kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۱۵۸۶
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۷
در گفت و گوی تلویزیونی رئیس جمهور مطرح شد

از جهش صادرات نفت تا احیای دیپلماسی انرژی

رئیس‌جمهور با بیان اینکه موضوع رفع و خنثی‌‌سازی تحریم‌ها با قوت دنبال خواهد شد، تصریح کرد: در سفر ترکمنستان هم مسئله ترانزیتی ایران و هم موضوع سوآپ گازی بین ایران،ترکمنستان، آذربایجان برقرار شد که این موضوع می‌تواند ایران را به عنوان ‌هاب منطقه‌ای- ترانزیت منطقه‌ای – مطرح کند.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی یکشنبه شب در سومین گفت‌وگوی تلویزیونی با مردم در آستانه صدمین روز فعالیت دولت سیزدهم در پاسخ به این سؤال که خود شما به عنوان شهروند جمهوری اسلامی ایران به عملکرد یکصد روزه دولت چه نمره‌ای می‌دهید؟ گفت: نمره را باید مردم عزیزمان بدهند. داوری و قضاوت مردم در این رابطه منصفانه و عادلانه است.
وی افزود: امید و اعتمادِ مردم آسیب دیده بود و از وظایف دولت بود که این امید و اعتماد را بازآفرینی کند و جان مردم مهم‌ترین مسئله برای ماست و بر خود لازم می‌دانستیم که درخصوص واکسن اقدام قاطع بشود و از جان مردم صیانت بشود.
رئیس‌جمهور گفت: روز تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری در سخن کوتاه اعلام کردم که اولین مسئله پیشِ‌روی دولت مسئله کرونا است و واکسیناسیون عمومی ضرورت دارد. آن‌زمان روزی 700 نفر از دنیا می‌رفتند و این برای ما و مردم غصه شده بود که چرا کار جدی‌ای انجام نمی‌شود.
رئیسی بیان کرد: ما درباره علت عدم نتیجه برای بحث واکسن می‌شنیدیم که می‌گفتند که «امکان تخصیص ارز به‌دلیل مشکلات ارزی وجود ندارد» و یا اینکه می‌گفتند «کشورها به‌دلیل مسائل تحریم‌ها به ما واکسن نمی‌دهند». برای 30 میلیون واکسن اقدام شده بود ولی حدود 5 میلیون دز تحویل شده بود؛ امروز خدا را شاکریم که میزان ابتلا و فوت کاهش جدی‌ای یافته است. از خدا، مردم و کادر درمانی تشکر می‌کنیم و امروز در صدمین روز دولت می‌گویم که بیش از 100 میلیون دز تزریق شده و واکسیناسیون دز سوم در جریان است.
رئیس‌جمهور تصریح کرد: برای تأمین واکسن با کشورهای مختلفی که به‌راحتی می‌توانستند واکسن را تأمین کنند، شخصاً صحبت کردم و سیل ورود واکسن به کشور آغاز شد و وضعیت را متفاوت کرد. از طرف دیگر نیز حمایت از تولید داخلی را داشتیم و اکنون هم باید از تولید واکسن داخلی حمایت کنیم.
اهمیت دسترسی یه پزشک در سراسر کشور
رئیس‌جمهور هم‌چنین درباره برنامه دولت در حوزه سلامت تصریح کرد: در نخستین جلسات شورای‌عالی انقلاب فرهنگی موضوع کمبود پزشک و پزشک متخصص مطرح شد و در همان جلسه مقرر شد کارگروهی مأمور شود و طرحی برای جذب پزشکان متخصص و دانشجویان مستعدی که امروز آمادگی علم‌اندوزی و متخصص شدن دارند، آماده کنند. چندبار کار این کارگروه را دنبال کردم تا در نخستین جلسه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی این کار دنبال شود و برای رفع مشکل کمبود پزشک متخصص در کشور به‌زودی تصمیم می‌گیریم.
هر ماه حدود 10هزار میلیارد تومان
از هزینه‌های دولت قبل را می‌دهیم
وی در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: بعد از مسئله جان مردم، مسئله معیشت مردم برای ما مطرح است که از ابتدا از دغدغه‌های اولویت‌دار دولت بوده است. در وضعیتی که کار دولت را شروع کردیم اقتضا می‌کرد که اقدامات فوری انجام بشود؛ ذخایر کالاهای اساسی نگران‌کننده بود و باید به حدی می‌رسید که رفع نگرانی کند. امروز تأمین کالاهای اساسی به حد قابل قبولی رسیده است و نگرانی‌ای در این زمینه نداریم و مشکلی در گندم، نهاده‌ها و سایر اقلام نداریم.
رئیسی‌جمهور با بیان اینکه ما در هر ماه علاوه‌بر هزینه‌های جاری، فاکتورهایی داریم که قبلاً هزینه شده است و ما الآن باید پرداخت کنیم که هر ماه حدود 10هزار میلیارد تومان از هزینه‌های دولت قبل را می‌دهیم ادامه داد: استقراض از بانک مرکزی یعنی خلق پول و آثار تورمی؛ آثار تورمی که هم‌اکنون وجود دارد به‌علت تصمیماتی است که از قبل گرفته شده است و آثارش الان در سفره مردم دیده می‌شود. ما گفتیم که اصلاً نباید از بانک مرکزی استقراض بشود و پرداخت‌ها بدون این صورت گرفت و این کار موفقیت‌آمیز بود و قرار شده است که نسبت به خلق پول و افزایش نقدینگی حساس باشیم.
وی در ادامه عنوان کرد: در بودجه 1401 تلاش بر این است که ساختار بودجه به‌نحوی تنظیم شود که بتواند ضدتورم باشد. گزارش‌ها و آمار حاکی است که تورم کنترل شده و توانسته است رو به کاهش برود؛ ولی این باید ادامه یابد و اقدامات ضدتورمی باید انجام بگیرد تا گرانی را مهار کند.
اصلاح نظام توزیع کالاهای مورد نیاز مردم
مدنظر ماست
رئیس‌جمهور گفت: اصلاح نظام توزیع کالاهای مورد نیاز مردم مدنظر ماست و ما قبلاً شاهد صف‌های طولانی برای کالا بودیم که اصلاً در شأن مردم عزیز ما نبود ولی امروزه اقداماتی در حال انجام است که کالاها به‌صورت هوشمند به دست مردم برسد و نظارت بر قیمت هم انجام بگیرد.
رئیسی بیان داشت:‌ دولت در این کار تا حدودی موفق بوده است تا به ثبات اقتصادی در کشور و کنترل قیمت‌ها کمک کند و این اقدامات هر روز می‌شود. آقای معاون اول رئیس‌جمهور مسئول ستاد تنظیم بازار است و همواره رصد می‌کند و خود ما در دولت ستاد اقتصادی داریم و مسئولین اقتصادی بحث می‌کنند تا بازار کنترل شود و کالاهای مورد نیاز مردم به آنان برسد تا مردم نگرانی نداشته باشند.
در تصمیمات اقتصادی مردم را غافلگیر نخواهیم کرد
رئیسی یادآور شد: در قانون پیش‌بینی شده بود که
8 میلیارد در سال جاری کالاهای اساسی تأمین شود و در زمان آغاز به کار دولت ما، این میزان در 5 ماه اول تمام شده بود. ما به مردم گفته بودیم کاری که به اقتصاد شوک وارد کند انجام نمی‌دهیم و مردم را غافل‌گیر نمی‌کنیم. درباره ارز ترجیحی تمهیداتی داریم تا دست دلالان را کوتاه کنیم و بهره این ارز به سفره مردم برود. بنده قبلاً هم قول دادم و الآن هم می‌گویم که در تصمیمات اقتصادی مردم را غافل‌گیر نخواهیم کرد و همه‌چیز را به مردم اطلاع خواهیم داد و اقداماتی داریم که در حال برنامه‌ریزی است و بازار و مردم از آن مطلع خواهند شد.
وی در ادامه این‌گفت‌وگوی تلویزیونی درباره سفرهای استانی در این مدت 100 روز از آغازبه‌کار دولت و برنامه‌های خود در این‌زمینه تصریح کرد: برای من افتخار است هفته‌ای یک‌بار به جمع مردم بروم و باید بیش از این باشد؛ ما باید فاصله را با مردم کم‌تر کنیم و باید حرف و درددل آنها شنیده شود. برای ما مهم است که بین مردم باشیم و حتی ممکن است کسی مشکلی داشته باشد و صدایش هم بلند باشد، این هیچ مشکلی ندارد و دولت ما مردمی است.
رئیسی ادامه داد: ما در استان‌ها پروژه جدیدی را آغاز نمی‌کنیم، پروژه‌های نیمه‌تمامِ اولویت‌دارِ زیادی داریم و من در سفرها کلنگ آغاز به‌کار پروژه به زمین نمی‌زنم و باید پروژه‌های به‌نتیجه‌نرسیده را به اتمام برسانیم. به تمامی مدیران کشور می‌گویم که ارتباط با مردم برکات بسیاری دارد که این برکات با نشستن در اتاق و پشت میز نصیب نخواهد شد.
بدنه دولت باید خود را آماده کارِ به‌موقع
برای مردم کند
وی گفت: ما خدمتگزار مردم هستیم و بدنه دولت باید خود را آماده کارِ به‌موقع برای مردم کند؛ مردم کارِ با تأخیر را نمی‌پسندند و باید کار به‌موقع انجام بگیرد، این اقدامات اعتماد و امید مردم را افزایش می‌دهد. هیچ کارمند دولت حق ندارد کار امروز را به فردا بیندازد و ما مجاز به این نیستیم. رزمندگان به ما آموزش دادند که باید روح حرکت بسیجی داشته باشیم و کار را سریع و دقیق انجام بدهیم. من به اجتماعات مردمی می‌روم و برخی اعتراضات به‌حق است و ما این مسائل را پیگیری می‌کنیم.
رئیس‌جمهور هم‌چنین درباره سیاست خارجی و برنامه دولت برای بهره‌مندی فعالان اقتصادی از ظرفیت‌های منطقه‌ای مانند امکان عضویت کشورمان در پیمان شانگهای اظهار داشت: سیاست خارجی ما ارتباط فعال و حداکثری با جهان است؛ همسایگان و کشورهای منطقه در اولویت هستند. بنده در این مدت 100 ارتباط حضوری و تلفنی داشتم و محور ما در این ارتباطات اراده ایران برای گسترش روابط در همه عرصه‌ها با جهان است.
رئیس‌جمهور با اشاره به سفر اخیر خود به ترکمنستان بیان داشت: ما با ترکمنستان طی ۵ سال مشکل داشتیم لذا پیرو این سفر هم ارتباط دو کشور مدنظر قرار گرفت و هم مسئله ترانزیتی ایران و هم موضوع سوآپ گازی بین ایران، ترکمنستان، آذربایجان برقرار شد که این موضوع می‌تواند ایران را به عنوان‌ هاب منطقه‌ای- ترانزیت منطقه‌ای – مطرح کند.
رفع و خنثی‌‌سازی تحریم‌ها با قوت ادامه می‌یابد
وی هم‌چنین درباره مذاکرات 1+4 گفت: ما دو کار را از اول دولت شروع کردیم؛ یکی خنثی‌‌سازی تحریم‌ها که برای آن قرارگاه داریم و معاون اول رئیس‌جمهور مسئول آن است و دوم هم مسئله رفع تحریم‌ها در دستورکار است. فکر می‌کردند که ما در مذاکرات شرکت نکنیم و حرفی برای گفتن نداشته باشیم و الحمدلله در دنیا ثابت شد ایران مقتدرانه شرکت کرد و دو متن هم ارائه داد که منطبق با برجام هم هست. رفع و خنثی‌‌سازی تحریم‌ها با قوت ادامه می‌یابد و ما اقتصاد و بودجه سال 1401 را به این مسائل ارتباط نمی‌دهیم.
اشاره رئیس‌جمهور به دستور کار دولت برای خنثی‌سازی و رفع تحریم‌ها در حالی است که با وجود استمرار تحریم‌ها در دولت سیزدهم، صادرات نفت در این مدت افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است. اطلاعات به دست آمده نشان می‌دهد میزان صادرات نفت به حدود یک میلیون و 500 هزار بشکه در روز رسیده است. رسانه‌های خارجی هم در هفته‌های اخیر گزارشی‌های متعددی از روند
رو به رشد صادرات نفت ایران منتشر کرده‌اند. افزایش منابع ارزی دولت، تامین نیازهای ارزی کشور و بهبود سرمایه‌گذاری در میادین نفتی از نتایج این دستاورد برای اقتصاد ایران است.
به‌دنبال تقویت روابط تهران- دمشق
به‌ویژه در حوزه‌های اقتصادی و تجاری هستیم
آیت‌الله رئیسی همچنین روز گذشته (دوشنبه) در دیدار فیصل مقداد وزیر خارجه سوریه با اشاره به اشتراک منافع دو کشور در مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی اظهار داشت: امروز باید برنامه‌ریزی بلندمدت و همه‌جانبه‌ای برای توسعه و تعمیق روابط و مناسبات تهران و دمشق انجام شود و بر مبنای آن، در مسیر تامین منافع ملت‌های خود خصوصا در بخش اقتصادی گام برداریم.
رئیس‌جمهور در ادامه استمرار حضور غیر قانونی نیروهای بیگانه در منطقه و خاک سوریه را برای امنیت و ثبات منطقه خطرناک دانست و گفت: داعش دست ساخته آمریکایی‌ها است و امروز حضور داعش و آمریکا در هر کجای منطقه خسارت بزرگی برای امنیت، ثبات و آسایش ملت‌ها خواهد بود.
رئیسی خاطرنشان کرد: شهدای بزرگواری همچون سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، آمریکا و گروه‌های نیابتی آن در منطقه از جمله تروریسم داعشی و صهیونیستی را زمین‌گیر کردند.
رئیس‌جمهور کشورمان حفظ امنیت و ثبات سوریه و حضور مقتدرانه این کشور در معادلات منطقه‌ای را حائز اهمیت دانست و اظهارداشت: امروز سوریه با رویکرد ضد صهیونیستی در خط مقدم مقاومت در برابر صهیونیست‌ها قرار دارد و تاریخ ایستادگی ستودنی ملت و دولت سوریه در مقابل تهاجمات ناجوانمردانه را با افتخار ثبت خواهد کرد.
رئیسی با تاکید بر ضرورت احترام به تمامیت ارضی سوریه بیان داشت: نادیده گرفتن حاکمیت ملی و تمامیت ارضی کشورها از طرف هیچ کشوری قابل قبول نیست و بی‌تردید ملت سوریه آن را تحمل نمی‌کند.
فیصل مقداد وزیر خارجه سوریه نیز در این دیدار با تقدیم پیام بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه و نیز دعوت از آیت‌الله رئیسی برای سفر به این کشور، اظهار داشت: سوریه مصمم است تمام ظرفیت‌های همکاری را برای تقویت روزافزون روابط تهران- دمشق در راستای منافع مشترک دو ملت فعال کند.
وزیر خارجه سوریه با بیان اینکه ملت سوریه هرگز حمایت‌ها و کمک‌های جمهوری اسلامی ایران را فراموش نخواهد کرد: گفت: سوریه بر استمرار روابط پایدار و قدرتمندی که رهبران دو ملت آن‌ را ایجاد کرده‌اند،‌ تاکید دارد و در این مسیر، خون شهید حاج قاسم سلیمانی ضامن پیوند عمیق روابط دو ملت است و معتقدیم شهید سلیمانی متعلق به همه ما است و فداکاری شهیدانمان را فراموش نخواهیم کرد.
فیصل مقداد خاطرنشان کرد: آمریکا از خبیث‌ترین شیوه‌ها در روابط با برخی کشورهای منطقه استفاده می‌کند و با بی‌احترامی تمام و ذلیل کردن آنها به دنبال سروری و آقایی صهیونیست‌ها در منطقه است.
وزیر خارجه سوریه گفت: با ایستادگی ملت سوریه و جبهه مقاومت، طرح‌های آمریکا، رژیم صهیونیستی و اذنابش در منطقه شکست خورده است و امروز آنها به این نکته رسیده‌اند که سوریه شکست نخورد و رویکرد خود را تغییر داده‌اند.
ایران از امنیت کشورهای حاشیه خلیج‌فارس
حمایت می‌کند
رئیس‌جمهور همچنین دیروز دوشنبه در دیدار شیخ طحنون بن زاید آل نهیان مشاور امنیت ملی امارات با اشاره به سابقه روابط دوستانه ۲ کشور، گفت: روابط حسنه با کشورهای منطقه از اولویت‌های سیاست خارجی در دولت جدید است و به همین دلیل از توسعه روابط با امارات استقبال می‌کنیم.
رئیس‌جمهور افزود: در روابط ۲ کشور مسلمان ایران و امارات، نباید مانعی وجود داشته باشد و این روابط تحت تاثیر القائات بیگانگان قرار بگیرد. سیاست دشمنان کشورهای منطقه، ایجاد هراس بین همسایگان است اما این توطئه با درایت و فهم مشترک خنثی خواهد شد.
رئیس‌جمهور‌، سیاست قطعی جمهوری اسلامی را حمایت از مردم مسلمان منطقه برشمرد و افزود: صهیونیست‌ها در منطقه به دنبال اهداف شوم خود هستند و هرجا بتوانند جای پایی پیدا کنند آن ‌را وسیله‌ای برای توسعه‌طلبی و فتنه‌انگیزی تبدیل می‌کنند لذا کشورهای منطقه باید مراقب باشند. آیت‌الله رئیسی تاکید کرد: امنیت کشورهای منطقه بهم گره خورده است و ایران از امنیت کشورهای حاشیه خلیج‌فارس حمایت می‌کند. مشاور امنیت ملی امارات نیز در این دیدار گفت: ما فرزندان این منطقه هستیم و یک سرنوشت داریم لذا توسعه روابط ۲ کشور در دستور کار ما قرار دارد. آماده توسعه همکاری‌ها هستیم و امیدواریم با سفر آیت‌الله رئیسی به امارات فصل تازه‌ای از روابط دو کشور آغاز شود. در این دیدار مشاور امنیت ملی امارات دعوت رسمی رئیس ‌امارات را برای سفر آیت‌الله رئیسی به این کشور به اطلاع رئیس‌جمهور رساند.