kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۹۳۷۵
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۸
در دیدار معاون شورای علمای شیعه افغانستان با طالبان صورت گرفت

وعده چند باره طالبان به همکاری با شیعیان افغانستان

معاون سیاسی رئیس‌دولت طالبان در دیدار با معاون شورای علمای شیعه افغانستان بار دیگر و برای چندمین بار بر همکاری با شیعیان تاکید کرد.

گروه طالبان از 85 روز پیش که قدرت را در افغانستان به دست گرفته، همواره بر این مسئله تاکید کرده که جان و مال و ناموس شیعیان این کشور در سایه حکومت طالبان محفوظ خواهد ماند اما در عمل و طی این مدت به دنبال حملات دنباله دار تروریستی گروه داعش صدها تن از شیعیان مظلوم این کشور شهید و مجروح شده‌اند و در عمل، از وعده داده شده مشارکت شیعیان در دولت طالبان هم خبری نشده است. دیروز خبر رسید که معاون سیاسی رئیس‌دولت طالبان با معاون شورای علمای شیعه افغانستان دیدار کرده و در این دیدار وی برای چندمین بار از سوی طالبان بر همکاری با شیعیان تاکید کرده است. «ذبیح الله مجاهد» سخنگوی طالبان در پیامی در صفحه توئیتر از دیدار «محمد اکبری» معاون شورای علمای شیعه افغانستان با مولوی «عبدالکبیر» معاون سیاسی رئیس‌کابینه طالبان خبرداده و نوشته است: در این دیدار هر دو طرف بر دوستی، همسویی و هماهنگی طالبان با جامعه اهل تشیع و همچنین وحدت بیشتر میان اقوام افغانستان تاکید کردند. چندی قبل نیز «سید حسین عالمی بلخی» یکی از اعضای ارشد شورای علمای اهل تشیع افغانستان گفته بود شورای علمای شیعه با طالبان بر سر تامین امنیت اماکن عمومی، تجمعات و مراسم دینی شیعیان با طالبان به توافق رسیده است و «براساس این توافق، طالبان تلاش می‌کنند امنیت مراکز دینی شیعیان افغانستان را تامین کنند.»
تصفیه عناصر فاسد
خبر دیگر از افغانستان اینکه «اسپوتنیک» به نقل از یک منبع وابسته به کمیته ویژه پاک‌سازی طالبان اعلام کرده که حدود ۲۰۰ نفر از اعضای مفسد این گروه که از موقعیت شغلی خود سوءاستفاده کرده بودند، اخراج شده‌اند. این عضو طالبان به «اسپوتنیک» گفته: «روند اخراج عناصر فاسد ادامه دارد.»
پیش از این «سعید خوستی» سخنگوی وزارت کشور طالبان ضمن خبردادن از تشکیل کمیسیون تصفیه گفته بود که این کمیسیون متشکل از مقامات وزارت دفاع، وزارت کشور و ریاست امنیت ملی است.«لطیف‌الله حکیمی»
رئیس‌کمیسیون تصفیه صفوف طالبان پیش از این اعلام کرده بود از زمان ایجاد این کمیسیون تاکنون ده‌ها نفر به‌دلیل سوءاستفاده از نام طالبان بازداشت شده‌اند. حکیمی به «طلوع نیوز» گفته بود: «علاوه‌بر بازداشت این افراد، روند برخی اخراج اعضای طالبان که پیشینه کاری خوبی ندارند، آغاز شده است...برای جلوگیری از سوءاستفاده از نام طالبان، روند توزیع کارت هویت و یونیفورم‌های نظامی برای اعضای طالبان نیز به‌زودی آغاز خواهد شد».