kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۰۰۶۷
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۰
اوج توحش آل‌سعود

تیرباران اسرای یمنی توسط ائتلاف سعودی انصارالله: شاهد فروپاشی اخلاقی آمریکا و سعودی هستیم

کمیته ملی اسرای دولت نجات ملی یمن اعلام کرد که مزدوران ائتلاف سعودی 10 اسیر ارتش و کمیته‌های مردمی یمن را در ساحل غربی این کشور به ضرب گلوله به شهادت رساندند.

 


اخیرا امارات نیروهای خود را از استان راهبردی الحدیده خارج کرد. با این اقدام نیروهای انصارالله بر استان الحدیده مسلط شدند. این مسئله به یک شکست بزرگ برای ائتلاف سعودی تبدیل شده است. اما ظاهرا ائتلاف سعودی برای جبران این شکست اسیران یمنی را تیرباران کرده است.
کمیته ملی امور اسرای دولت نجات ملی یمن اعلام کرد که مزدوران ائتلاف متجاوز سعودی ۱۰ نفر از اسرای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن را به ضرب گلوله به شهادت رساندند. به گزارش کانال تلگرامی المسیره، در بیانیه کمیته ملی امور اسرای یمنی آمده است، مزدوران ائتلاف متجاوز در ساحل غربی یمن روز شنبه ۱۰ نفر از اسرای ارتش و کمیته‌های مردمی را به ضرب گلوله اعدام کردند. بر اساس این بیانیه‌این رفتار وحشیانه و تجاوزکارانه مغایر با ابتدایی‌ترین حقوق و اخلاق و ارزش‌های دینی و انسانی است. کمیته ملی امور اسرای یمنی گفت:« ما جنایت اعدام زندانیان را محکوم و تاکید می‌کنیم که این امر دلیلی بر جنایت‌کاری مزدوران و رسوایی کوبنده برای گردانندگان آنها از بین آمریکایی‌ها، اماراتی‌ها و سعودی‌ها است.» این کمیته افزود:« تکرار این جرایم در حق اسرا گواه این است که ارتکاب آن، خط مشی کشورهای متجاوز و مزدوزان آن برای انتقام گیری از همه کسانی است که برای مقابله با اشغالگری آنها و اقدامات تروریستی آنها اقدام می‌کند.» کمیته اسرای یمنی تاکید کرد، ما فرماندهان مزدوران ائتلاف سعودی در ساحل غربی و کشورهای حامی آنها را مسئول قانونی و اخلاقی در قبال این جنایت علیه اسرای یمن می‌دانیم.
محمد البخیتی، عضو شورای سیاسی انصارالله یمن نیز به اعدام ۱۰ اسیر یمنی در بند مزدوران ائتلاف سعودی و مثله کردن اجساد آنان و انتشار ویدیوی آن در فضای مجازی واکنش نشان داد. وی در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت:« اعدام دوباره شماری از اسرا به دست نیرو‌های ائتلاف متجاوز سعودی و مزدورانش که در حالت پیشروی یا عقب‌نشینی صورت می‌گیرد از میزان فروپاشی اخلاقی آمریکا و عوامل آن در منطقه پرده
برمی دارد.» البخیتی افزود:« گزینه صحیح برای مقابله با این تجاوزگران قرار‌دادن آنها میان دو گزینه عقب‌نشینی یا قتل است.»
عقب‌نشینی عربستان
از سوی دیگر، منابع رسانه‌ای یمن، از عقب‌نشینی شماری از نیروهای ائتلاف سعودی از جزیره «سقطری» یمن خبر دادند. جزیره سقطری یمن در شمال غرب اقیانوس هند و در دهانه خلیج عدن واقع شده و مشرف به آبراه تجاری مهم دریای سرخ است و در مجاورت قاره آفریقا و تنگه باب‌ المندب قرار دارد و همین مسئله اهمیت تجاری و نظامی فوق‌العاده‌ این منطقه را مضاعف کرده است.
سقطری طی توافقی میان امارات و دولت مستعفی «عبدربه منصور‌هادی» به مدت ۹۹ سال به ابوظبی اجاره داده شده و به همین دلیل نیروهای امارات نیز در این جزیره مستقر هستند. چندی پیش نیز رسانه‌های صهیونیستی از ایجاد پایگاه نظامی مشترک امارات و رژیم صهیونیستی در این جزیره خبر دادند و اعلام کردند که هدف از این اقدام رصد کشتی‌هادر دریای مکران و تنگه باب المندب و شاخ آفریقاست. طبق اعلام رسانه‌های یمنی، نیروهای تیپ ۸۰۸ ائتلاف سعودی که از سال ۲۰۱۸ در سقطری مستقر بودند، عملا از این جزیره خارج و عقب‌نشینی کردند. به نوشته پایگاه «الخبر الیمنی»، هنوز مقصد بعدی تیپ ارتش سعودی مشخص نشده است اما انتظار می‌رود که این نیروها به خاک عربستان بازگردند همان‌طور که اخیرا در اقدامی مشابه، تیپ نظامی ائتلاف سعودی مستقر در عدن به عربستان بازگشتند.
بر اساس این گزارش، روند عقب‌نشینی نیروهای ائتلاف سعودی از یمن به بهانه بازاستقرار در برخی مناطق دیگر به عنوان مقدمه‌ای برای عقب‌نشینی کامل ریاض از یک جنگ فرسایشی چندین ساله در یمن ادامه دارد. سه‌شنبه هفته پیش بود که خبر عقب‌نشینی نیروهای سعودی حاضر در اردوگاه فرماندهی نیروهای ائتلاف متجاوز سعودی-اماراتی در منطقه الشعب در غرب عدن و خارج کردن جنگ‌افزارها، خودروهای زرهی و تجهیزات آن از این منطقه رسانه‌ای شد. بر اساس این گزارش، این تجهیزات نظامی با یک کشتی به نام «دره جده» از بندرگاه «الزیت»، در میان تدابیر شدید امنیتی از عدن خارج شد. یک فروند هواپیمای باری سعودی هم برای انتقال تجهیزات و سربازان به طور همزمان وارد فرودگاه این شهر (عدن) شد.
خبر دیگر اینکه، ارتش و کمیته‌های مردمی یمن، تصاویری از عقب‌نشینی نیروهای ائتلاف سعودی از رشته‌کوه‌های شهرستان «الجوبه» در مأرب و تسلط نیروهای صنعا بر مواضع موجود در شمال این شهرستان طی عملیات موسوم به «ربیع النصر۲» (بهار پیروزی ۲) را منتشر کردند. گروه رسانه‌ای «الاعلام الحربی» یمن با انتشار این تصاویر از پاک‌سازی مواضع مختلف در شمال شهرستان الجوبه و پیشروی نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به سوی روستای «یعره» در یمن و هدف قرار‌دادن تجمع نیروهای ائتلاف‌ سعودی در این شهرستان خبر داد.