kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۰۳۷۹
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۳
وزارت بهداشت اعلام کرد

کاهش تعداد مناطق قرمز کرونایی به 8 شهر

مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت از کاهش تعداد مناطق قرمز کرونایی به 8 شهر و فوت 118 بیمار دیگر مبتلا به کووید۱۹ در کشور خبر داد.

 


در اطلاعیه این مرکز آمده است: «تا‌کنون ۵۶ میلیون و ۴۷۳ هزار و ۱۶۲ نفر دُز اول، ۴۴ میلیون و ۲۹۴ هزار و ۶۵۲ نفر دُز دوم و ۷۲۴ هزار و ۷۲۱ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۰۱ میلیون و ۴۹۲ هزار و ۵۳۵ دُز رسید.
در شبانه‌روز گذشته ۳۵۲ هزار و ۴۱۷ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است. از 28 تا ۲۹ آبان ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳ هزار
و ۵۳۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۶۱۶ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶ میلیون و ۷۳ هزار و ۹۸ نفر رسید.
متاسفانه در طول این مدت، ۱۱۸ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۲۸ هزار و ۸۵۲ نفر رسید.
خوشبختانه تا‌کنون پنج میلیون و ۷۷۱ هزار
و ۳۶۳ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. سه هزار و ۴۱۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.
تا‌کنون ۳۷ میلیون و ۶۷۳ هزار و ۸۷۷ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است. در حال حاضر ۸ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۵۸ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۳۶ شهر در وضعیت زرد و ۱۴۶ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.»
گفتنی است پیش از این ۲۶ شهر کشور در وضعیت قرمز،۸۷ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۲۲ شهر در وضعیت زرد و ۱۱۳ شهر در وضعیت آبی قرار داشتند.
هم‌اکنون شهرستان‌های اشنویه، پیرانشهر
(آذربایجان غربی)، طبس، فردوس(خراسان جنوبی)، زابل(سیستان و بلوچستان)، زرند، شهربابک(کرمان) و خاتم(یزد) در وضعیت قرمز هستند.
چرا مرگ‌های روزانه کرونا
همچنان سه رقمی است؟
دبیر کمیته اپیدمیولوژی و پژوهش کمیته علمی کشوری مقابله با کووید۱۹ درباره وضعیت کرونا در کشور به خبرگزاری ایسنا گفت: روند کووید ۱۹ در کل کشور همچنان نزولی است، اما با شیب کم. چند هفته گذشته افزایش مختصری در برخی مناطق کشور دیده شد که برخی اعلام کردند احتمالا پیک جدید بیماری است، اما به نظر من نمی‌توانیم با یکی دو روز افزایش، درباره این موضوع اظهارنظر کنیم، این افزایش‌ها یا پیک جدید است یا دندانه است. از آن تاریخ تاکنون سه دندانه داشته‌ایم که روند بیماری در برخی مناطق به میزان مختصری بالا رفته و مجددا پایین آمده و حتی پایین‌تر از سطح قبلی ایستاده است.
دکتر مسعود یونسیان با بیان اینکه وضعیت کلی کشور موج نزولی بیماری است، افزود: منتها اتفاقی که رخ داده این است که سرعت کاهش موارد جدید، کم شده است و در سطح بالایی از ابتلا به تعادل رسیده است. این سطح بالا باعث می‌شود که روزانه بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ مورد فوت روزانه داشته باشیم که عدد بالایی است. با این حال اگر در نظر بگیریم که فوتی‌های امروزمان مربوط به بستری‌های چند هفته قبل هستند، اگر با همین روال پیش برویم، انتظار داریم که مرگ‌هایمان در هفته‌های آینده دو رقمی‌شود.
نگرانی از ورود موج جدید
یونسیان ادامه داد: از طرف دیگر ما نگرانیم که شاید یک موج جدیدی وارد شود که تقریبا ورودش اجتناب‌ناپذیر است، اما زمانش مشخص نیست. اتفاقی که رخ می‌دهد این است که همزمان که رو به جلو پیش می‌رویم و احتمال بروز موج جدید هم هست، پوشش واکسیناسیون ما علیرغم تمام شایعات و تبلیغاتی که جماعت ضد واکسن انجام می‌دهند، در حال افزایش است و به خصوص تک دزهای ما همه دو دزه خواهند شد. دو هفته که از تزریق دو دز بگذرد، درصد قابل ملاحظه‌ای ایمنی در برابر اشکال شدید بیماری رخ می‌دهد. بنابراین با این رویکرد انتظار داریم که اگر ان‌شاءالله موج جدیدمان را قبل از انتهای آذرماه نداشته باشیم و بعد از انتهای آذرماه موجی وارد شود، موجی با ابتلاهای کم علامت یا بدون علامت و با بستری و مرگ بسیار کم باشد. مانند کشورهایی نظیر انگلیس و... که پوشش واکسیناسیون بالایی دارند. البته در کشوری مانند انگلیس به زندگی عادی بازگشتند و این باعث شد که تعداد موارد ابتلایشان بالا رود. منتها اگرچه تعداد مواردشان به موج قبلی نزدیک می‌شود، اما تعداد مرگ‌ها کمتر از یک‌دهم موج قبلی است که این تاثیر واکسن است و عمده مرگی هم که در این کشور می‌بینیم ناشی از عدم تمکین تزریق واکسن از سوی برخی افراد است.
وی اظهارداشت: البته نمی‌توان زمان بروز پیک بعدی را پیش‌بینی کرد، اما امیدوارم تا پایان آذر ماه بروز پیک جدید به تاخیر افتد تا میزان واکسیناسیون‌مان افزایش یابد. در این صورت انتظار داریم که اگر موجی رخ داد، فقط موارد خفیف و سرپایی را ایجاد کند، نه موارد شدید و مرگ‌های بالا.
دنیا در حال تجربه موج جدیدی از کروناست؛
مردم سریع‌تر واکسیناسیون را انجام دهند
در همین حال، فرمانده عملیات مقابله با کرونا در در کلانشهر تهران دیروز در یک برنامه تلویزیونی درباره وضعیت شیوع ویروس کرونا در استان تهران اظهارداشت: امروز هفتمین هفته‌ای است که در تهران شرایط با ثبات کرونایی را از نظر شاخص‌های بستری، مراجعان سرپایی و فوتی‌ها تجربه می‌کنیم.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر علیرضا زالی با هشدار نسبت به شکل گیری پیک ششم کرونا افزود: در هفته‌ای که گذشت (در مقایسه ۱۱ هفته گذشته) پایین‌ترین آمار مرگ و میر بر اثر ابتلا به کرونا در استان تهران ثبت شده است.
زالی با اشاره به اقبال گسترده تهرانی‌ها نسبت به انجام واکسیناسیون علیه کرونا خاطرنشان کرد: طبیعتا پوشش حداکثری واکسیناسیون جمعیت هدف در برابر کرونا می‌تواند به کاهش و در ادامه قطع زنجیره کووید ۱۹ کمک کند.
وی با بیان اینکه شکل گیری پیک ششم کرونا اختیاری است توضیح داد: اگر چنانچه پوشش کافی واکسیناسیون انجام نشود و یا مردم رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی را نادیده بگیرند بی‌تردید پیک ششم کرونا را پیش رو خواهیم داشت.
فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران، کماکان رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی را برای مهار کرونا ضروری دانست و با اشاره به نقش تک تک افراد جامعه در ریشه‌کن کردن کرونا، واکسیناسیون هرچه سریعتر مردم در برابر بیماری کووید ۱۹ را خواستار شد.
زالی ادامه داد: جلوگیری از شکل گیری پیک ششم کرونا درگروی رفتارهای اجتماعی و بهداشتی عموم مردم است.
وی با بیان اینکه دنیا در حال تجربه کردن موج جدیدی از بیماری کروناست و خطر شکل گیری پیک‌های جدید دراروپا محتمل است تاکید کرد: در هفته‌ای که گذشت درنواحی مختلف کشورهای اروپایی میزان ابتلا به کرونا افزایش چشمگیری داشته است، بنابراین زمانیکه امواج جدید بیماری به صورت طغیان‌ها و یا شبه طغیان شکل می‌گیرد، هیچ کشوری از این پاندمی مصون نیست.
فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان شهر تهران با اشاره به سویه‌های مختلف ویروس کرونای دلتا در کشور گفت: به طورکلی واکسن‌های موجود در جهان نسبت به سویه دلتا اثربخشی کمتری دارند؛ به شکلی که تقریبا بین ۱۵ تا ۲۵ درصد میزان اثربخشی واکسن‌های جهانی در برابر این جهش‌ها کمتر شده است، این موضوع به این مفهوم نیست که اثر بخشی واکسن‌ها به طور کلی تحت تاثیر قرار گرفته بلکه به میزان کمی کاهش یافته است.