kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۹۹۱۴
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۶

بحران کرونایی در اروپا؛ ارتش در آلمان به حال آماده‌باش درآمد



همزمان با اوج گیری مجدد کرونا در کشورهای اروپایی، ارتش آلمان به دستور دولت این کشور برای مهار کرونا به حال آماده‌باش درآمده است. شمار تلفات روزانه در روسیه نیز افزایش زیادی یافته است.
داده‌های وبگاه «ورلد امترز» نشان می‌دهد تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در سراسر جهان تا عصر دیروز از مرز 253 میلیون و 792 هزار نفر فراتر رفته و شمار فوتی‌ها نیز به بیش از 5 میلیون و 113 هزار نفر رسیده است. بر اساس گزارش‌ها و به گفته مسئولین سازمان جهانی بهداشت، اروپا دوباره به کانون شیوع کرونا تبدیل شده است. بر اساس گزارش «اشپیگل» در آلمان ارتش  برای مواجهه با شرایط اضطراری کرونا در سراسر کشور آماده می‌شود. ژنرال «مارتین شلایس»، فرمانده ستاد کل این کشور قصد دارد ۱۲ هزار نیرو را برای کمک به کلینیک‌ها و مراکز درمانی تحت فشار، هر چه سریع‌تر بسیج کند. یکی از وظایف این امدادگران اونیفورم‌پوش، کمک به روند تزریق واکسن تکمیلی (دوز سوم) و انجام تست‌های سریع در خانه‌های سالمندان یا بیمارستان‌ها خواهد بود.
«ژنرال شلایس» که از زمان همه‌گیری کرونا، بازرسی اقدامات امدادی در پایگاه‌های نیروهای مسلح ارتش را نیز بر عهده داشته، روز جمعه طی ابلاغیه‌ای از این مراکز خواسته است تا آخر نوامبر (9 آذر) ۶ هزار نیرو را برای مواجهه با شرایط غیرمترقبه کرونا در حالت آماده‌باش نگه‌ دارند. این تعداد باید به تدریج و تا ایام کریسمس به ۱۲هزار نفر بالغ شود. وزارت دفاع آلمان می‌گوید، این فراخوان به آن معناست که ارتش آماده هرگونه کمک ضروری و فوری باشد.
به گزارش «دویچه وله» تعداد افراد فراخوانده شده نشان می‌دهد برآوردها از شرایط در ماه‌های آتی چقدر حاد است. ارتش آلمان در وخیم‌ترین فازهای کرونا در زمستان ۲۰۲۰ یا بهار ۲۰۲۱، ده هزار سرباز را برای کمک بسیج کرده بود. فرماندهی ستاد کل نیروهای مسلح ارتش آلمان یک هفته قبل به سربازان تحت عنوان «زمستان سخت» آماده‌باش داده است. بر اساس این گزارش آلمان برخلاف دیگر کشورهای اروپایی چون پرتغال، ایتالیا و اسپانیا نتوانسته کارزار واکسیناسیون کرونا را آنطور که باید و شاید پیش ببرد. طبق آخرین آمار، تاکنون ۵۶ میلیون و ۱۰۰هزار نفر در آلمان به طور کامل واکسینه شده‌اند که ۶۷،۴ درصد از جعمیت بالای ۱۲ سال در این کشور را در بر می‌گیرد. «کریستیان دروستن»، ویروس‌شناس نامدار آلمانی معتقد است، برخی کشورها می‌توانند تا بهار پاندمی را پشت سر بگذارند اما آلمان شامل این کشورها نمی‌شود. بر اساس گزارش‌ها روز جمعه تعداد مبتلایان روزانه کرونا در آلمان از 45 هزار نفر فراتر رفت و شمار فوتی‌های روزانه نیز به بیش از 228 نفر رسید.
اعتراض‌های کرونایی در هلند و فرانسه
در هلند نیز بعد از تصمیمات این کشور برای اعمال قرنطینه بخشی برای مهار کرونا اعتراضات گسترده‌ای علیه این محدودیت‌ها برگزار شد که به خشونت و ناآرامی‌هایی منجر شد. به نوشته «تاگس اشپیگل»، در اعتراضات خشونت بار علیه تشدید اقدامات کرونایی در هلند حداقل 5 معترض دستگیر شدند. این اتهام به بازداشت شدگان وارد بود که در جریان اعتراضات با سنگ و مواد آتش زا به نیروهای پلیس حمله کردند. پیش از این اعتراضات «مارک روته»، نخست‌وزیر هلند قانون قرنطینه بخشی و تشدید محدودیت‌ها برای مهار کرونا را اعلام کرده بود. اقدامات سختگیرانه‌تر قرار شد ابتدا به مدت 3 هفته در کشور حاکم باشد.نخست‌وزیر علت این اقدام خود را افزایش روزافزون موارد ابتلا و مرگ‌های کرونایی در کشور اعلام کرده بود.تعداد ابتلا به ویروس کرونا در این کشور 17.5 میلیون نفری در هفته‌ گذشته دو برابر شد و به 16 هزار نفر در روز رسید.تا کنون نزدیک به 85درصد از جمعیت بزرگسال این کشور به صورت کامل واکسن خود کووید خود را دریافت کرده‌اند. در فرانسه نیز مخالفان واکسیناسیون اجباری و اجباری شدن گذرنامه بهداشتی در شهرهای فرانسه برای هجدهمین هفته پیاپی اعتراض کردند. این تظاهرات گسترده برای هجدهمین شنبه پیاپی و در اعتراض به اجباری شدن گذرنامه بهداشتی و سیاست‌های امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در حال برگزاری است. این اعتراضات در حالی برگزار می‌شود که قرار است چند روز دیگر مخالفان نظام سرمایه‌داری در فرانسه برای گرامیداشت سومین سالروز این جنبش به خیابان‌ها بیایند.
رکورد زنی فوتی‌ها در روسیه
در روسیه نیز طبق اعلام کارگروه ملی مقابله با ویروس کرونا کشته‌های این ویروس در این کشور یک رکورد تازه ثبت کرد.طبق گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس،روز شنبه ۱۲۴۱ نفر از مردم روسیه در نتیجه ابتلا به کرونا جان باختند.تلفات روز شنبه کرونایی در روسیه، رکورد قبلی میزان کشته‌های روزانه این ویروس را که روز چهارشنبه هفته گذشته ثبت شده بود، شکست. چهارشنبه هفته گذشته، ۱۲۳۹ بیمار کرونایی فوت کرده بودند.بنا بر اعلام کارگروه ویژه، ۳۹ هزار مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا در روسیه ثبت شد و کل شمار مبتلایان در این کشور به ۹.۰۳ میلیون نفر افزایش یافته است.طبق گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، شمار تلفات این ویروس در روسیه به ۲۵۴ هزار فوتی رسیده که این میزان، بیشترین تعداد کشته‌های کرونا در اروپا است.