسا انتظار نداشت با همین رویکردی که توافق خوب در کم‌ترین زمان ممکن به دست بیاید، تیم ایران متون آماده مکتوب به آنها بدهد. برای همین به محض این‌که این متون داده شد برخی از درزهای رسانه‌ای آغاز شد که این‌ها قابل انجام نیست و حداکثر گرایانه است. خطیب‌زاده افزود: تمامی آنچه در این متون نوشته شده بود مبتنی بر برجام و پیش‌نویس ۶ دور قبل بود اساسا نمی‌توانست حداکثری باشد، متاسفانه رویکرد آمریکا و طرف‌های اروپایی به اجرای تعهداتشان حداقلی است و همین حداقلی باعث شده مذاکرات به نقطه‌ای برسد که طرف‌های اروپایی فورا درخواست کردند به پایتخت‌هایشان برگردند و مشورت کنند.
وی ادامه داد: تیم جمهوری اسلامی ایران همانجا اعلام کرد برای این‌که تصمیم گرفته شود هم این اجازه را دارد و هم ترکیب تیم اجازه می‌دهد تا مادامی که نیاز باشد در وین بمانند و به توافق‌های لازم در متون برسند ولی به جهت اصرار طرف مقابل برای نیاز به مشورت با پایتخت‌ها ایران پذیرفت.
آخر این هفته
دور بعدی آغاز خواهد شد
سخنگوی وزارت خارجه گفت: آخر این هفته دور بعدی آغاز خواهد شد و تاریخ دقیق در گفت‌وگوی باقری و مورا بزودی نهایی خواهد شد. مهم این است که طرف مقابل هم مثل ایران با پیشنهادهای مشخص بیاید. آنچه ما داریم حتما قابل مذاکره و بررسی است ولی این‌که طرف مقابل فقط اظهارات رسانه‌ای کند و تصور کند می‌تواند بازی مقصر‌نمایی اعمال کند و با این بازی افکار تصمیم سازان و نخبگان ایران را تحت تاثیر قرار دهد باور غلطی است. می‌دانیم در وین چه می‌خواهیم و آنچه می‌خواهیم کاملا در چارچوب برجام است. طرف مقابل هیچ ایرادی در متون ایران نگرفت و گفتند باید بررسی شود.
وی افزود: نه تعجیل داریم و نه اجازه می‌دهیم کسی با وقت و انرژی ما در وین بازی کند. تیم با عزم توافق خوب عازم می‌شود و امیدواریم طرف مقابل با همین عزم بیاید.
خطیب‌زاده همچنین بیان کرد: هیئت ایران با تعامل و انعطاف وارد وین شد، ولی طرف مقابل چنین نبود. منتظریم نظر طرف مقابل را درباره دو سند دریافت کنیم. هر کجا لازم باشد هم سندها و پیش‌نویس‌های جدید قابل رد و بدل شدن است. مهم این است که آخر این هفته که گفت‌وگوها از سر گرفته می‌شود چون گفت‌وگوها متوقف نشده بلکه تنفس چند روزی داده شده است.
چیزی کمتر از برجام نمی‌پذیریم
خطیب‌زاده درباره ۲ سندی که ایران به طرف مقابل ارائه کرد نیز گفت: دو پیش‌نویس را براساس متن‌های ۶ دور مذاکره قبلی و متن‌های نوشته شده به طرف مقابل ارائه کردیم. الان وقتی است که آنها تصمیم بگیرند که چه موضعی را درباره رفع تحریم‌ها اتخاذ کنند. ما چیزی کم‌تر از برجام نمی‌پذیریم و چیزی بیش‌تر از برجام هم تعهد نمی‌دهیم.
وی درباره سند دوم درباره موضوع هسته‌ای اظهار داشت: هر چند معتقدیم اقدامات جبرانی ما در پاسخ به طرف مقابل انجام شد در چارچوب برجام بوده است و باید تکلیف تحریم‌ها روشن شود. در چارچوب انعطاف و تعامل پذیرفتیم، سند دومی که در اختیار داشتیم بندهایی است که مربوط به توقف اقدامات جبرانی ایران است. آنچه امروز بیش از همه مهم است تعهدات طرف مقابل است. تعهدات ما روشن است، ولی تحریم‌هایی که طرف مقابل باید بردارد بسیاری به عنوان بن بست وجود دارد.
تمرکز اصلی و قطعی ما
رفع تحریم است
خطیب‌زاده بیان کرد: ما علاقه‌مند به ۶ دور مذاکره و پیش‌نویس‌ها داریم ولی آنها پیش‌نویس بوده است. براساس سیاست دولت تمرکز اصلی و قطعی ما رفع تحریم است و بندهای رفع تحریم را در پیش‌نویس جدید که مبتنی بر پیش‌نویس قبلی است ارائه کردیم. تا موقعی منافع لغو تحریمی حاصل نشود نمی‌شود درباره بندهای دیگر اظهارنظر کرد.
هیچ توافقی نداریم، مگر اینکه درباره همه چیز به توافق برسیم
خطیب‌زاده درباره این‌که در مذاکرات اخیر تیم ایران چه میزان به مذاکرات قبلی استناد کرد نیز بیان کرد: در گفت‌وگوها حضور نداشتم که شگفت زدگی افراد را ببینم. گزارش‌هایی را دیدم مبنی بر تاکید موکد طرف‌های مقابل بر اینکه خواسته ایران برای رفع تحریم‌ها باید عملی شود.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: آنچه ایران به عنوان پیش‌نویس خود ارائه کرده است تماما براساس متن پیش‌نویسی است که در شش دور قبلی انجام شده است، ولی آن متن با نظرات هیئت ایران ارائه شده است و ما درخصوص بندهای پیش‌نویس نظرات اصلاحی خود را دادیم. پیش‌نویسی دادیم که گزاره‌ها و بخش‌های مختلف چگونه باید نوشته و بازنوشته شود. همان متن را مبنا قرار‌داده و براساس آن نظرات خود را دادیم.
وی بیان کرد: در بالای متن طرف‌های اروپایی دیده‌اند که یک اصلی نوشته شده این‌که ما هیچ توافقی نداریم، مگر اینکه درباره همه چیز به توافق برسیم. وی اظهار داشت: ان‌شاءالله آخر این هفته طرف‌های اروپایی با پیشنهادهای مشخص یا پاسخ‌های مشخص به پیشنهادهای مکتوب ایران وارد وین شوند و ما با یک هیئت تصمیم گیر وارد وین خواهیم شد.
ریابکوف: تلاش‌ها
برای احیای برجام ادامه دارد
وزارت امور خارجه روسیه دیروز دوشنبه از ملاقات معاون وزارت خارجه این کشور با سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو خبر داد.
به گزارش خبرگزاری «تاس» وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که «سرگئی ریابکوف» معاون وزارت امور خارجه روسیه روز دوشنبه با «کاظم جلالی» سفیر ایران در مسکو دیدار و درباره مذاکرات وین درباره برجام گفت‌وگو کرد. در این بیانیه آمده است: «طرفین وضعیت کنونی مذاکرات وین را برای بازگرداندن برجام را مورد بررسی قرار‌دادند و عزم طرفین برای تمرکز بیش‌تر برای بازگرداندن برجام مورد تأکید قرار گرفت.»
اولیانوف: لحن ایران نشان می‌دهد که فضا برای مذاکرات بیشتر
وجود دارد
در این زمینه، «میخائیل اولیانوف» نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در واکنش به اظهارات یک مقام ارشد وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت که لحن این اظهارات نشان می‌دهد که هنوز فضا برای مذاکرات بیش‌تر وجود دارد.
یک مقام ارشد وزارت خارجه ایران در ارتباط با دو سند اخیری که هیئت مذاکره‌کننده ایران به طرف‌های مقابل ارائه کرد و مربوط به لغو تحریم‌های یکجانبه و ظالمانه آمریکا علیه جمهوری اسلامی و فعالیت‌های هسته‌ای ایران می‌شد، گفت: «متن پیشنهادی ایران مبتنی و براساس پیش‌نویس ۶ دور قبل بوده و همان متن مبنا قرار گرفته و اصلاحات و پیشنهادهای مورد نظر ایران بر روی متن مشخص شده و ارائه شده‌اند. این پیشنهادها از آن جهت که کاملا منطبق بر برجام ارائه شده، طبیعتا حداکثری نبوده و نیستند، اما متاسفانه رویکرد طرف مقابل نسبت به تعهداتش حداقلی است.»
اولیانوف نیز در پیامی که دیروز (دوشنبه) در صفحه توئیتری خود منتشر کرد، درباره اظهارات این مقام ارشد وزارت خارجه ایران نوشت: «به نظر من، لحن این اظهارنظرات نشان می‌دهد که فضا برای مذاکرات بیش‌تر وجود دارد.» نماینده روسیه در مذاکرات وین ادامه داد: «همان‌طور که به طور مکرر به تمامی شرکای خود در مذاکرات وین گفته‌ایم، صبر و فقط با صبر می‌توانیم به زبان مشترک برسیم. بیایید از نتیجه‌گیری‌های عجولانه بپرهیزیم».
آلمان: انتظار داریم ایران با پیشنهادهای واقع‌بینانه به مذاکرات وین بازگردد!
یک سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان دیروز (دوشنبه) مدعی شد که پیشنهادات ایران درخصوص برنامه هسته‌ای‌اش قابل قبول نیست و افزود که برلین همچنان مایل است مسیر دیپلماتیک را در این زمینه دنبال کند اما زمان رو به اتمام است.
به گزارش خبرگزاری «رویترز»، وی در تشریح این ادعا اظهار داشت: ما پیشنهادها را با دقت و به طور کامل بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم که ایران تقریباً تمام مصالحه‌هایی را که قبلاً در ماه‌ها مذاکره سخت به دست آمده بود، نقض کرده است. این پیشنهادها پایه‌ای برای پایان موفقیت‌آمیز گفت‌وگوها نیست.
سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان افزود: انتظار داریم که هیئت ایرانی پس از رایزنی در تهران با پیشنهادات واقع‌بینانه به وین بازگردد. دور جدید مذاکرات وین برای «رفع تحریم‌ها» و احیای برجام از روز دوشنبه (۲۹ نوامبر و هشتم آذرماه) در پایتخت اتریش آغاز شد و ایران دو سند درباره رفع تحریم‌های غیرقانونی آمریکا و فعالیت‌های هسته‌ای ایران به طرف‌های مقابل ارائه کرد و طرف‌های اروپایی از ایران درخواست کردند که برای رایزنی با مقام‌های کشورهای خود، به پایتخت‌هایشان بازگردند و مجدداً به زودی برای ادامه این مذاکرات به وین بازگردند که هنوز زمان دقیق بازگشت به مذاکرات نامشخص است.
از طرف دیگر «علی باقری» معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و مذاکره‌کننده ارشد ایران در مذاکرات «وین» طی روزها و هفته‌های اخیر بارها اعلام کرده است که تیم ایران بسیار در مذاکرات جدی است و ارائه اسناد از سوی جمهوری اسلامی نمایانگر جدیت این کشور برای رسیدن به توافق است و هم‌اکنون نوبت به طرف‌های مقابل است تا عزم خود را نشان دهند. وی اخیراً تصریح کرده است پس از آنکه طرف‌های مقابل مذاکره‌کننده، به دو سند ارائه شده ایران پاسخ دهند، سند سوم تحت عنوان «تصمیم» درباره راستی‌آزمایی لغو تحریم‌های آمریکا علیه ایران ارائه خواهد شد. ادعاهای طرف غربی در حالی است که آنها با کارشکنی و اخلال در روند مذاکرات وین نشان دادند که برای این دور از مذاکرات هسته‌ای جدی نیستند و صرفا می‌خواهند پیشنهادی فنی و کارشناسی ایران را به حاشیه برده و با رادیکالی کردن فضا و القای تندرو بودن تیم هسته‌ای دولت سیزدهم، به هر قیمتی هم که شده است ایران را پای میز مذاکره نگه دارند.