kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۰۰۶۸
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۰

انفجارهای پی‌در‌پی در کابل / داعش: شیعیان را کشتیم!

با وجود وعده‌های طالبان برای تامین امنیت مردم افغاستان از جمله شیعیان، طی دو روز گذشته چندین انفجار تروریستی در کابل به وقوع پیوسته و همزمان داعش اعلام کرده شیعیان هدف این حملات بوده‌اند.



سرویس خارجی-

با وجود گذشت بیش از 3 ماه از سقوط کابل و تشکیل دولت توسط طالبان حملات تروریستی در این کشور همچنان ادامه دارد و اکثر قربانیان این حملات هم شیعیان مظلوم این کشور هستند. طالبان پیش از این مدعی شده بود قادر به مقابله با داعش و تامین امنیت شیعیان می‌باشد اما ظاهراً این گروه قادر نیست به وعده خود جامه عمل بپوشاند. دیروز نیز برخی منابع از وقوع انفجار در منطقه «کوته سنگی» در یک بازار محلی در غرب کابل خبر دادند. یک مقام امنیتی طالبان ضمن تایید این خبر مدعی شد که این حادثه تلفاتی در پی نداشته است.  اما شاهدان عینی گفتند که در این انفجار که در حوزه‌ پنجم امنیتی شهر کابل رخ داده است دست کم دو زخمی شده‌اند.
بر اساس اعلام رسانه‌ها در انفجار تروریستی روز یک شنبه کابل نیز چند نفر کشته و مجروح شدند. دراین انفجار یک خودروی مسافربری هدف قرار گرفت و دست کم یک تن کشته و چهار تن دیگر مجروح شدند. مرکز خبرنگاران افغانستان تأیید کرد که «حمید سیغانی»، خبرنگار تلویزیون آریانانیوز در این انفجار جان باخته است.. طالبان این انفجار را ناشی از آتش‌سوزی در خودرو اعلام کرده، اما شاهدان عینی گفته‌اند که مواد منفجره از قبل در خودرو جا‌سازی شده بود.شاهدان عینی آمار تلفات را بالا اعلام کرده‌اند.شاخه خوراسان داعش با انتشار بیانیه‌ای در کانال‌های تلگرامی خود مسئولیت این حمله را برعهده گرفت.این گروه تروریستی مدعی شد در این حمله «۲۰ مرتد شیعه» از جمله یک خبرنگار را کشته و زخمی کرده است.
بایدن دروغ می‌گوید
خبر دیگر درباره افغانستان اینکه رسانه‌های آمریکایی نوشتند بایدن به وعده‌های خود در مورد خروج تمامی آمریکایی‌ها از افغانستان عمل نکرده و وی در این باره دروغ گفته است. بر اساس این گزارش‌ها پیش از خروج کاملا ناموفق و بی‌دقت نیروهای آمریکایی از افغانستان در تاریخ ۳۰ اوت سال جاری میلادی (8 شهریور)‌، رئیس‌جمهور آمریکا وعده جدی داده بود مبنی بر اینکه «اگر شهروندان آمریکایی در افغانستان باقی مانده باشند، تا زمان خروج تمامی آنها در افغانستان خواهیم ماند». به گزارش ایسنا، به نقل از «نیویورک پست»، «جو بایدن»، نه تنها این وعده خود را زیر پا گذاشت، بلکه همچنان گزارشاتی منتشر می‌شود که نشان می‌دهد وی چقدر بد شکست خورده و هزاران تن همچنان در افغانستان سرگردان هستند. نشریه« فارن پالسی» نیز به نقل از یک منبع آگاه در کنگره گزارش داد، وزارت امور خارجه آمریکا بر این باور است که ۱۴ هزار آمریکایی همچنان در افغانستان باقی مانده‌اند. بعلاوه« برایان مک‌کئون» معاون وزیر امور خارجه آمریکا در نشست سه نوامبر(12 آبان) افشا کرد که وزارت امور خارجه آمریکا تا دوم نوامبر(11 آبان) از حضور ۲۸۹ شهروند آمریکایی در افغانستان مطلع بوده و به دنبال خروج ۱۴۰ آمریکایی در هفته قبلی، ۸۱ تن دیگر نیز برای خروج از افغانستان آماده می‌شوند.این گزارشات همچنین ده‌ها هزار متحد افغان را که به آنها وعده خروج از افغانستان داده شده است، نادیده می‌گیرد.