kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۹۷۴۹
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۰
هشدار سازمان ملل:

97 درصد مردم افغانستان در حال غرق شدن در فقرند

مقام سازمان ملل هشدار داده که تقریباً کل مردم افغانستان در حال غرق شدن در فقر هستند و این کشور با بدترین بحران انسانی خود رو به رو است. این کشور 20سال در اشغال آمریکا بود و همین چند ماه پیش بود که طالبان بر آن تسلط یافت.



سرویس خارجی-

شرایط اقتصادی افغانستان هیچ گاه خوب نبوده اما با تحولات چند ماه اخیر و فروپاشی دولت و فرار رهبران آن، اوضاع اقتصادی این کشور بدتر از هر زمان دیگری شده و روز به روز نیز بدتر می‌شود. آژانس توسعه ملل متحد سازمان ملل می‌گوید «افغانستان در آستانه فقر همه‌گیر قرار دارد و این خطر می‌تواند به یک واقعیت تبدیل شود مگر اینکه تلاشی فوری برای تقویت این کشور و اقتصاد آن صورت پذیرد. «وال استریت ژورنال» هم چندی پیش در گزارشی از قول برنامه جهانی غذای سازمان ملل نوشته بود: «در حال حاضر، ۹۵ درصد افغان‌ها غذای کافی برای خوردن ندارند و برای برخی از خانواده‌های ناتوان، وضعیت به حدی وخیم شده که آنها مجبور شده‌اند برای تسویه بدهی‌های خود، فرزندانشان را (به طلبکاران) تقدیم کنند.»
«عبدالله الدرداری» نماینده برنامه پیشرفت و توسعه سازمان ملل در افغانستان نیز در اظهارات جدیدی نسبت به وخیم شدن بحران انسانی در افغانستان هشدار داده است. «الدرداری» در مصاحبه با شبکه «سی‌اِن‌بی‌سی» گفته: «حدود ۲۳ میلیون نفر در افغانستان نیاز مبرم به غذا دارند، اقتصاد ۲۰ میلیارد دلاری کنونی آن ممکن است تا ۴ میلیارد دلار یا بیشتر نزول یابد و ۹۷ درصد از جمعیت ۳۸ میلیونی در خطر غرق شدن در فقر هستند». وی با بیان اینکه «افغانستان احتمالاً با بدترین فاجعه انسانی که تا به حال دیده‌ایم مواجه است»، ادامه داد: «ما هرگز شوک اقتصادی به این بزرگی را ندیده‌ایم و هرگز شاهد بحران انسانی به این بزرگی نبوده‌ایم. تامین مالی برای بحران انسانی و خدمات ضروری برای حفظ زندگی و معیشت در این کشور بسیار مهم است». بر اساس این گزارش، خبرهای متعدد واصله از افغانستان حاکی از آن است که چندین منطقه در این کشور حتی با نزدیک شدن به فصل زمستان نیز با خشکسالی مواجه هستند. شبکه «فرانس ۲۴» نیز گزارش داده بود به دنبال انسداد ذخایر بانک مرکزی افغانستان از سوی آمریکا مراکز درمانی در بخش‌هایی از افغانستان تعطیل و در پایتخت این کشور نیز بسیاری از بیمارستان‌ها بدون برق و آب در حال فعالیت هستند.
انفجار تروریستی
خبر دیگر از افغانستان اینکه حملات تروریستی در این کشور همچنان ادامه دارد. دیروز نیز منابع محلی از وقوع انفجار در مسجدی در منطقه «تریلی» شهرستان«سپین‌غر» ولایت« ننگرهار »خبر دادند گفته شده است که این انفجار هنگام برگزاری نماز جمعه رخ داده است. در مورد نوع انفجار و تلفات برخاسته از آن تاکنون گزارش دقیق منتشر نشده، اما برخی منابع خبری گفته‌اند که در این رویداد ده‌ها نفر کشته و یا زخمی شده‌اند.شبکه خبری الجزیره گزارش داده که در این حادثه تاکنون« 2 نفر کشته و 18 تن زخمی شده و به بیمارستان مرکزی ننگرهار منتقل شدند». رویترز نیز در گزارشی تعداد زخمی‌ها را 12 نفر اعلام کرد.جزئیات بیشتری از این انفجار تا لحظه تنظیم این گزارش منتشر نشده است. طی چند هفته گذشته و به دنبال وقع چند انفجار تروریستی در مساجد شیعیان صدها نفر شهید و مجروج شدند.
جنایت هولناک انگلیس
بی بی‌سی نیز در گزارشی اعلام کرده مدارکی که از وزارت دفاع انگلیس در اختیار دادگاه عالی این کشور گذاشته شده، نشان می‌دهد که نیروهای ویژه انگلیس، شواهد مربوط به کشتن افغان‌ها را پنهان نگه داشته‌اند. وزارت دفاع انگلیس  گفته است که این شواهد تازه نیست و پیش‌تر درباره آنها تحقیق شده است. افغان‌های مورد بحث در این پرونده بازداشت شدگان غیر مسلحی بوده‌اند که تهدیدی محسوب نمی‌شدند.اسنادی که پیش از این آزاد شده بودند در اختیار دادگاه انگلیس قرار گرفته‌ است و نشان می‌دهند که 9 مرد افغان در حمله هفتم فوریه 2011 (18 بهمن 1389) به دست نیروهای ویژه انگلیسی کشته شدند و همین نیروها ظرف دو روز، هشت مرد دیگر را نیز کشته‌اند.بیش از ده افغان دیگر بعد از انتقال به بازداشتگاه کشته شده‌اند. به گزارش بی.بی.سی، نیروهای انگلیس  مدعی‌اند این افغان‌ها را بعد از اینکه تسلیم شده‌اند برای بازرسی بدنی به یک ساختمان منتقل کرده‌اند و بعد از اینکه متوجه مسلح بودن آنها شدند، دست به کشتن آنها زده‌اند. در این گزارش درعین حال آمده که مردان افغان که از نظر سنی توان جنگیدن را داشته‌اند، بعد از بازداشت به شیوه‌های مختلف بلافاصله کشته شده‌اند.در یک مورد روی صورت یکی از این افغان‌ها بالشی گذاشته‌‌اند
و بعد با اسلحه به سر او شلیک کرده‌اند.آن گونه که در دادگاه مطرح شد تمام گزارش‌های مربوط به کشتار غیرقانونی در بخشی فوق محرمانه با دسترسی بسیار محدود امنیتی قرار گرفته‌اند.در این تحقیقات 11مورد عملیات نیروهای ویژه انگلیس  در شش ماه منتهی به این حادثه بررسی شده که طی آنها مردان افغان در شرایط مشابه کشته شده بودند. در تمام این موارد مردان افغانی را که خود را تسلیم نیروهای انگلیسی کرده بودند به داخلی ساختمانی برده و کشته‌اند. قاضی دادگاه عالی انگلیس به وزارت دفاع این کشور دستور داده که اسناد بیشتری را در ارتباط با این جنایت هولناک منتشر کند.
ارتش طالبان
خبر دیگر از افغانستان اینکه «مولوی فصیح‌الدین» رئیس‌ستاد ارتش طالبان اعلام کرد که برای ایجاد ارتش جدید افغانستان روند جذب 150 هزار نیرو آغاز شده است.فصیح‌الدین به «الجزیره» گفت طالبان در پی جذب نظامیانی است که در دولت سابق افغانستان حضور داشتند و اولویت با افرادی است که در «فساد» دخیل نبوده‌اند. پیش از این نیز «سعید خوستی» سخنگوی وزارت کشور طالبان از کارکنان و کارمندان نهادهای نظامی دولت سابق افغانستان خواسته بود تا با توجه به عفو عمومی در وظایف خود حاضر شوند.