kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۰۳۹۲
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۹

جلسه معاون اول با چهار وزیر و استاندار برای بررسی مسئله آب زاینده‌رود

جلسه بررسی مسائل مربوط به مشکلات آب استان‌های چهارمحال و بختیاری، اصفهان، یزد و خوزستان به ریاست معاون اول رئیس‌جمهوری برگزار شد.


به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی معاون اول رئیس‌جمهوری، جلسه بررسی مسایل مربوط به مشکلات آب استان‌های چهارمحال و بختیاری، اصفهان، یزد و خوزستان دیروز شنبه به ریاست محمد مخبر معاون اول رئیس جمهوری برگزار شد.
در جلسه دیروز وزرای جهاد کشاورزی، نیرو، کشور، صنعت، معدن و تجارت، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت، رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری و استانداران چهارمحال و بختیاری، اصفهان، یزد و خوزستان حضور داشتند.
معاون اول رئیس‌جمهوری روز جمعه هم در یک دستور ویژه به وزیران نیرو و جهاد کشاورزی خواستار رسیدگی فوری به حل مشکل آبریز زاینده‌رود در هر سه استان چهارمحال‌و بختیاری، اصفهان و یزد شد.
معاون اول رئیس‌جمهور:
دولت به‌جد دنبال حل مشکل زاینده‌رود است
معاون اول رئیس‌جمهور دیروز در ارتباط با شبکه خبر با‌ اشاره به تجمع مردم و کشاورزان اصفهان در حمایت از جریان دائمی‌ زاینده‌رود اظهار داشت: باید در درجه نخست یک تشکر از بصیرت انقلابی مردم اصفهان صورت دهم که در طول تاریخ انقلاب نیز این بصیرت وجود داشته است.
وی درباره مشکلات خشکسالی در کشور گفت: ما در اکثر استان‌های کشور درگیر مشکل خشکسالی هستیم به‌طوری که رئیس‌جمهور در یک ماه گذشته 2 بار شورای‌عالی آب را برگزار کرد و آیت‌الله رئیسی همواره موضوع آب و وضعیت این استان را پیگیری می‌کند.
معاون اول رئیس‌جمهور تصریح کرد: ما در دولت به‌دنبال این هستیم که مسئله را مدیریت کنیم که این دوره سخت را پشت‌سر بگذاریم و واقعاًً دنبال حل مشکل هستیم.
وی راجع به وضعیت نامناسب کشاورزان شرق اصفهان تصریح کرد: من شخصاً در جمع این عزیزان در شرق اصفهان حضور داشته‌ام و می‌دانم که وضعیت سختی داشته‌اند و به‌دنبال آن هستیم که به هر وسیله‌ای که هست و می‌شود، مشکل را برطرف کنیم.
مخبر تصریح کرد: 4 استان درگیر مشکل هستند و به‌دنبال آن هستیم که هرطور شده مشکل 4 استان به‌ویژه اصفهان برطرف شود و امیدوارم هرچه سریع‌تر در این زمینه به راهکار عملی برسیم.
وی اضافه کرد: وزرا در حال کار بر این موضوع هستند و طرح‌هایی را ارائه کرده‌اند و پیشنهاداتی دارند که در حال بررسی آن هستیم و به‌زودی درباره آن اطلاع‌رسانی می‌کنیم. فردا جلسه‌هایی در این زمینه برگزار می‌شود و نتایج آن اعلام خواهد شد.
استاندار اصفهان خبر داد؛ تشکیل ستاد احیای زاینده‌رود
سید رضا مرتضوی، استاندار اصفهان در جمع اصحاب رسانه با‌ اشاره به تجمع مردم اصفهان در حمایت از جریان دائمی ‌زاینده‌رود اظهار داشت: از ابتدای دولت سیزدهم که من به‌عنوان استاندار اصفهان منصوب شدم، به دستور شخص رئیس‌جمهور ارتباط نزدیکی با مردم داشتیم و شاید ده‌ها جلسه و نشست با کشاورزان، کارشناسان، متخصصان و دستگاه‌های مختلف اجرایی که در این حوزه مسئولیت دارند برگزار کردیم تا بتوانیم تصمیماتی اتخاذ کنیم که منجر به یک نگاه بلندمدت و پایدار در حوضه زاینده‌رود شود.
وی پیرامون سفر وزیر نیرو به اصفهان یادآور شد: همچنین به دستور رئیس‌جمهور هفته گذشته، اصفهان میزبان وزیر نیرو بود و ایشان هم در مناطق شرق و غرب اصفهان و در بین مردم این استان حضور یافته و صحبت‌های مردم را شنید و به‌نظر من نگاهی که باید در مجموعه وزارت نیرو دنبال شود تا بتواند منجر به احیای زاینده‌رود شود برای همه شکل گرفت و مردم کاملاًً احساس کردند که این دولت به‌دنبال حل کردن مشکلات و مسائل این حوزه است.
وعده وزیر نیرو
برای پیگیری مصوبات شورای عالی آب
مرتضوی با‌ اشاره به جلسه با وزیر نیرو افزود: وزیر نیرو در جلسه‌ای که با ایشان داشتیم، هم متعهد شد که در مباحث قانونی و حقوقی، مصوبات گذشته شورای عالی آب را پیگیری کند و هم تأکید کرد که تلاش کند با تشکیل ستاد احیای زاینده‌رود برنامه‌ریزی بلندمدتی فراهم شود تا همه استان‌هایی که از این حوضه بهره‌مند می‌شوند بتوانند به‌صورت منصفانه از آن بهره ببرند.
وی با بیان اینکه وضعیت سد زاینده‌رود وضعیت محدودی است افزود: نکته‌ای که ما باید توجه داشته باشیم این است که وضعیت سد زاینده‌رود و ذخیره آبی که داریم، یک وضعیت محدودی است و باید با یک نگاه عالمانه و کارشناسانه و با اولویت تامین آب شرب 6 میلیون نفر جمعیتی که از این حوضه بهره‌مند هستند، تدبیری بیندیشیم که از این خط قرمز یعنی تامین آب شرب مردم عبور نکنیم.
استاندار اصفهان افزود: در همان جلسه‌ای که با وزیر نیرو داشتیم مقرر شد کارگروهی تشکیل و برنامه‌ریزی و بررسی شود که آیا شرایطی ایجاد می‌شود که ما بتوانیم برای کشت پاییزه کشاورزان مقداری آب در زاینده‌رود جاری کنیم یا خیر. البته این موضوع هنوز محل بحث و بررسی دارد و هنوز به جمع‌بندی نهایی در این‌باره نرسیده‌ایم بنابراین امیدواریم که در روزهای اخیر با بارش رحمت الهی بتوانیم به یک تصمیم نهایی برسیم که همه مردم را خوشحال کند.