kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۹۹۹۷
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۹
  وزیر اقتصاد:

لیست ابربدهکاران بانکی هر 3 ماه منتشر شود

وزیر اقتصاد از رئیس‌کل بانک مرکزی خواست موسسات اعتباری مکلف شوند هر سه ماه فهرست ابربدهکاران بانکی و همچنین آخرین اقدامات برای وصول مطالبات را به اطلاع عموم مردم برسانند.
به گزارش خبرگزاری مهر، سید احسان خاندوزی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: در نامه رسمی به بانک مرکزی خواستم که بانک‌ها هر سه ماه فهرست ابربدهکاران را در سایت خود منتشر کنند تا به‌جای اشخاص معدود، دسترسی به تسهیلات برای طیف وسیع‌تری از تولیدکنندگان و مردم فراهم آید.
وزیر اقتصاد به صالح آبادی؛ رئیس‌کل بانک مرکزی تاکید کرد: بانک‌ها و مؤسسات اعتباری مکلف شوند مشخصات تسهیلات گیرنده یا متعهد، توجیه بانک برای تخصیص منابع، مبلغ تسهیلات یا تعهدات، میزان بازپرداخت، مانده بدهی، نرخ سود، نوع کلی تضامین را منتشر کنند.
خاندوزی افزود: بانک و مؤسسات اعتباری مکلف هستند که آخرین اقدامات مؤسسه اعتباری برای وصول مطالبات درخصوص کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی و ذی‌نفعان واحد و اشخاص مرتبط با آنها که مانده بدهی غیرجاری آنان اعم از بدهی تسهیلاتی یا تعهدات ارزی یا ریالی بیش از سقف مقرر در آئین‌نامه تسهیلات و تعهدات کلان و همچنین ضوابط مقرر در آئین‌نامه تسهیلات و تعهدات اشخاص مرتبط مصوب شورای پول و اعتبار در هر مؤسسه اعتباری است، در پایگاه اطلاع‌رسانی رسمی خود برای اطلاع عموم به صورت گزارش‌های سه ماهه در پایان هر فصل منتشر کنند.
گفتنی است، در جریان سومین مناظره تلویزیونی نامزد‌های سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، عبدالناصر همتی؛ رئیس‌بانک مرکزی در دو سال آخر دولت روحانی برای زیر سؤال بردن عملکرد رئیس‌ وقت قوه قضائیه در مبارزه با فساد، لیست اسامی ۱۱ ابربدهکار بانکی را به حجت‌الاسلام رئیسی داد و گفت: لیست 
۱۱ نفر از بدهکاران بانکی را به آقای رئیسی می‌دهم تا ایشان اگر صلاح بدانند قرائت کنند و به مردم اطلاع 
بدهند.
رئیسی هم در واکنش به این اقدام همتی گفت: درباره لیست بدهکاران بانکی که آقای همتی داد، این سؤال پیش می‌آید که اگر ایشان می‌بایست این لیست را بدهد چرا تا زمانی که مسئولیت داشت نداده و چرا باید در مناظره این کار را انجام دهد؟
هنوز ساعاتی از پایان مناظره نگذشته بود که مدعیان اصلاحات در فضای مجازی سعی کردند با برجسته‌‌سازی اقدام همتی، رئیسی را به عدم شجاعت در خواندن نام ۱۱ ابربدهکار بانکی و فرار وی از محاکمه کردن آنها متهم 
کنند.
همزمان، رئیسی هم پس از برگزاری سومین دور مناظره‌ها در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ما با دانه‌درشت‌ها قطعاً برخورد می‌کنیم، گفت: این لیست ۱۱ نفره‌ای که [آقای همتی]ادعا کرد و گفت می‌خواهم به فلانی بدهم را نگاه کردم؛ خیلی برای ما عجیب است. ما در قبال این 
۱۱ نفر اقدام کردیم، ولی او می‌ترسد که اسامی آنها را اعلام کند. ما برخی از این ۱۱ نفر را زندانی کردیم، پول‌های آنها را گرفتیم. از یکی از آنها سه هزار میلیارد تومان گرفتیم، از یکی 2500 میلیارد تومان و از برخی دیگر دلار و یورو گرفتیم. ما 
۹۰ هزار میلیارد تومان از بدهکاران بانکی گرفتیم؛ ما این کار را انجام دادیم، اما این آقا (همتی) می‌ترسد اسامی آنها را اعلام کند.
بعد از انتشار لیست ابربدهکاران بانکی، نقطه قوت رئیسی و دستگاه قضایی در برخورد با ابربدهکاران بانکی معلوم شد. این در حالی است که دولت سابق باید درباره بر باد دادن 18 میلیارد دلار ارز و 60 تن طلا پاسخگو باشد که نیست.