kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۰۲۰۷
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۷

دانشجویان اردنی در اعتراض به حضور هیئت اماراتی محل سخنرانی را ترک کردند

جمعی از دانشجویان و اعضای هیئت‌های علمی‌ اردن مخالفت خود را با برگزاری سمینار دانشگاه «محمد بن زاید» امارات در این کشور اعلام کرده و در بیانیه‌ای تاکید کردند که با تبلیغ خیانت به عنوان یک رویکرد مخالف هستند.

 


جمعی از دانشجویان و اعضای هیئت علمی‌های دانشگاه اردن از سمیناری که در دانشکده فناوری اطلاعات دانشگاه ملک عبدالله دوم برگزار شده بود، به دلیل حضور نمایندگانی از دانشگاه هوش مصنوعی محمد بن زاید امارات برای ارائه بورسیه تحصیلی به دانشجویان خارج شدند. این خروج پس از آن اتفاق افتاد که دانشجویان اردنی از همکاری این دانشگاه اماراتی با دانشگاه رژیم صهیونیستی در قدس اشغالی و موسسه اسرائیلی «وایزمن» مطلع شدند.
انجمن‌های دانشجویی دانشگاه اردن با انتشار بیانیه‌ای ضمن ابراز مخالفت با عادی‌‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی تاکید کردند: «ما گروه‌های دانشجویی مخالفت قاطعانه خود را با میزبانی مدیریت دانشگاه از نمایندگان دانشگاه محمد بن زاید که روابط خود را با اشغالگران اسرائیلی به حالت عادی درآورده، اعلام می‌کنیم.» آنها در ادامه بیانیه خود جذب دانشجویان از چنین دانشگاه‌هایی را اقدامی بر خلاف موضع دانشجویی، مردمی و اسلامی اردن نسبت به مسئله عادی‌‌سازی با رژیم صهیونیستی دانستند و ضمن تقدیر از دانشجویان و اساتیدی که سمینار را ترک کرده بودند، تاکید کردند: «این حرکت ارتباط مردم اردن به مقدسات اسلامی و مسئله فلسطین و به رسمیت نشناختن رژیم صهیونیستی به هر شکلی را نشان می‌دهد.» همچنین آنها از مدیریت دانشگاه خواستند مسئولیت این میزبانی را برعهده گرفته، عاملان آن را توبیخ کرده، از دانشجویان رسما عذرخواهی کرده و از هرگونه همکاری در حمایت مستقیم یا غیرمستقیم از مسئله عادی‌‌سازی اجتناب کند. رئیس‌امور دانشجویان دانشگاه اردن نیز اظهار کرد: «مخالفت خود را با آنچه در سمینار برگزار شده در دانشکده آی‌تی رخ داد، به دلیل عادی‌‌سازی با رژیم صهیونیستی اعلام می‌کنیم، ما به موضعگیری دانشجویانمان که بلافاصله از سمینار خارج شدند، افتخار کرده و بر مخالفت قاطع خود با تمامی شکل‌های عادی‌‌سازی تاکید می‌کنیم.» از سوی دیگر دانشگاه الهاشمیه اردن سفر هیئتی از دانشگاه امارات را که قرار بود دیروز برگزار شود، در پی اقدام گروه‌های دانشجویی و مطالبات آنها لغو کرد.
از سوی دیگر، ائتلاف حمایت از حقوق فلسطینی با برپایی تظاهراتی در شهر «ساکرامنتو» در ایالت کالیفرنیا، خواستار تحریم محصولات تولید شده در شرکت‌های آمریکایی مستقر در شهرک‌های اسرائیلی واقع در اراضی اشغالی شد. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فلسطینی «سما» این کمپین توسط شماری از نهادها سازماندهی شده است که از جمله آنها، ائتلاف منطقه‌ای ساکرامنتو برای حقوق فلسطینیان، نهاد صدای یهودیان برای صلح و ائتلاف ضد جنگ «انسرز» ساکرامنتو است. قبل از برگزاری این تظاهرات، نامه‌هایی امضا شده توسط این سازمان‌ها به بیش از ۱۰۰ فروشگاه مواد غذایی در این منطقه توزیع و از آنها خواسته شده محصولات خود را به شرکت‌هایی که از اشغال اراضی فلسطین توسط اشغالگران اسرائیل سود می‌برند، نفروشند. این نهادها کمپینی را علیه شرکت تولید شیرینی‌جات آمریکایی «بلز بری» راه‌اندازی کردند که شعبه‌های آن در داخل شهرک‌های اسرائیلی هستند. زمان برگزاری این تظاهرات با نزدیک شدن به فصل تعطیلات عید شکرگزاری در آمریکا برپا شده است، زیرا فروش شرکت شیرینی ‌سازی آمریکایی در این دوره افزایش می‌یابد.