kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۰۳۵۹
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۰
یک مرکز حقوق بشری مدعی شد

قتل صدها کودک 6 تا 15 ساله طی 10 سال گذشته توسط پلیس ترکیه

 

مرکز فعال در زمینه حقوق کودک در ترکیه، از مرگ 228 کودک طی 10 سال گذشته به دست پلیس این کشور خبر داده است.
مرکز حقوق کودک در کانون وکلای «ازمیر» و جمعیت حقوق بشر (ÎHD) در شهر «آمِد»، به مناسبت روز جهانی حقوق کودک طی بیانیه‌ای اعلام کرده‌اند که ۲۲۸ کودک در یک دهه گذشته توسط پلیس ترکیه کشته شده‌اند. در این بیانیه که نسخه‌ای از آن در وبگاه «ANF» منتشر شده، اطلاعاتی درباره حقوق کودک بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۱ آمده که نشان می‌دهد طی این سال‌ها، دست‌کم ۲۲۸ کودک کشته شدند که ۷۸ درصد آنها پسر و ۲۲درصد دختر بودند. در این میان ۳۰ کودک زیر پنج سال و شمار زیادی از آنها بین ۶ تا ۱۵ سال سن داشته‌اند.
بر اساس این گزارش، از ۲۲۸ کودک و نوجوان کشته شده، ۶۴ نفر به ضرب گلوله پلیس و ۶۲ نفر به دلیل انفجار بمب، کشته شده‌اند. مرکز حقوق کودک در کانون وکلای ازمیر نیز طی بیانیه‌ای اعلام کرده: «از آنجایی که تاکنون با آزار، تضییع حقوق جنسی، عاطفی، جسمی و اقتصادی کودکان مبارزه کرده‌ایم، در این زمینه و احقاق حقوق کودکان به مبارزه و پیگیری قضائی ادامه خواهیم داد.»
ادامه بحران اقتصادی
از سوی دیگر و در شرایطی که سقوط ارزش لیر و گرانی در ترکیه باعث برپایی تظاهرات شده، رهبران احزاب اپوزیسیون به شدت عملکرد حزب حاکم عدالت و توسعه و رئیس‌جمهور این کشور را آماج انتقادات خود قرار‌داده‌اند.
به نوشته خبرگزاری رویترز، سران احزاب اپوزیسیون ترکیه روز پنجشنبه در واکنش به ثبت رکورد جدید سقوط ارزش لیر در برابر دلار، خواستار برگزاری فوری انتخابات در این کشور شدند. کمال قلیچ‌دار اوغلو رهبر «حزب جمهوری‌خواه خلق» ترکیه در پیامی توئیتری خطاب به رئیس‌جمهور این کشور نوشت: «اردوغان! انتخابات فورا» مرال آکشنر رهبر «حزب خوب» ترکیه یکی دیگر از احزاب اپوزیسیون این کشور هم با تاختن به عملکرد رئیس‌جمهور ترکیه گفت که اردوغان «اعتبار و پول ما را از بین برد...اگر این عمد باشد، خیانت آشکار است اما اگر نتیجه بی‌کفایتی باشد، مشخص است که چه باید کرد: باید با بردن کشور به انتخابات در اسرع وقت جلوی این رسوایی گرفته شود.»
طبق گزارش رویترز، دو هشتگ «دلار ۱۱ لیر» و «انتخابات فوری» توسط کاربران ترکیه‌ای در شبکه‌ توئیتر ترند شد. اظهارات تند سران اپوزیسیون ترکیه علیه اردوغان و حزب عدالت و توسعه در شرایطی مطرح شده که طی روزهای اخیر سقوط ارزش لیر و گرانی‌ها بارها خبرساز شده است.