kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۱۲۳۳
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۵
همزمان با بحرانی شدن اوضاع 

آلمان ریاست ستاد مقابله با بحران کرونا را به ژنرال ارتش سپرد

 
 
همزمان با شیوع مجدد کرونا در آلمان دولت این کشور ریاست ستاد مدیریت بحران کرونای این کشور را به یک ژنرال ارتش سپرد.
اروپا بار دیگر به کانون شیوع دوباره کرونا در جهان تبدیل شده است. بسیاری از دولت‌های اروپایی نیز در تلاش برای مقابله با افزایش مبتلایان به کرونا در سراسر این قاره، محدودیت‌های جدیدی را برای ویروس کرونا وضع کرده‌اند و این در شرایطی است که بسیاری از کشورهای اروپایی شیوع سویه جدید ویروس کرونا تحت عنوان «اومیکرون » را نیز گزارش داده‌اند. در آلمان صنعتی‌ترین کشور اتحادیه اروپا اوضاع بحرانی‌تر است بر اساس داده‌های وبگاه «ورلد امترز» تعداد مبتلایان به ویروس کرونا تا عصر دیروز در این کشور از مرز 5 میلیون و 881 هزار نفر عبور کرده و شمار فوتی‌ها نیز به بیش از 102نفر رسیده است. «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان با اعلام اینکه «تازه‌ترین موج ابتلا به کرونا در این کشور بدتر از همه تجارب آلمان در این زمینه است»، خواستار محدودیت‌های سخت‌تر برای جلوگیری از شیوع این ویروس شده است. 
مرکل از ۱۶ ایالت آلمان که سیاست‌های خاص خود برای مهار همه گیری را تعیین می‌کنند، خواسته محدودیت‌ها را سخت‌تر کنند. از سوی دیگر با تشدید بحران کرونا در آلمان مقررات جدیدی برای مقابله با کرونا وضع شده و نیروهای ارتش نیز برای مهار این وضعیت وارد عمل شده‌اند. دولت این کشور همچنین یک ژنرال ارتش را به ریاست مدیریت بحران کرونا منصوب کرده است. 
به گزارش ایسنا، «اشتفان زایبرت»، سخنگوی دولت آلمان اعلام کرد که ژنرال «کارستن بروئر»، ریاست ستاد مبارزه با کرونا را برعهده خواهد گرفت.به گزارش دویچه وله، این تصمیم دولت آلمان در رایزنی با ایالت‌های این کشور گرفته شده است.  بر اساس این گزارش وزارت دفاع آلمان از به‌کارگیری ۸ هزار نیروی نظامی در ماموریت‌های مربوط به مدیریت کرونا خبر می‌دهد. این تعداد در انطباق با آمارهای صعودی پاندمی در هفته‌های اخیر بسیج شده‌اند و در خانه‌های سالمندان، بیمارستان‌ها یا اداره‌های بهداشت ایالت‌ها فعالیت خود را آغاز کرده‌اند.«زایبرت» گفته است، به‌زودی «تیم بحران کرونا» تشکیل خواهد شد. هدف این تیم تقویت هماهنگی و همکاری در مدیریت واکسیناسیون، تحویل و توزیع واکسن است.
«اولاف شولتس»، صدراعظم جدید آلمان نیز قبلا در هنگام ارائه توافقنامه دولت ائتلافی از تشکیل یک تیم بحران خبر داده بود. دولت‌ فدرال آلمان و دولت‌های ایالتی این کشور روز سه‌شنبه ۳۰ نوامبر(سه شنبه 9 آذر) درباره اقدامات سختگیرانه‌تر بحث و تبادل نظر کردند. نخست‌وزیران ایالت‌های آلمان نیز روز پنجشنبه دوم دسامبر(امروز) دوباره رایزنی خواهند کرد.طبق ارزیابی «ستاد بحران» ارتش آلمان، موج چهارم کرونا حدودا در ایام کریسمس به اوج خود خواهد رسید و اوایل فوریه(بهمن) فروکش خواهد کرد.بیش از همه، ایالت‌های تورینگن، زاکسن و بایرن که شاخص ابتلا به کرونا در آنها به شدت بالا رفته، از ارتش درخواست کمک کرده‌اند. تقریبا دو سوم امدادگران ارتش در مراکز درمانی و بهداشتی این سه ایالت مستقرند.
فعلاً صبر کنید
خبر دیگر درباره کرونا اینکه سازمان جهانی بهداشت در هشداری به کشورها اعلام کرد هنوز نتایج تحقیقات درخصوص مقاومت واکسن در برابر سویه جدید مشخص نیست و تا آن زمان باید صبر کرد. به گزارش رویترز سازمان جهانی بهداشت به کشور‌ها هشدار داد که فعلا ممنوعیت‌های مسافرتی اعمال نکنند. این سازمان تصریح کرد: دانشمندان در حال بررسی میزان محافظت واکسن‌ها در برابر سویه جدید کرونا موسوم به «اومیکرون» هستند و تا زمان اعلام نتایج تحقیقات کشور‌ها نباید محدودیت‌های سفر اعلام کنند. بازار‌های مالی پس از اعلام رئیس‌شرکت «مدرنا» مبنی بر اینکه واکسن‌های موجود در برابر سویه جدید ویروس کرونا تاثیرگذاری کمتری دارند، به شدت سقوط کردند. گفته می‌شود سویه جدید کرونا اولین بار در آفریقای جنوبی گزارش شده است. 
در پی نگرانی از شیوع سویه «اومیکرون»، مقامات بهداشتی روز سه شنبه اعلام کردند که کانادا ممنوعیت ورود مسافران از جنوب آفریقا را تمدید می‌کند. این ممنوعیت شامل مسافران نیجریه، مالاوی، مصر و هفت کشور دیگر است.همچنین مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا به شهروندان این کشور توصیه کرد از سفر به نیجر، گینه نو، لهستان و ترینیداد و توباگو خودداری کنند. بسیاری از کشورها در اروپا و آسیا ورود مسافر از کشورهای آفریقایی را ممنوع کرده‌اند.
روز سه شنبه اولین گزارش‌ها از ابتلا به سویه جدید در آلمان و ژاپن منتشر شد و اکنون این دو کشور علاوه‌بر انگلیس، ایتالیا، جمهوری چک، استرالیا و هلند افرادی مبتلا به اومیکرون دارند.همچنین تلویزیون سعودی از شناسایی نخستین مورد ابتلا به سویه امیکرون در این کشور خبر داد که مربوط به یک تبعه عربستانی است که از شمال آفریقا بازگشته بود.مقامات بهداشت و درمان نیجریه دیروز چهارشنبه اعلام کردند نخستین مورد ابتلا به سویه جدید ویروس کرونا در این کشور که پرجمعیت‌ترین کشور آفریقایی محسوب می‌شود، شناسایی شد.سازمان جهانی بهداشت سویه جدید را «نگران‌کننده» دانسته و این باور وجود دارد که انتقال سویه جدید بسیار بیشتر از سویه‌های قبلی کرونا باشد.