kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۹۶۰۵
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۹
دبیر کمیته علمی کشوری کرونا:

عمده شهرهای قرمز کرونایی مناطقی هستند که از واکسیناسیون کمتر استقبال شده است

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا گفت: در صورت عدم اقبال مردم نسبت به انجام واکسیناسیون و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، وقتی شهری وارد وضعیت قرمز شد، علی‌رغم انجام واکسیناسیون در کشور، می‌تواند عامل ایجاد پیک بعدی باشد.

حمیدرضا جماعتی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، درباره روند صعودی کرونا در برخی استان‌ها و احتمال بروز پیک ششم بیماری، اظهارداشت: متاسفانه شهرها و استان‌هایی که در حال حاضر در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفته‌اند، استان‌هایی بودند که عمدتا در حوزه واکسیناسیون علیه کرونا، آن اشتیاق و اقبالی که باید در آنها انجام می‌شده، انجام نشده است.
واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌ها
2 پایه پیشگیری از کرونا
جماعتی افزود: همان‌طور که بارها اعلام کرده‌ام، واکسیناسیون اثر پیشگیرانه در مقابل بیماری دارد و بعد از آن هم رعایت پروتکل‌های بهداشتی مهم است. بنابراین واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌های بهداشتی دو پایه مهم در پیشگیری از کرونا هستند و در ادامه هم محدودیت‌های هوشمند قرار دارند. محدودیت‌های هوشمند نیز بر اساس استراتژی‌های وزارت کشور و ریاست جمهوری پیش رفته و تغییر می‌کنند. در عین حال فعلا اجرای طرح محدودیت‌های هوشمند در سه استان به صورت نمونه در حال انجام است که نتایج نهایی آن را به کمیته علمی ارائه خواهند داد.
وی ادامه داد: با این حال دو اقدامی که همواره برای پیشگیری از شیوع کرونا توصیه می‌کنیم، واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌های بهداشتی است. استان‌هایی که از نظر میزان بستری و مورتالیتی وارد رنگ‌بندی قرمز کرونا شده‌اند که عمدتا در برخی استان‌های غربی هستند، استان‌هایی بودند که میزان واکسیناسیون‌شان نسبت به استان‌های دیگر بسیار کم‌تر بوده است. بر این اساس به دنبال عدم اقبال مردم نسبت به انجام واکسیناسیون و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی به میزان مناسب که از عوامل مهم پیشگیری از کروناست، شاهد چنین شرایطی خواهیم بود. به همین دلیل توصیه ما این است که فعلا این دو اقدام بهداشتی را که شامل رعایت پروتکل‌های بهداشتی و واکسیناسیون است، مردم جدی بگیرند و با تمام قوا انجام دهند تا شاهد کنترل پاندمی کرونا در آن استان‌ها و برگشت از حالت قرمز به حالت آبی در این استان‌ها باشیم.
دبیر کمیته علمی کشوری کرونا گفت: البته روند صعودی و قرمز شدن برخی شهرها را نمی‌توان شروع پیک ششم در آنها دانست و پیک را معمولا در کل کشور ارزیابی کرده و اعلام می‌کنند؛ اما تعداد موارد مثبت و بستری کرونا در برخی استان‌ها افزایش یافته است.
چه زمانی در مقابل کرونا
به ایمنی جمعی می‌رسیم؟
عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا در پاسخ به این سؤال که با توجه به سرعت واکسیناسیون کرونا چه زمانی در مقابل این بیماری به ایمنی جمعی می‌رسیم؟، اظهارداشت: ایمنی جمعی دو جزء دارد که یکی از تزریق واکسن و دیگری از طریق ابتلای طبیعی به بیماری حاصل می‌شود. هدف ما این نیست که افراد از طریق ابتلا در مقابل بیماری ایمن شوند و هدف این است که مردم را با تزریق واکسن در مقابل کرونا مصون کنیم، اما به هر حال یکسری از افراد بر اثر ابتلا به این بیماری در مقابل آن مصونیت پیدا کرده‌اند. مسعود یونسیان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری میزان با اشاره به اینکه در ویروس اولیه این بیماری هر یک نفر سه نفر دیگر را بیمار می‌کرد و بنابراین تخمین زده بودیم که اگر دو سوم جامعه مصون شوند ما به ایمنی جمعی دست پیدا می‌کنیم، ادامه داد: ایمنی جمعی یعنی نقطه‌ای که در آن افراد جامعه می‌توانند فعالیت روزمره خود را همانند دوران قبل از کرونا انجام دهند و ما شاهد اپیدمی گسترده نباشیم، البته ممکن است ابتلا‌های جزئی رخ دهد که در آن صورت بیمارستان‌ها ظرفیت لازم را برای پذیرش بیماران داشتند و اقتصاد جامعه و فعالیت‌های روزمره هم می‌توانست از سر گرفته شود.
یونسیان با بیان اینکه متاسفانه جهش‌هایی در ویروس اتفاق افتاد که سرایت پذیری آن را افزایش داد، افزود: آخرین جهش سویه دلتا است که طی آن به جای اینکه هر یک نفر سه نفر را مبتلا کند، هر یک نفر ۸ را مبتلا می‌کند و از این رو به جای اینکه برای ایمنی جمعی احتیاج به مصونیت
دو سوم جامعه باشد به مصنونیت هفت هشتم جامعه احتیاج است و معنایش این است که ۸۵ درصد جامعه باید ایمن شوند و این در حالی است که بیش‌تر واکسن‌هایی که ما در اختیار داریم در زمینه پیشگیری از ابتلا کم‌تر از
۸۵ درصد کارایی دارند البته درخصوص مرگ‌ومیر اثرگذاری بیشتری دارند.
وی بیان داشت: اگر واکسن ۸۰ درصد کارایی داشته باشد، چنانچه ۱۰۰ درصد جامعه هم واکسینه شوند باز هم میزان ایمنی جامعه ۸۰ درصد است.ما در حال حاضر برای ایمنی جمعی به ۸۵ درصد ایمنی نیاز داریم. درست است که عده‌ای از افراد بر اثر ابتلای طبیعی مصون شده‌اند و این موضوع به ایمنی طبیعی کمک می‌کند، اما بیش‌تر افرادی که یک بار به این بیماری مبتلا شده‌اند، واکسن دریافت کرده‌اند و از این رو ایمنی طبیعی قابل جمع زدن با مصونیتی که به دلیل تزریق واکسن رخ داده نیست.