kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۰۴۸۴
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۷

شورش و تظاهرات علیه محدودیت‌های کرونایی از فرانسه تا استرالیا

با شیوع دوباره ویروس کرونا و افزایش محدودیت‌های کرونایی خیابان‌های بسیاری از کشورهای غربی از فرانسه گرفته تا هلند، اتریش و استرالیا شاهد اعتراضات و درگیری معترضان به محدودیت‌های کرونایی با پلیس بود.

داده‌های وبگاه «ورلد امترز» نشان می‌دهد تعداد مبتلایان به ویروس کرونا تا عصر دیروز در جهان از مرز 257 میلیون و 549 هزار نفر فراتر رفته و شمار فوتی‌ها نیز به بیش از 5 میلیون و 165 هزار نفر رسیده است. بر اساس گزارش‌ها، علیرغم ادامه روند واکسیناسیون بسیاری از کشورهای اروپایی با موج جدیدی از شیوع کرونا مواجه هستند و تشدید محدودیت‌های کرونایی نیز مردم را در این کشورها به شدت عصبانی کرده است. در همین راستا روز شنبه برخی از کشورهای اروپایی و غربی شاهد اعتراض‌های گسترده به واکسیناسیون اجباری و محدودیت‌های کرونایی بود. در همین رابطه دولت فرانسه برای مقابله با شورش‌های خیابانی در جزیره «گوادالوپ» در دریای کارائیب نیرو‌های ضد شورش را به این منطقه اعزام کرد. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما بعد از پنج روز تظاهرات خشونت‌آمیز در جزیره «گوادالوپ» به‌عنوان یکی از مناطق تحت قیمومیت دولت فرانسه در خارج از مرز‌های این کشور، معترضان شنبه شب بسیاری از موانع ایجاد شده توسط مقامات محلی را به آتش کشیدند.
اعتراض‌ها در این منطقه زمانی شروع شد که مقام‌های محلی اعلام کردند واکسیناسیون کارکنان بخش سلامت در برابر ویروس کرونا الزامی است و ساکنان این جزیره باید تاییدیه تزریق واکسن کرونا داشته باشند. بر اساس این گزارش با وجود اعمال محدودیت‌ها و ممنوعیت تردد شبانه در جزیره گوادالوپ در طول شب شماری از مغازه‌ها غارت شد و تعدادی از ساختمان‌ها هم به آتش کشیده شد. وزیر کشور فرانسه هم در واکنش به این تحولات اعلام کرده شمار بیشتری از نیرو‌های نظامی این کشور برای مقابله با تظاهرات خشونت‌آمیز و ناآرامی‌ها به جزیره گوادالوپ و بازگرداندن نظم و ثبات به این منطقه اعزام شده‌اند... در میان نیرو‌های اعزامی به جزیره گوادالوپ حدود ۵۰ مامور واحد‌های مقابله با تروریسم و نیرو‌های ویژه پلیس حضور دارند.
اعتراضات در هلند
شهرهای مختلف هلند نیز روز شنبه شاهداعتراضات گسترده‌ای علیه محدودیت‌های جدید کرونایی بود که به خشونت، درگیری و آشوب‌های خیابانی انجامید. به گزارش تسنیم به نقل از روزنامه «تاگس شاو» آلمان، شنبه شب برای دومین شب پیاپی خشونت و ناآرامی و شورش‌هایی در بسیاری از شهرهای هلند علیه محدودیت‌های کرونایی برگزار شد. خبرگزاری فرانسه هم نوشته در لاهه هلند، صدها نفر دوچرخه‌ها را آتش زدند و به سمت نیروهای پلیس سنگ و اشیا دیگر پرتاب کردند. پلیس هلند در پیامی توئیتری اعلام کرده نیروهای امنیتی از واحدهای سیار و سگ‌ها و اسب‌ها برای بازگرداندن نظم عمومی به شهرها استفاده کردند. 5 نفر از نیروهای پلیس در جریان این اعتراضات مجروح شدند و هفت نفر هم در جریان این اعتراضات دستگیر شدند. این خشونت‌ها در شهرهای دیگری هم برگزار شد. در «رورموند» در جنوب این کشور و در نزدیکی مرز آلمان ده‌ها جوان به سمت نیروهای پلیس مواد آتش زا پرتاب کرده و شورش‌ها و ناآرامی‌هایی را ایجاد کردند.در شمال شرق آمستردام هم وقوع شورش گزارش شده و چندین نفر دستگیر شده‌اند. در ناآرامی‌های سراسر هلند بیش از 20 نفر دستگیر شده و تعداد زیادی مجروح شده‌اند. جمعه شب هم در اعتراضاتی اعلام نشده علیه محدودیت‌های کرونایی در روتردام هلند درگیری‌ها و شورش‌های خیابانی رخ داده و پلیس به سمت معترضان گلوله شلیک کرد و 4 مجروح در اثر اصابت گلوله به بیمارستان منتقل شدند و تحت مداوا قرار گرفتند. تعداد موارد ابتلا به کرونا در هلند طی روزهای گذشته افزایش یافته و به همین دلیل یکی از کشورهایی که در پی این موج جدید بیماری، دست به دامان قرنطینه شده هلند است.
استرالیا و اتریش
گروه‌های حامی و مخالف قوانین واکسیناسیون اجباری کرونا در استرالیا نیز با تجمع در شهرهای مختلف این کشور، نظر خود را درباره این مقررات و محدودیت‌ها ابراز کردند.
به گزارش فارس، چندین هزار نفر عصر شنبه در اعتراض به قوانین واکسیناسیون کووید۱۹ به خیابان‌های استرالیا آمدند، در حالی که جمعیت کوچک‌تری برای حمایت از اقداماتی که این کشور را به یکی از کشورهایی که بیشترین تزریق این واکسن را در جهان تبدیل کرده است، تجمع کردند. حدود ۸۵ درصد از استرالیایی‌های ۱۶ ساله و بالاتر به طور کامل در برابر ویروس کرونا واکسینه شده‌اند. در حالی که واکسیناسیون در سراسر این کشور داوطلبانه است، ایالت‌ها و مناطق مختلف، واکسیناسیون را برای بسیاری از مشاغل اجباری کرده‌اند و افراد واکسینه نشده را از فعالیت‌هایی مانند غذاخوردن در مکان‌های عمومی و کنسرت منع کرده‌اند.
به نوشته خبرگزاری«رویترز»، چند هزار معترض ضد واکسیناسیون با سر دادن شعار «آزادی، آزادی» و با حمل تابلوهای «اکنون به جدا‌سازی پایان دهید» در مرکز شهر ملبورن، دومین شهر پرجمعیت استرالیا که بیشترین ضربه را از این همه‌‌گیری دیده بود، راهپیمایی کردند. در اتریش نیز همزمان با افزایش آمار کرونا و اعلام قرنطینه سراسری، هزاران نفر به تظاهرات پرداختند.