kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۰۱۸۳
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۸

برنامه صمت برای رفع موانع صادرات به سوریه

 


رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت گفت: کشور سوریه بر این موضوع تاکید دارد که ارزی از کشورش خارج نشود و در قبال واردات کالا به این کشور، کالا صادر کند.
طی روزهای اخیر خبرهایی در فضای مجازی دست به دست می‌شود مبنی بر اینکه واردات خودرو و فولاد به کشور سوریه از مبدا ایران ممنوع شده است. علیرضا پیمان پاک، رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت در این زمینه توضیح داد: با توجه به اینکه کشور سوریه همچون کشور ما مشکل ارز دارد، در تلاش هستند تا خروج ارز از کشورشان اتفاق نیفتد لذا ثبت سفارش قطعات از ایران و کشورهای دیگر ندارد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، وی با بیان اینکه ما باید به دنبال راهکاری باشیم تا به‌جای ارز کالا وارد کنیم، گفت: اگر به‌جای ارز، در قبال صادرات، کالا وارد کنیم مشکل برطرف می‌شود و این موضوع ربطی به خودرو و غیرخودرو هم ندارد.
رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه کشور سوریه با توجه به مشکلات ارزی، محدودیت‌های ارزی خاص خود را وضع کرده است، افزود: کشور سوریه بر این موضوع تاکید دارد که ارزی از کشورش خارج نشود و در قبال واردات کالا به این کشور، کالا صادر کند.
پیمان پاک در پاسخ به این پرسش که آیا به طور مشخص ممنوعیت واردات خودرو از ایران به سوریه اعلام شده است، تصریح کرد: این خبر درست نیست، همه کشورهای طرف تجارت با سوریه این چالش را دارند و این مسئله مختص واردات خودرو از ایران نیست.
وی ادامه داد: جمهوری اسلامی دنبال راهکاری جهت حل این موضوع است و وزیر صمت نیز به زودی به سوریه سفر و با نخست‌وزیر و پنج وزیر این کشور جلسه خواهند داشت تا این موضوع حل شود.
ماجرای صادرات فولاد
یک عضوهیئت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد نیز پیرامون صادرات فولاد ایران به سوریه تاکید کرد: دولت سوریه برای خرید فولاد از ایران هیچ محدودیتی به وجود نیاورده است اما محدودیت‌ها بیشتر به مسایل تحریم بازمیگردد که باعث شده صادرات میلگرد و تیرآهن از ایران به سوریه با مشکلاتی مواجه شود.
سیدرضا شهرستانی با اشاره به اینکه بیش از یک سال است که صادرات فولاد ایران -که عموما میلگرد است- به سوریه با محدودیت مواجه شده، بیان کرد: حدود 80 درصد صادرات فولاد ایران به سوریه به میلگرد اختصاص دارد و حدود 20 درصد نیز تیرآهن به سوریه صادر می‌شود. در این بین تجار ترکیه نیز از این شرایط به وجود آمده حداکثر استفاده را می‌برند زیرا میلگرد را از ایران 570 تا 580 دلار در هر تن می‌خرند، اما با سود 120 تا 130 دلاری به تجار سوری می‌فروشند.
وی به افزایش فشارهای تحریمی در یک‌سال اخیر هم اشاره کرد و افزود: به علت تحریم‌ها تجار ایرانی نمی‌توانند با حجم بالایی فولاد و میلگرد به سوریه صادر کنند، لذا در این خصوص نیاز داریم بخشی زیادی از میلگردهای صادراتی ایران از طریق ترکیه و بخشی کمی نیز از اقلیم کردستان به سوریه ارسال شود.
این فعال اقتصادی درمورد آمار صادرات فولاد ایران به کشور ترکیه و سوریه یادآور شد: آمارها نشان می‌دهد که در هفت ماهه نخست امسال
57 هزار تن فولاد به ترکیه و شش هزار و 500 تن فولاد به سوریه صادر شده است.