kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۰۱۸۶
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۹
نایب‌رئیس ‌بنیاد ملی گندم‌کاران:

سطح زیر کشت گندم به ۳ میلیون هکتار رسید

 

نایب‌رئیس ‌بنیاد ملی گندم‌کاران گفت: با توجه به شرایط مساعد بارش، سطح زیر کشت گندم به حدود سه میلیون هکتار رسیده
است.
علیقلی ایمانی در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت کشت گندم اظهار کرد: با توجه به شرایط مساعد جوی در اکثر نقاط کشور حدود سه میلیون هکتار اراضی زیر کشت گندم رفت. در واقع بیش از ۵۰ درصد کشت گندم محقق شده است و با توجه به شرایط مساعد بارندگی، کشت گندم نسبت به سال قبل رشد داشته که امیدواریم شش میلیون هکتار محقق شود.
وی افزود: البته استقبال کشاورزان در تامین بذر و نهاده‌ها نشان می‌دهد که کشاورزان به کشت گندم تمایل دارند که امیدواریم سطح شش میلیون هکتار محقق شود. ضمن اینکه با توجه به بارندگی مناسب در استان‌های مختلف، در برخی استان‌های مناطق سرد گندم‌ها سبز شدند.
نایب‌رئیس ‌بنیاد ملی گندم کاران با تاکید بر مصرف کودهای پایه، گفت: با توجه به گران بودن کودهای پایه، وزارت جهادکشاورزی تدابیری اتخاذ کرده تا کود مورد نیاز را در اختیار کشاورزان قرار دهد و در زمان برداشت از حساب آنها کسر کند. همواره این نگرانی درخصوص عدم استفاده از کودهای پایه وجود دارد که امیدواریم تولیدکنندگان از این طرح استقبال کنند؛ چرا که این امر در افزایش عملکرد و درآمد کشاورزان موثر است.
ایمانی، قیمت 7500 تومانی خرید تضمینی را متناسب با هزینه‌های تولید اعلام کرد و افزود: هزینه‌های تولید در قیمت خرید لحاظ شده و کشاورزان نگران این موضوع نباشند؛ چرا که عدم استفاده از کودهای پایه در عملکرد تاثیر بسزایی دارد.
نایب‌رئیس ‌بنیاد ملی گندم‌کاران با بیان اینکه کشاورزان سال گذشته به دلیل عدم استفاده از کودهای پایه متضرر شدند، تصریح کرد: کشاورزانی که از نهاده کود و سم پایه استفاده می‌کنند، چهار تن در هکتار گندم برداشت می‌کنند که درآمدشان به ۳۰ میلیون تومان می‌رسد، درحالی که سایر کشاورزان دو تن گندم برداشت کردند که درآمدشان به نصف کاهش یافته است.
ایمانی درباره آخرین وضعیت خرید تضمینی گندم، گفت: بنابر پیش‌بینی صورت گرفته بسیاری از کشاورزان به سبب مشکلات تامین بذر در سال قبل، گندم بیشتری برای خودمصرفی نگه داشتند که هم اکنون برای تحویل گندم مراجعه می‌کنند؛ بنابراین در حال رایزنی هستیم که بازرگانی دولتی در مراکز استان‌ها، مراکزی را باز کنند تا گندم تولیدی کشاورزان را تحویل بگیرد چرا که بازار کششی ندارد.
هدررفت 35 درصد گندم
نایب‌رئیس ‌بنیاد ملی گندم‌کاران با اشاره به اینکه سالانه ۱۰ تا ۱۱ میلیون و 500 هزار تن گندم مورد نیاز کشور است، افزود: سرانه مصرف گندم کشور ما نسبت به سایر کشورها بالاست که ناشی از ضایعات بیشتر است. به عنوان مثال ۳۰ تا ۳۵ درصد گندم‌ مورد نیاز از مزرعه تا سفره ناشی از کیفی نبودن نان تولیدی در چرخه دام مورد استفاده قرار می‌گیرد، در حالی که با کیفی شدن نان نیاز به گندم کم‌تر می‌شود.
ایمانی با اشاره به واردات هشت میلیون تن گندم برای کسری نیاز کشور و ذخایر استراتژیک تصریح کرد: بنابر آمار امسال پنج میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شد که با کسر مصرف سالانه شش میلیون تن باید وارد شود که با احتساب ذخایر استراتژیک، دولت برای واردات هشت میلیون تن گندم ثبت سفارش کرده که تاکنون بیش از سه میلیون تن آن وارد شده است. البته دولت، قبل از افزایش قیمت جهانی گندم به ۳۰۰ دلار اقدام به واردات و ثبت سفارش کرده است.