kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۹۶۴۱
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۴

بحران پناهجویان این بار در مرز لهستان و بلاروس


با تشدید بحران پناهجویان در مرز بین بلاروس و لهستان آژانس پناهجویان سازمان ملل از دو طرف خواست از سیاسی کردن بحران خودداری کنند.
دمل چرکین «بحران پناهجویان» در اروپا این بار در مرز بین لهستان و بلاروس سرباز کرده است. ویدئوهای منتشر شده حاکی از این است که جمعیت عظیمی از مردم در حصارمرزی بلاروس با لهستان چشم به راه و منتظر ایستاده‌اند. برخی از آنها سعی می‌کنند با استفاده از بریدن سیم‌خاردارهای مرز، بریدن شاخه درختان و با زور و اجبار از مرز رد شوند؛ در حالی که نگهبانان لهستانی آنها را با گازاشک آور سرکوب می‌کنند.
بر اساس گزارش‌ها بسیاری از مهاجران مردان جوان هستند، اما در بین آنها زنان و کودکان نیز دیده می‌شوند که عمدتاً از آسیا هستند. آنها در چادرهایی در داخل بلاروس برای خود کمپ زده‌اند که از طرفی بین نگهبانان لهستانی و از طرف دیگر بین نگهبانان بلاروسی گیرافتاده‌اند. در منطقه‌ای که پناهجویان گیر افتاده‌اند در طول شب، دمای هوا در مرز به زیر صفر می‌رسد و تعداد زیادی از مهاجران در هفته‌های اخیر فوت کردند.
با تشدید بحران نخست‌وزیر لهستان، لوکاشینکو رئیس‌جمهور بلاروس را به دلیل مسئله بحران مهاجران در مرز بلاروس با لهستان مقصر دانست؛ از طرفی کمیسیون اروپا، رئیس‌جمهور بلاروس را به جرم «وعده‌ها و فریب‌های دروغین به مهاجران» متهم کرد. الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهوری بلاروس این ادعا را رد کرده که مهاجران را برای انتقام از تحریم‌های اتحادیه اروپا، به مرز این اتحادیه می‌فرستد. همچنین آلمان از اتحادیه اروپا درخواست کرد تا درخصوص این مسئله تمهیداتی را بیاندیشد و به امنیت مرز لهستان کمک کند.کمیسیون اروپا هم در حال حاضر به دنبال افزایش تحریم‌ها از جمله «شرکت‌های هواپیمایی کشورهای ثالث» است که در پرواز مهاجران به بلاروس نقش دارند همزمان آژانس پناهجویان سازمان ملل نیز شرایط در مرز لهستان و بلاروس را هشدار‌آمیز خواند و اعلام کرد نباید از هزاران فرد آسیب پذیر برای اهداف سیاسی بهره‌برداری کرد.