kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۰۱۰۵
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۶
رئیس اتاق بازرگانی تهران اعلام کرد

استقراض 100 هزار میلیارد تومانی دولت روحانی از بانک مرکزی

 

رئیس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اختصاص پنج میلیارد دلار از محل وجوه بانک مرکزی یا صندوق توسعه ملی در دولت قبل برای تأمین کالاهای اساسی، گفت: مبلغ ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه‌ای است که از بانک مرکزی استقراض شده که همین مسئله منجر به افزایش پایه پولی و نقدینگی شده است.
به گزارش مهر، مسعود خوانساری دیروز در نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با اشاره به ارز ترجیحی اظهار کرد: دولت
در ۱۲ آبان ماه لایحه دو فوریتی در مورد افزایش سقف ارز ترجیحی از هشت میلیارد دلار به ۱۲.۶ میلیارد دلار و آزاد کردن ارز با کمک ارائه کارت‌های خرید یا اعتبار مستقیم به مردم جهت جبران هزینه‌ها به مجلس ارسال کرد اما مجلس با این لایحه مخالفت و اعلام کرد که دولت خود می‌تواند این کار را انجام دهد.
وی افزود: ارزهای ترجیحی علاوه بر اینکه موجب ایجاد فساد، رانت و قاچاق می‌شوند، اثرات اقتصادی بدی نیز بر بودجه می‌گذارند. در سال ۹۹ معادل ۱۰.۵ میلیارد دلار برای کالاهای اساسی هزینه شد که
پنج میلیارد دلار آن از محل ارز حاصل از فروش نفت بود و پنج میلیارد دلار مابقی نیز از محل وجوه بانک مرکزی یا صندوق توسعه ملی بوده است که اگر مابه‌التفاوت چهار هزار و 200 تومان تا ۲۲ هزار تومان را در نظر بگیریم، مبلغی بالغ بر ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه‌ای است که از بانک مرکزی استقراض شده که همین مسئله منجر به افزایش پایه پولی و نقدینگی شده است.
رئیس اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: اثرات این موضوع را می‌توان در اضافه شدن هزار هزار میلیارد تومان نقدینگی در سال ۹۹ دید که ۷۵۰ هزار میلیارد تومان آن از محل ارز ترجیحی بوده است. خوانساری تصریح کرد: دولت ارزی حاصل از فروش نفت ندارد و مجبور است برای تأمین کالاهای اساسی، از وجوه بانک مرکزی استقراض کند که منجر به افزایش پایه پولی می‌شود.
وی در ادامه با اشاره به یارانه‌های غیرنقدی پرداخت شده از سوی دولت یادآور شد: دولت باید هر چه سریع‌تر مبحث یارانه‌ها را حل کند. در اینجا به دو مثال اشاره می‌کنم؛ در حال حاضر گندم را با قیمت تضمینی هفت هزار تومان می‌خریم که دولت این کالا را با نرخ
۶۰۰ تومان به نانوایی‌ها می‌دهد یعنی دولت در اینجا شش هزار
و 400 تومان یارانه به ازای هر کیلوگرم گندم می‌دهد. همچنین در حوزه برق نیز قیمت تمام شده این محصول دو هزار تومان است که دولت ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومان برق را عرضه می‌کند یعنی تقریباً هزار
و 800 تومان یارانه برق می‌پردازد. حتی اگر منابع دولت گنج قارون هم باشد، بالاخره به پایان می‌رسد.
این فعال بخش خصوصی تأکید کرد: این مسئله یک بحث جدی است و باید حل این موضوع تبدیل به دغدغه اصلی همه ما شود.
خوانساری خاطرنشان کرد: از دولت برای بحث واکسیناسیون تشکر می‌کنم چرا که در این مدت بیش از ۱۰۰ میلیون دوز واکسن کرونا تزریق شده که ایران را در بین کشورهای خوب در حوزه واکسیناسیون قرار داده؛ این مسئله موجب شد کسب‌وکارها به حالت عادی برگردند و اضطراب در جامعه کاهش یابد. از سوی دیگر نیز واکسیناسیون گسترده جزو اهداف دولت اعلام شده بود که خوشبختانه عملیاتی شد.