kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۰۲۰۴
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۶
با گاز اشک‌آور و خودروهای آب‌پاش

نیروهای نظامی لهستان به جان پناهجویان افتادند

 


نیروهای امنیتی لهستان همزمان با پرواز بالگردها، از گاز اشک‌آور و ماشین‌های آب‌پاش برای سرکوب پناهجویان و جلوگیری از عبور آنها از مرزهای این کشور با بلاروس استفاده کردند.
پناهجویان در سرمای زیر صفر مرزهای لهستان با بلاروس مابین نیروهای نظامی لهستان و بلاروس گیر افتاده‌اند و راه پس و پیش ندارند. به گفته مقام‌های لهستان، بیش از ۲۰۰ هزار پلیس، گارد مرزی و نیروی ارتش برای تقویت امنیت مرزی اعزام شده‌اند. حدود ۴ هزار مهاجر هم بدون امکانات در مرز به سر می‌برند.دیروز نیز خبر رسید که نیروهای نظامی لهستان با ماشین آب پاش و گاز اشک آور به جان پناهجویان افتادند. یورونیوز در گزارشی در همین زمینه نوشت: از اولین ساعات روز سه شنبه تنش و درگیری میان مهاجران و نیروهای مرزی لهستان بالا گرفت. این در حالی است که هفته‌هاست پناهجویان در سرمای بین صفر تا ۵ درجه در مرز بین دو کشور بدون سرپناه گرفتار شده‌اند.
ارتش «لهستان» ادعا کرده که پناهجویان شاخه‌های درخت و سنگ به طرف ماموران مرزی لهستان پرتاب می‌کردند و در آن سو، پلیس لهستان با ماشین‌های آبپاش و گاز اشک آور آنها را سرکوب کردند. حساب توئیتر وزارت دفاع لهستان که این ویدئوها را منتشر کرده است، پناهجویان را «مهاجمان پرخاشگر و خطرناک» خواند. دولت لهستان همچنین ادعا کرده است که این پناهجویان به نارنجک‌های دستی پلیس بلاروس نیز مجهز شده‌اند. به‌دلیل عدم حضور رسانه‌های مستقل و بین‌المللی در این منطقه نمی‌توان هیچ صحه‌ای روی ادعاهای ارتش و وزارت دفاع لهستان گذاشت. به گفته چند خبرنگار، از جمله خبرنگار شبکه انگلیسی اسکای نیوز، که در چند صدمتری محل درگیری‌ها حاضر بودند، چندین بار در طول روز صدای تیراندازی شنیده شده است.به گفته سازما‌ن‌های حقوق بشری دست کم ۹ پناهجو در این منطقه از جمله یک نوجوان ۱۴ ساله کرد عراقی طی روزهای اخیر جان باخته‌اند. اغلب پناهجویان گرفتار در این منطقه را زنان و مردان و کودکان عراقی و افغانستانی تشکیل می‌دهند.
در هفته‌های اخیر اتحادیه اروپا «الکساندر لوکاشنکو»، رئیس‌جمهوری بلاروس را در زمینه بحران پناهجویان محکوم کرده است. روز دوشنبه نیز اتحادیه اروپا تحریم‌های جدیدی علیه چند تن از مقامات عالی رتبه بلاروس وضع کرد. لهستان و اتحادیه اروپا می‌گویند «دولت بلاروس از پناهجویان به عنوان ابزار فشار علیه منافع اتحادیه اروپا استفاده می‌کند».
بر اساس گزارش«یورونیوز» دلیل اصلی هجوم دو روز اخیر پناهجویان تصویب قانون ساخت دیوار ۱۰۰ کیلومتری مرزی از سوی پارلمان لهستان است.
دولت لهستان پس از آنکه موفق نشد بودجه‌ای از سوی اتحادیه اروپا برای ساخت دیوار تامین کند حالا می‌خواهد به تنهایی ساخت این دیوار را در ماه دسامبر(ماه آینده میلادی) آغاز کند.
بسیاری از پناهجویان فکر می‌کنند اگر موفق نشوند تا پیش از سال نوی میلادی(کمتر از دو ماه دیگر) خود را به لهستان برسانند، ناگزیر در بلاروس متوقف خواهند شد. موضوع ساخت دیوار مرزی در صحن اتحادیه اروپا با واکنش‌های مهمی رو‌به‌رو شده است.سازمان‌های
حقوق بشری می‌گویند ساخت دیوار در اروپا برخلاف تمامی ارزش‌های انسانی و اخلاقی اتحادیه اروپاست.