kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۹۸۵۵
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۱

  سینمای فرمایشی هم به حکومت آل‌سعود راه یافت!(اخبار ادبی و هنری)

 
«عربستان به قطب سینمای خاورمیانه تبدیل می‌شود!» 
ایندیپندنت فارسی که با بودجه سعودی اداره می‌شود و به تبلیغات برای این رژیم می‌پردازد با درج این خبر نوشت: «پس از پایان‌دادن به ممنوعیت چند دهه‌ای سینما، صحراهای عربستان سعودی به مقصدی برای فیلمسازان تبدیل شده است.»
در واقع آنچه رژیم آل‌سعود را به قطب سینما تبدیل می‌کند، نه تولید فیلم و رونق سینمای بومی‌ جامعه عربستان و حتی نه تهیه و ساخت فیلم‌های سینمایی تقلیدی که رژیم سعودی بسیار از آن دور است، بلکه مانند سایر ابعاد دیگر سیاسی و اقتصادی و نظامی آن، فراهم آوردن پایگاهی برای غرب و آمریکا این‌بار در عرصه سینما خواهد بود!
ایندیپندنت ادامه می‌دهد: «عربستان سعودی با جغرافیای طبیعی بکر خود سعی می‌کند نظر فیلم‌سازان را به خود جلب کند. منطقه تاریخی-  تفریحی العُلا در استان مدینه در غرب این کشور یکی از نامزدهای اصلی جلب توجه جهانی صنعت سینماست.»
ایندیپندنت همچنین گزارش داده که عربستان ۶۴ میلیارد دلار در صنعت نوپای سینما و سرگرمی ‌خود سرمایه‌گذاری کرده است. برهمین اساس «نتفلیکس» نیز فرصت را غنیمت شمرده و با استودیوی سعودی Telfaz، قرارداد هشت فیلم بلند امضا کرده تا در خاورمیانه محصولات بیشتری تولید کند.
بنا به نوشته بلومبرگ، فیلم اکشن «جنگجوی صحرا» با بازی آنتونی مکی، به‌طور کامل در عربستان سعودی فیلمبرداری می‌شود و ساخت آخرین فیلم جرارد باتلر با نام «قندهار»، در منطقه العلا انجام خواهد شد.
به‌نظر می‌رسد بعد از برگزاری جشنواره فیلم در امارات و میدان دادن به انستیتو فیلم قطر در جشنواره‌های جهانی بدون هیچ شناسنامه سینمایی و تنها با دلارهای نفتی و در اصل برای تحت تاثیر قراردادن فضای سینمایی ایران، حالا نوبت بهره‌کشی از گاو شیرده آل‌سعود برای محاصره سینمای انقلاب اسلامی شده است.
وقتی قطر بدون حتی یک سابقه برجسته در حیطه فوتبال ولو در منطقه محدود غرب آسیا، میزبان جام جهانی شده، آن هم در شرایطی که کشورهای قدیمی‌صاحب فوتبال و افتخارات جهانی در این رشته برای میزبانی آن در صف قرار دارند، قطب سینما شدن آل‌سعود (که هنوز در قرن بیست‌ویکم، خیل شاهزادگان ریز و درشت سرنوشت قبائل آن سرزمین را تعیین می‌کنند!) از آن مزاح‌ها و طنز‌های تاریخی است که تنها در سیستم نظام سلطه امروز جهان و رسانه‌های زنجیره‌ای آنها معنی پیدا می‌کند!