kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۰۴۴۱
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۶
مدیر اجرایی کارآزمایی بالینی فاز سوم:

واکسن «پاستوکووک» ۹۵ درصد از موارد شدید و بستری کرونا را پیشگیری می‌کند

مدیر اجرایی کارآزمایی بالینی فاز سوم واکسن ایرانی پاستوکووک گفت: نتایج نهایی مطالعه کارآزمایی بالینی واکسن مشترک انستیتو پاستور ایران و انستیتو فینلای کوبا نشان داد، واکسن سوبرانا (پاستوکووک) بیش از ۹۵ درصد از نوع شدید و بستری کووید-۱۹ را پیشگیری می‌کند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، احسان مصطفوی در همایش نتایج مطالعات واکسن‌های ایرانی کووید- ۱۹ با تاکید بر اینکه اثربخشی واکسن پاستوکووک در دو گروه ۲ و ۳ دُزه (به ترتیب در ۱۸ هزار نفر و ۶ هزار نفر) مورد بررسی قرار گرفت، افزود: نتایج این تحقیقات نشان داد این واکسن ۶۷ درصد اثربخشی در پیشگیری از انواع علامت‌دار بیماری را دارد.
مصطفوی با بیان اینکه مطالعه در شرایطی انجام شد که بیش از ۹۰ درصد واریانت‌های در گردش در زمان ارزیابی واکسن، از نوع دلتا بوده است، ادامه داد: در بررسی‌ها مشخص شد تزریق سه دز واکسن کارایی بهتری دارد و بر این اساس در بزرگسالان توصیه به استفاده از سه دز این واکسن (دو دز پاستوکووک و یک دز پاستوکووک پلاس) می‌شود.
وی بیان داشت: در افرادی که دارای آنتی بادی روز صفر نبودند، افزایش چهار برابری تیتر آنتی بادی در ۸۷ درصد افرادی که دو دز واکسن و در ۹۹ درصد افرادی که سه دز واکسن دریافت کرده بودند، در یک ماه بعد از تزریق آخر دیده شده است.
اپیدمیولوژیست انستیتو پاستور ایران گفت: در ۱۰۰ درصد افرادی که سه دز واکسن را دریافت کرده بودند و دارای تیتر آنتی بادی بودند، آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده دیده شد.
مصطفوی با بیان اینکه نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد در نوع سه دز واکسن پاستوکووک هیچ مرگی مشاهده نشد، درباره عوارض این واکسن در دوره‌های کارآزمایی بالینی اظهار داشت: حدود ۳۸ درصد داوطلبان در تزریق اول، ۳۶ درصد در تزریق دوم و ۲۵ درصد در تزریق سوم عوارض موضعی مانند تب، سردرد، بدن درد و التهاب محل تزریق را گزارش کردند، اما هیچ مورد عارضه جدی منتسب به واکسن در این مطالعه مشاهده نشد.