kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۰۴۵۳
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۸
نماینده مجلس:

ساخت مسکن تورم را کنترل می‌کند

نماینده مجلس گفت: ساخت مسکن می‌تواند به عنوان یک لنگر تورمی عمل کند و باعث رونق اقتصادی شود که تجربه مسکن مهر، موید این مسئله است.

سید احسان ارکانی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با اشاره به نقش بانک مرکزی در رونق بازار مسکن و هدایت اعتبار به سمت تولید در سال‌های گذشته، افزود: نه تنها در سال 99 بلکه در شش الی هفت سال گذشته، اساسا به علت تصمیمات رئیس ‌دولت وقت و به ویژه وزارت راه و شهر‌سازی در زمان وزارت عباس آخوندی، حمایت از توسعه تولید و گسترش مسکن‌‌سازی نبود.
او ادامه داد: نگاه دولت وقت و وزیر این بود که ما باید اجازه بدهیم سازوکار بازار آزاد و عرضه و تقاضا در بخش مسکن حاکم شود اما باید بپذیریم این سیاست در کشوری به نام ایران، شکست خورده و غیرقابل پذیرش برای مردم،‌ دولت و دستگاه‌های مربوطه است؛ چرا که شرایط ما با سایر کشورها تفاوت
دارد.
نماینده مجلس افزود: مسکن به دلیل قیمت بالای زمین و ارزش افزوده‌ و جهش تورمی، تفاوت زیادی با کالاهای همسان دارد و عملا به یک کالای سرمایه‌ای تبدیل شده تا یک کالای مصرفی باشد. این امر باعث شده که مسکن به عنوان سرپناه زوج‌های جوان از سبد دسترسی‌ آنها خارج شده و برای خیلی‌ها به یک آرزوی دست نیافتنی تبدیل شده است.
ارکانی تصریح کرد: در این شرایط کار معقولانه این است که دولت‌ها، مجالس و همه‌ کسانی که به هر حال مسئولیتی در حوزه کمک به تولید مسکن دارند، نقش خودشان را به صورت دقیق در جهت حمایت از ساخت و تولید و توسعه مسکن ایفا کنند. او با اشاره به بحث هدایت منابع و تسهیلات بانکی توسط بانک مرکزی، گفت: در بحث قانون جهش تولید مسکن، جزئیات مختلف حمایت از تولید مسکن به ویژه بحث هدایت منابع و تسهیلات بانکی توسط بانک مرکزی بین بانک‌های مختلف عامل برای پرداخت به سازندگان مسکن پیش‌بینی شده و قیمتش هم مشخص شده است. بر همین اساس مجلس تلاش خواهد کرد که این قانون و تکالیفی که قانون به عهده‌ بانک مرکزی، وزارت اقتصاد، شخص وزیر اقتصاد به عنوان رئیس ‌مجمع بانک‌های کشور و بانک‌ها قرار گرفته به صورت حداکثری تحقق پیدا کند.
نماینده مجلس با اشاره به اینکه ساخت مسکن می‌تواند به عنوان یک لنگر تورمی عمل کند و باعث رونق اقتصادی شود، ادامه داد: در سال‎هایی که مسکن مهر رونق پیدا کرد این را به صورت تجربی و عینی دیدیم که نرخ بیکاری کاهش یافت و ساخت مسکن رونقی در بحث شغل، ایجاد کرده بود. تبعا در حال حاضر هم اگر بحث اجرای دقیق قانون جهش تولید مسکن و هم بحث برنامه‌ دولت و وزیر راه و شهر‌سازی مبنی بر ساخت این چهار میلیون واحد مسکونی به صورت جدی دنبال شود، این اتفاق مثبت تکرار می‌شود.