kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۹۸۱۸
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۵
بر اثر سیاست‌های اردوغان رخ داد

سقوط دوباره ارزش لیر ترکیه

 
نگرانی در مورد سیاست‌های پولی بانک مرکزی و بالا رفتن ارزش دلار، که حاصل دستکاری اردوغان در نرخ بهره است، دوباره ارزش لیر ترکیه را پایین آورد.
به‌گزارش رویترز، ارزش لیر ترکیه در روز جمعه برای سومین بار سقوط کرد و به پایین‌ترین رقم رسید. این نگرانی وجود دارد که بانک مرکزی ترکیه دوباره نرخ بهره را در جلسه هفته آینده علیرغم تورم بالا کاهش دهد.
ارزش لیر در بعدازظهر روز جمعه به10 و 175 هزارم در برابر دلار آمریکا رسید. این رقم در روز قبل ‌از آن برابر با 9 و 92 صدم دلار بود. ارزش لیر بیش ‌از 25 درصد از ابتدای سال جاری میلادی تا حالا کاهش‌یافته است.
ارز ترکیه بدترین عملکرد را در سال جاری در میان بازارهای نوظهور داشته و دوسوم از ارزش خود را طی پنج سال از دست داده‌است. تورم سالانه در ترکیه به حدود 20 درصد رسیده‌ است.
اطلاعات مربوط به تورم بالاتر از حد انتظار در آمریکا در روز چهارشنبه که باعث بالا رفتن ارزش دلار شده بود، ارزش لیر را پایین آورد. بالا رفتن ارزش دلار منابع مالی کشورهای در حال توسعه با بدهی خارجی بالا مانند ترکیه را خالی 
می‌کند.
سرمایه‌گذاران عقیده دارند سقوط ارزش لیر نتیجه نگرانی در مورد اعتبار سیاست پولی بانک مرکزی است. رئیس‌جمهور ترکیه خواهان نرخ بهره پایین‌تر برای تقویت رشد اقتصاد است.
بانک مرکزی ترکیه با این ادعا که فشار تورم موقتی است نرخ بهره را 300 واحد از سپتامبر پایین آورده‌است. به‌نظر می‌رسد این بانک هفته آینده نرخ بهره را به 15 درصد برساند. رئیس‌بانک مرکزی ترکیه عقیده دارد مهار کسری حساب جاری کلید ثبات قیمت و تقویت ارزش لیر است. نظرسنجی بانک مرکزی از شرکت‌کنندگان بازار در روز جمعه نشان داد انتظار می‌رود تورم قیمت مصرف‌کننده در پایان سال جاری میلادی نسبت‌به سال قبل به 19 و 31 صدم درصد برسد، درحالی‌که قبلاً 
17 و 63 صدم درصد پیش‌بینی‌شده بود.
رشد اقتصاد ترکیه در سال جاری میلادی طبق این نظرسنجی 9 و دو دهم درصد پیش‌بینی‌شده است. اطلاعات نشان می‌دهد تولید صنعتی در ترکیه هشت و 9 دهم درصد در سپتامبر نسبت‌به سال قبل رشد داشته که البته پایین‌تر از پیش‌بینی‌های قبلی مبنی‌بر رشد 10 ‌درصدی است.