kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۰۰۷۶
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
خطیب‌زاده:

منابع متعددی در خارج از کشور داریم و در حال آزادسازی تدریجی آنها هستیم

 

سخنگوی وزارت خارجه گفت: منابع متعددی در خارج از کشور داشتیم و داریم و در حال آزادسازی تدریجی آنها هستیم و به صورت تدریجی وارد چرخه اقتصاد شدند و همین که امروز کالاهای اساسی وارد می‌شود یعنی همه به تدریج خارج می‌شوند و تنها هم از یک منبع نبودند.
سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه در نشست هفتگی با خبرنگاران ضمن تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی به سؤالات خبرنگاران داخلی و خارجی پاسخ داد.
خطیب‌زاده در پاسخ به سؤالی درباره مذاکرات پیش رو در وین اظهار داشت: بررسی‌های ما به جمع‌بندی رسید که درباره تاریخ گفت‌وگو با اعضای 4+1 به توافق رسیدیم. این گفت‌وگوها ادامه خواهد یافت برای رفع تحریم‌ها و تحریم‌هایی که با برجام ناهمخوان هستند و تحریم‌هایی که به صورت غیرقانونی توسط آمریکا علیه ایران اعمال شده همه باید لغو شوند.
وی درباره برگزاری رزمایش در دریای سرخ با مشارکت اسرائیل، آمریکا و همکاری بحرین و امارات عربی متحده نیز اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران نسبت به امنیت و تمامیت ارضی و ثبات منطقه و خودش کاملا حساس است و از اطمینان کافی برخورداریم که این ثبات و آرامش توسط برخی که به‌دنبال ناامنی و ناآرامی هستند، به هم نخورد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره سفر باقری به انگلیس و بحث بدهی انگلیس به ایران اظهار داشت: عمده بحث‌های ما با انگلیس چه در سفر آقای باقری و چه در تماس‌ها موضوعات دوجانبه است و یکی از بندهای دائمی آن بدهی
چهار دهه‌ای انگلیس است که متاسفانه هر بار با بهانه‌ای طی چهار دهه گذشته به تعویق افتاده و این بدهی قطعی است و طبق قوانین محلی انگلیس و دادگاه باید توسط دولت انگلیس پرداخت شود و این یکی از بندهای همیشگی گفت‌وگوهاست و آن را پیگیری کرده‌ایم.
این‌که گفته شده سه و نیم میلیارد دلار از منابع بلوکه شده ایران در یکی از کشورها آزاد شده است سؤال دیگری بود که در این نشست مطرح شد و خطیب‌زاده در این باره عنوان کرد: در شرایط تحریمی اطلاعات ریزی نمی‌دهیم و اگر بانک مرکزی مصلحت بداند باید از بانک مرکزی سؤال کنید. منابع متعددی در خارج از کشور داشتیم و داریم و در حال آزادسازی تدریجی آنها هستیم و به صورت تدریجی وارد چرخه اقتصاد شدند و همین که امروز کالاهای اساسی وارد می‌شود یعنی همه به تدریج خارج می‌شوند و تنها هم از یک منبع نبودند.