kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۰۲۰۱
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۶

آتش‌بس در قره‌باغ

پس از دوشنبه و سه‌شنبه خونین در منطقه قره باغ، وزیر دفاع ارمنستان از آتش‌بس در مرز با جمهوری آذربایجان خبر داد.


در حالی که منابع ارمنستانی به نقل از پارلمان این کشور از مرگ ۱۵ سرباز در درگیری‌های اخیر با جمهوری آذربایجان خبر دادند، وزارت دفاع ارمنستان این آمار را تایید نکرد. بنا بر ادعای وزارت دفاع ارمنستان، «در نتیجه حملات خصمانه ۱۶ نوامبر (۲۵ آبان)، دشمن (جمهوری آذربایجان) بالغ بر ۷۰ سرباز کشته و مجروح و همچنین تخریب قابل توجه تجهیزات نظامی به ویژه ۴ نفربر زرهی، یک خودروی زرهی سندکت، ۵ خودرو داشته است.» از سوی دیگر، وزارت دفاع جمهوری آذربایجان روز چهارشنبه اعلام کرد که در درگیری‌های مرزی با ارمنستان 7 نظامی این کشور کشته و ۱۰ نفر دیگر زخمی شدند.
به گزارش فارس، «سورن پاپیکیان» وزیر دفاع ارمنستان شامگاه سه‌شنبه از آتش‌بس در مرز با جمهوری آذربایجان خبر داد. وزارت دفاع روسیه نیز خبر داد که پس از تماس تلفنی وزیر دفاع این کشور با وزرای دفاع جمهوری آذربایجان و ارمنستان، باکو و ایروان اقدامات لازم را برای آتش‌بس در منطقه مرزی اتخاذ کردند. سازمان ملل نیز طرفین را به خویشتنداری دعوت کرده است. در این میان، وزیر دفاع ترکیه در رایزنی با همتای جمهوری آذربایجانی خود ضمن در جریان گرفتن آخرین تحولات مرزی، از تداوم حمایت از باکو خبر داد.
گفتنی است، جنگ سال گذشته بر سر منطقه قره باغ کوهستانی در تاریخ نهم نوامبر ۲۰۲۰ (۱۹ آبان ۱۳۹۹) با توافق آتش‌بس به امضای «نیکول پاشینیان» رئیس‌جمهور ارمنستان، «الهام علی اف» رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان و «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه پایان یافت و و روسیه به عنوان میانجی این توافق نقش‌آفرینی کرد.