kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۰۳۵۳
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۰
یک مسئول:

روزانه 60 هزار تن زباله در کشور تولید می‌شود

 

رئیس ‌سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران با بیان اینکه روزانه بین ۵۰ تا ۶۰ هزار تن زباله در کشور تولید می‌شود، افزود: می‌توان از زباله‌ها برق تولید کرد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمود کمانی در مراسم افتتاح ششمین همایش بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر اظهار داشت: نیاز است که شرایط برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر تسهیل شود و اکنون دیگر برق تولیدی از انرژی‌های تجدیدپذیر برق گرانی نیست. آخرین قیمت برق تجدید پذیر 800 تومان بوده در حالی که اگر قیمت واقعی گاز محاسبه شود برق تولیدی از انرژی فسیلی دو هزار تومان است.
رئیس ‌سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر با بیان اینکه «تاکنون 905 مگاوات
نیروگاه تجدیدپذیر در کشور نصب شده که یک درصد ظرفیت تولید انرژی کشور است»، گفت: در برخی کشورهای جهان 30 درصد ظرفیت تولید برق از منابع تجدیدپذیر تامین می‌شود و کشورهای پیشرو زمان‌هایی را برای اتمام تولید برق از انرژی‌های فسیلی اعلام کرده‌اند.
کمانی ادامه داد: سرمایه‌گذاران بخش انرژی‌های تجدیدپذیر هنوز با مشکلات متعددی رو‌به‌رو هستند که باید برای رفع آن تلاش کرد تا انگیزه آنان برای فعالیت بیشتر شود. تلاش برای تسهیل صادرات برق تجدیدپذیرها از جمله این راهکارها است. همچنین اختصاص بخشی از برق تجدیدپذیرها به رمزارزها نیز از راهکارهای دیگر برای پرداخت مطالبات است.
وی افزود: ساتبا فراخوانی برای احداث 10 هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در طی چهار سال آینده منتشر کرده که تاکنون بیش از
40 هزار مگاوات درخواست سرمایه‌گذاری به ساتبا ارائه شده است. تلاش می‌شود اصل و سود سرمایه‌گذاری در بخش انرژی‌های تجدید پذیر ظرف چهار سال برگشت داده شود. همچنین خرید برق تولیدکنندگان خانگی انرژی‌های تجدیدپذیر حمایت می‌شود و تلاش ما بر این است که با کمک نهادهای حمایتی این بخش نیز توسعه بیشتری یابد.
رئیس‌ سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر با بیان اینکه «اکنون روزانه بین 50 تا 60 هزار تن زباله در کشور تولید می‌شود که می‌توان از آن برای تولید برق کمک گرفت»، گفت: باید با کمک سایر مجموعه‌ها مثل شهرداری‌ها، جذابیت‌های این بخش برای سرمایه‌گذاران بیشتر شود تا بتوانند به راحتی ورود کرده و به تولید برق بپردازند. این توانایی در بخش خصوصی برای فعالیت در بخش زیست توده وجود دارد فقط باید حمایت شود.
کمانی در خصوص بومی‌سازی پنل‌های خورشیدی، اذعان داشت: تلاش برای بومی‌سازی پنل‌های خورشیدی نیز باید جدی‌تر گرفته شود و نیاز است زنجیره تولید سلول‌های خورشیدی شکل بگیرد؛ همچنین نیاز است ظرفیت تولید توربین‌های بادی در کشور توسعه داده شود و باید به جد در این زمینه کار کرد.
گفتنی است، با وجود اهمیت تولید برق از منابع تجدیدپذیر نباید دچار افراط و تفریط شد. باید توجه داشت که بیش از 60 درصد برق کشورهای پیشرفته از سوخت فسیلی، 20 درصد انرژی هسته‌ای و بقیه از منابع مختلف از جمله تجدیدپذیرها تامین می‌شود. ضمن اینکه به دنبال افزایش جهانی قیمت نفت و گاز، کشورهای غربی اخیرا دوباره به زغال سنگ برای تامین برق روی آورده‌اند.