kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۰۲۲۵
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۰
آغاز آوار برداری از منازل زلزله‌زدگان

۲ هزار و ۷۶۰ واحد مسکونی زلزله‌زده در هرمزگان باز‌سازی می‌شود

 

استاندار هرمزگان با بیان اینکه خاک‌برداری ساختمان‌ها را از روز سه شنبه آغاز کردیم، گفت: آخر هفته هم فونداسیون بناها ریخته می‌شود.
مهدی دوستی در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان، با اشاره به آخرین وضعیت رسیدگی به شهروندان در مناطق زلزله زده استان هرمزگان اظهارداشت: در ۸ ساعت نخست پس از وقوع زلزله آب و برق روستا‌های آسیب دیده از زلزله، غیر از آب دو روستا و همچنین برق ۲ روستا وصل شد.
دوستی با اشاره به اینکه در ۲۰ ساعت اول پس از وقوع زلزله آب و برق در مناطق زلزله زده استان هرمزگان وصل شد و به شبکه بازگشتند، افزود: در بخش مخابرات نیز قبل از ۱۶ ساعت از ۱۰۵ روستا ۹۸ روستا مشکل‌شان رفع شد و ظرف ۱۶ ساعت همه روستا‌ها داخل سرویس آمدند.
وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای اسکان اضطراری شهروندان در مناطق زلزله زده بیان داشت: به خانوارهای ۵۵ روستای آسیب دیده از زلزله چادر اهدا شده است. در دو بخش، برای توزیع چادر مشکل داشتیم که در آنجا کمپ برپا کرده بودیم و مردم داخل کمپ‌ها نمی‌آمدند و اصرار داشتند که چادر تحویل به خودشان شود.با توجه پس لرزه‌های زیادی که بود، با مردم به این جمع‌بندی رسیدیم که چادر را درِ منازل توزیع کنیم و تقریبا ۳ هزار و ۳۸۰ چادر تاکنون پخش شده است.
استاندار هرمزگان با اشاره به اینکه در روز اول پس از وقوع زمین لرزه غذای گرم در بین مردم توزیع شد، گفت: در روز‌های بعدی در بخش‌هایی که خانه‌ها ترک ساختمانی داشتند و مردم امکان آشپزی داشتند، پخش غذای گرم را محدود به جیره خشک کردیم و در میان ساکنان خانه‌های غیر قابل سکونت غذای گرم پخش شد.
دوستی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه راهداری اظهارداشت: پنج نقطه اصلی مواصلاتی را به‌علت ریزش کوه از دست داده بودیم که
۱۲ ساعت بعد از بحران توانستیم آن پنج نقطه را بازگشایی کرده و بعد از لکه‌گیری و سنگ ریزه‌ها را جمع کنیم.
وی افزود: تمام کارخانه‌های آسفالت نزدیک به محور ارتباطی جنوب به شمال که حدود ۱۰۰ کیلومتر بود را فراخوانده و از ساعت ۶ صبح کار آسفالت را شروع کردیم و ۵۰۰ تن هم آسفالت ریختیم؛ قبل از ۲۴ ساعت بخش‌های آسیب دیده این محور را آسفالت کردیم.
استاندار هرمزگان با بیان اینکه محور اصلی تهران‌- بندرعباس مرکز بحران بود که در آن ریزش داشتیم،گفت: در اثر ریزش سنگ در این محور، ابنیه فنی آسیب دید اما برای اینکه کار آسفالت را به فوریت انجام دادیم، حادثه دیگری نداشتیم.
دوستی افزود: از آنجاکه محور اصلی زلزله اخیر جاده بوده است، پل‌ها و ابنیه فنی همراه واحد‌های مسکونی نیاز به تعمیر و باز‌سازی دارند.
وی با بیان اینکه خاک برداری ساختمان‌ها را از روز سه شنبه آغاز کردیم، اظهارداشت: آخر هفته هم فنداسیون بناها ریخته می‌شود تا هرچه سریع‌تر خانه‌های مردم ساخته شود.
همچنین معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری و جانشین رئیس‌ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران هرمزگان گفت: براثر زلزله روز یکشنبه در استان، دو هزار و ۷۶۰ واحد مسکونی آسیب دیده و نیازمند باز‌سازی هستند.
به گزارش خبرگزاری ایرنا، رضا مدرس در بازدید از مناطق زلزله زده بخش فین شهرستان بندرعباس، اظهار داشت: برآورد اولیه‌ای که خسارت‌های وارد شده صورت گرفته، حدود هفت هزار میلیارد ریال است اما باید وضعیت راه‌ها و دیگر زیرساخت‌ها به طور کامل بررسی و رقم دقیق اعلام شود که به احتمال زیاد بیش از این رقم خواهد بود.
مدرس با بیان اینکه آواربرداری از مناطق زلزله زده فین از عصر سه شنبه و با حضور تجهیزات لجستیکی نیروی دریایی سپاه و راهداری از روستای گیشان غربی آغاز شد، افزود: آوربرداری مناطق زلزله زده، معمولا چند روزی پس از وقوع زلزله انجام می‌شود، اما با توجه تاکیدهای رئیس‌جمهور و استاندار مبنی بر سرعت بخشی به این کار، آواربرداری مناطق زلزله زده هرمزگان در فاصله ۴۸ ساعت آغاز شده است.
وی تاکید کرد: وضعیت مناطق زلزله زده و مشکلات مردم را به طور مرتب رصد کرده و در تلاش برای رفع آنها در کوتاهترین زمان ممکن هستیم.