kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۹۷۳۲
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۶
وزیر نیرو:

سدهای خالی و پروژه‌های تعطیل از دولت قبل به ارث رسیده است

وزیر نیرو با بیان اینکه از دولت گذشته سدهای خالی و پروژه‌های تعطیل به ارث رسیده است، گفت: باید بتوانیم با این میزان آب، تولید را اضافه کنیم و آب و کم‌آبی با عدالت تقسیم شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، علی‌اکبر محرابیان با حضور در جمع کشاورزان اصفهان، اظهار کرد: این کشور با دسترنج شما کشاورزان ارتزاق می‌کند اما ارثی که امروز به دولت رسیده، سدهای خالی، سوءمدیریت و پروژه‌های تعطیل است. اگر پروژه‌های حوضه زاینده‌رود در زمان خودش اجرا می‌شد، امروز شاهد این همه رنج نبودیم.
وزیر نیرو با تاکید بر اینکه مهم‌ترین هدف دولت، فعال شدن پروژه‌های تعطیل است تا مردم از مواهب آن استفاده کنند، افزود: ما در حال پشت سر گذاشتن سالی هستیم که در 52 سال گذشته خشک‌ترین سال‌ها بوده. خوشبختانه در آبان امسال متوسط بارش در ایران خوب بود و پیش‌بینی‌ها از ادامه بارش‌ها حکایت دارد. امیدوارم با اجرای طرح‌ها بتوان آب را به کشاورزان اصفهانی رساند تا کشت خود را انجام دهند.
محرابیان با یادآوری اینکه 50 سال پیش به ازای هر ایرانی 6500 متر مکعب آب داشتیم، تصریح کرد: در طول این سال‌ها خشکسالی و افزایش مصرف داشته‌ایم، پس باید با رعایت عدالت، خودمان را با این شرایط سازگار کنیم.
گفتنی است، چند روز پیش وزیر نیرو تصریح کرد: در موضوع باز تخصیص آب، اختیار تام داریم و اگر بتوانیم خیلی از تخصیص‌ها را بازنگری کنیم، قطعاً مشکلات عمده‌ای را در بخش آب برطرف خواهیم کرد.
بسیاری از کارشناسان پیش از این و در دولت‌های قبلی، بارها اعلام کرده بودند که تخصیص‌های صورت گرفته در بخش آب، تناسبی با ظرفیت‌های آبی استان‌های مختلف ندارد و لازم است که بازنگری شود. اگر تخصیص آب در کشور اصلاح شود، با منابع موجود که به طور میانگین حدود 100 میلیارد مترمکعب در سال است، می‌توانیم آب مورد نیاز کشور را بدون تنش آبی تأمین کنیم.