kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۰۳۹۱
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۹
سخنگوی شورای نگهبان:

خودرو باید با قیمت مناسب و با کیفیت در اختیار مردم قرار بگیرد

سخنگوی شورای نگهبان گفت: معتقدیم صنعت خودرو باید ساماندهی شود و خودرو باید با قیمت مناسب و با کیفیت در اختیار مردم قرار بگیرد.

 

سرویس سیاسی ـ

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان دیروز با حضور اصحاب رسانه برگزار شد. هادی طحان نظیف در ابتدا جزئیات نظرات و ایرادات شورای نگهبان را نسبت به مصوبات ارسالی به این شورا از جمله طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار و لایحه درآمد پایدار و هزینه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها اعلام کرد.
وی درباره اساسنامه کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران که چند روز پیش تأیید آن را در شورای نگهبان اعلام کرده بود، بیان داشت: امیدواریم که ورزشکاران عزیزمان روز به روز پرچم ارزشمند نظام جمهوری اسلامی ایران را در میادین ورزشی به اهتزار در بیاورند و هم‌میهنان ما از این افتخارات خوشحال شوند. این اساسنامه چند باری در رفت و آمد بین دولت و شورای نگهبان بود و در نهایت در جلسه اخیر تأیید شد. یکی از تذکرات ما نسبت به این اساسنامه درباره استفاده از رسم‌الخط فارسی است. اصل 15 قانون اساسی می‌گوید زبان و خط رسمی و مشترک مردم ایران فارسی است. استاد و مکاتبات و متون رسمی و کتب درسی باید با این زبان و خط باشد. مشاهده می‌شود که تأکید هم روی زبان است و هم روی خط. معنایش این است که اگر ما واژگانی را معادل فارسی نداشتیم، حداقل باید آن عبارت را با رسم‌الخط فارسی در متون و قوانین استفاده کنیم.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤالی درباره مصوبه ساماندهی بازار خودرو، اظهار داشت: معتقدیم صنعت خودرو باید ساماندهی شود و خودرو باید با قیمت مناسب و با کیفیت در اختیار مردم قرار بگیرد. ما نسبت به بحث واردات خودرو ورود کارشناسی نداشتیم.
طحان نظیف همچنین گفت: ما به دنبال مانع‌تراشی در این موضوع نیستیم، به دنبال حل مشکل هستیم و البته مصوبه مجلس نباید خلاف شرع یا قانون اساسی باشد.
وی خاطرنشان کرد: ما نسبت به مصوبه مجلس اشکالی نداشتیم، دو سه ابهام داشتیم که در جلسات تخصصی با نمایندگان محترم در میان گذاشتیم و سعی کردیم راهکار را پیدا کنیم. البته همان زمان هم نامه‌ای را از هیئت عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام دریافت کردیم که مصوبه واردات خودرو را مغایر تعداد زیادی از سیاست‌های کلی نظام دانستند.
سخنگوی شورای نگهبان بیان داشت: مصوبه را باید دریافت کنیم تا بررسی دقیق‌تری داشته باشیم، طبیعتا مجمع هم باید اشکالات خود را بررسی کند.