kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۹۱۰۴
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۲
گزارش کیهان از شکست دزدی دریایی ارتش آمریکا

تحقیر ناوگان آمریکا با ضربه قاطع سپاه در دریای عمان

احمق‌های درجه یک آمریکایی به رغم تجربه تحقیرآمیز اسارت تفنگدارانشان در جزیره فارسی و همچنین سابقه برخورد قاطع ایران با دزدی دریایی بریتانیا، وسوسه شدند در دریای عمان - درست زیر پنجه اقتدار ایران - دست به راهزنی دریایی بزنند. پیامد بلاهت مشخص بود: فراهم کردن فرصت برای قدرت‌نمایی ایران و فرار ناو آمریکایی پس از چند ساعت تنش.

 

سرویس سیاسی-

اخیرا در پی رفتار خبیثانه ناو جنگی آمریکا در آب‌های جنوبی کشور، قایق‌های تندروی سپاه پاسداران واکنشی قاطع نشان داده که پس از این ماجرا ناو آمریکایی صحنه را ترک می‌کند.
در این تقابل که مربوط به چند وقت اخیر بوده، آمریکائی‌ها یک نفتکش را که حامل نفت صادراتی ایران بود در آب‌های دریای عمان مصادره کرده و با انتقال محموله نفت آن به یک نفتکش دیگر آن را به سوی مقصدی نامعلوم هدایت کردند.
همزمان دلاورمردان نیروی دریایی سپاه با اجرای عملیات هلی برن بر روی عرشه نفتکش آن را به تصرف خود درآوردند و آن را به سوی آب‌های سرزمینی ایران هدایت کردند.
در ادامه نیروهای آمریکا با استفاده از چندین فروند بالگرد و ناو جنگی به تعقیب نفتکش پرداختند اما با ورود قاطعانه و مقتدرانه نیروهای جان برکف سپاه ناکام ماندند.
نیروهای آمریکایی مجدداً با استعداد بسیار و با استفاده از چند ناو جنگی بیشتر تلاش کردند مسیر حرکت نفتکش را سد کنند که باز هم موفق نشدند. این نفتکش هم‌اکنون در آب‌های سرزمینی کشور عزیزمان است.
در اطلاعیه روابط عمومی کل سپاه با‌اشاره به تلاش نافرجام مجدد آمریکایی‌ها برای تقویت توان خود با استفاده از استعداد بیشتر و گسیل چند ناو جنگی دیگر برای سد کردن مسیر حرکت نفتکش آمده است: آمریکایی‌ها با درک آمادگی و قاطعیت رزمندگان شجاع و غیرتمند نیروی دریایی سپاه برای رویارویی با هر نوع ماجراجویی و تهدید علیه منافع ملت ایران از ادامه ماجرا منصرف و منطقه را ترک کردند.
بنا بر اعلام روابط عمومی کل سپاه این نفتکش در ساعت ۸ صبح سوم
آبان ماه ۱۴۰۰ در آب‌های سرزمینی ایران اسلامی در لنگرگاه بندر عباس پهلو گرفته است.
بازتاب رسانه‌های جهان
از برخورد قاطع ایران
با نفت دزدی آمریکایی‌ها
ماجرای تلاش آمریکایی‌ها برای دزدیدن نفت ایران و برخورد قاطعانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت و این موضوع پس از اعلام از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در صدر رسانه‌های جهان قرار گرفت.
خبرگزاری المیادین با تیتر «سپاه پاسداران» توانست دزدی دریایی آمریکا در سرقت نفت ایران را ناکام بگذارد نوشت: نیرو‌های سپاه پاسداران ایران تلاش آمریکا برای سرقت محموله نفت ایران در منطقه دریای عمان را خنثی کردند، این سومین عملیات در دو هفته اخیر است.
پایگاه خبری العربی الجدید مستقر در لندن نیز با پوشش دادن این خبر نوشت: سپاه پاسداران ایران اعلام کرد که اخیراً یک «عملیات دزدی دریایی آمریکایی» از یک نفتکش ایرانی در آب‌های دریای عمان را خنثی کرده است. خبرگزاری راشا تودی روسیه در این خصوص نوشت: ایران تایید کرده است سپاه پاسداران انقلاب اسلامی این کشور تلاش نیرو‌های آمریکایی برای متوقف کردن یک نفتکش را خنثی کرده است و این کشتی اکنون در آب‌های ایران است. شبکه تلویزیونی دولتی چین هم با قرار دادن این خبر در صدر اخبار خود گفت: ایران توقیف نفتکش حامل نفت خود را از سوی نیروی دریایی آمریکا در دریای عمان را متوقف کرد.
بخش انگلیسی فرانس ۲۴ هم به این خبر پرداخته و در این خصوص نوشت: تلویزیون دولتی ایران روز چهارشنبه گزارش داد نیرو‌های زبده سپاه پاسداران ایران تلاش آمریکا برای «دزدیدن» نفت جمهوری اسلامی در دریای عمان را خنثی کردند.
خبرگزاری رویترز با تاخیری قابل تأمل به این خبر پرداخت و با تیتر «ایران می‌گوید که تلاش آمریکا را برای توقیف نفت این کشور در دریای عمان ناکام گذاشته است»؛ به این موضوع‌اشاره کرد.
همچنین رویترز، مدعی شد که جریان را از ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا مستقر در بحرین، جویا شده است؛ حال آنکه آنها گفته‌اند که این گزارش را دیده‌اند اما فعلاً اطلاعاتی برای انتشار ندارند.
روزنامه هاآرتص رژیم صهیونیستی نیز در خبری فوری با پرداختن به این موضوع نوشت که نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مانع از دزدی نفت ایران توسط ایالات متحده در دریای عمان شده‌اند.
روزنامه مذکور در ادامه نوشت که کشتی آمریکایی در رویارویی با قایق‌های تندروی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مجبور به ترک صحنه شده است. بی بی‌سی هم با لحن همیشه مغرضانه خود مدعی شد که رسانه‌های وابسته به ایران، در گزارش‌هایی یکدست، از رویارویی سپاه پاسداران و ناو‌های آمریکایی در دریای عمان، خبر داده‌اند.
اقدام
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران قهرمانانه بود
پایگاه لبنانی العهد نیز با انتشار مطلبی اقدام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مقابله با سرقت نفت جمهوری اسلامی ایران توسط ایالات متحده آمریکا، نوشت: اقدام سپاه پاسداران ایران قهرمانانه بود.
این پایگاه لبنانی همچنین افزود: آمریکایی‌ها با بالگردها و جنگنده‌های خود به دنبال مصادره نفتکش جمهوری اسلامی ایران بودند که اقدام به موقع و قهرمانانه سپاه موجب شد تا واشنگتن از تحقق هدف خود ناامید شود.
روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن نیز در صفحه نخست خود به این موضوع پرداخت و نوشت: ایران تلاش آمریکا برای مصادره نفتکش خود در دریای عمان را ناکام گذاشت.
این رسانه سعودی به صورت کوتاه به نقل از رویترز به این رویداد پرداخت و در ادامه نوشت: نیروهای آمریکایی از بالگردها و کشتی‌های جنگی برای ممانعت در مسیر نفتکش ایرانی استفاده کردند اما با شکست مواجه شدند.
روزنامه انگلیسی ایندیپندنت نیز با این تیتر که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دزدی دریایی آمریکا برای سرقت نفت ایران را ناکام گذاشت، به این موضوع پرداخت.
روزنامه مذکور با انعکاس گزارش صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به ناکام گذاشتن عملیات دزدی دریایی آمریکا توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، به اخبار منتشره خبرگزاری‌های داخلی ایران در این رابطه نیز ‌اشاره کرد.
واکنش آمریکا
به شکست دزدی دریایی نفت ایران
در این سو اما ایالات متحده درباره شکست عملیات دزدی دریایی و سرقت نفت ایران توسط نیروهای تروریستی این کشور در دریای عمان سکوت پیشه کرد.
بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده در بحرین در پاسخ به خبرگزاری رویترز درباره اظهارنظر درباره این خبر سکوت پیشه کرد و گفت که گزارش‌ها درباره این حادثه را مشاهده کرده است اما اطلاعاتی برای ارائه در اختیار
ندارد.
دزدی دریایی و حضور دزدان ناشناس دریایی در آب‌های بین‌المللی از سال‌ها قبل به یکی از موضوعات مهم در اقتصاد جهان تبدیل شد و با توجه به اینکه درصد قابل توجهی از حمل‌ونقل بین‌المللی جهان از طریق انواع کشتی‌ها، نفتکش‌ها و سایر شناورهای مختص این امور صورت می‌گیرد، بسیاری از کشورها به سراغ اعزام شناورهای نظامی به مراکز تردد دزدان دریایی بخصوص خلیج عدن اقدام کردند. شناورهای نظامی کشورمان نیز سال‌های متمادی است حضوری فعال در این منطقه دارند و بارها، ضمن محافظت جدی از کشتی‌های داخلی و بین‌المللی با قایق‌های دزدان دریایی درگیر شده‌اند.
اما در سال‌های اخیر مشخص شد بر خلاف رویه دزدان دریایی بی‌نام و نشان، با ثبت اتفاقاتی چون ماجرای حمله به کشتی‌گریس (آدریان دریا) و این بار نفتکش ایرانی دزدان دریایی اصلی، پرچم کشورهای استعمارگر و زورگو را برافراشته‌اند و از بیان خبرهای مربوط به آن احساس قدرت می‌کنند.
هر چند که این بار ارتش آمریکا جرات اعلام این شکست را پس از گذشت چند روز نداشته و بر خلاف مواردی که هرگونه تردد قایق‌های تندرو ایرانی در آب‌های کشورمان را با آب و تاب، یک تهدید معرفی می‌کرد اما این بار شکست واقعی خود را سانسور کرده است.
برد موشک‌ها؛ ضامن عملیات تکاوران سپاه
مروری بر هماوردی‌ها و رویارویی یگان‌های نظامی آمریکا در مناطق مختلف جهان با ارتش سایر کشورها، نشان می‌دهد در این موارد، بدون آنکه موضوع به تنش جدی ختم شود، با موفقیت یگان‌های آمریکا همراه می‌شود و آنها از تجهیزات خود برای به شکست کشاندن مقاومت و اراده ارتش‌های دیگر استفاده می‌کنند.اما این بار و همچون اتفاقی که در دستگیری تفنگداران دریایی آمریکا رخ داد، ناو هواپیمابر، انواع جنگنده‌ها و ناوشکن‌های این نیرو، توان و جرات اقدام مستقیم و عملی را نداشتند و ترجیح می‌دهند در کمترین زمان، راه را برای تردد و عملیات تکاوران سپاه باز کنند چراکه می‌دانند هرگونه ممانعت، چه آثاری به همراه دارد.
در عین حال، تا سال‌های قبل، آنها می‌توانستند ادعا کنند صدها کیلومتر دورتر از سواحل ایران بخصوص در اقیانوس هند، حیاط خلوت‌شان محسوب شده و نیروهای فرامنطقه‌ای به راحتی مشغول بازرسی یا مزاحمت برای شناورهای تجاری و نظامی سایر کشورها بودند اما با توجه به افزایش برد موشک‌ها و سامانه‌های تهاجمی کشورمان بخصوص کروزهای ضد کشتی و موشک‌های هوا به دریا، دیگر این اتفاقات، همچون گذشته نیست و تکاوران ایرانی، علاوه‌بر اراده و ایمان بالا، پشتوانه بزرگی چون سامانه‌های دوربرد در اختیار دارند.
توازن وحشت به سود جمهوری اسلامی ایران
یکی از توفیقات مهم نیروهای مسلح کشورمان در سال‌های اخیر، اختلاف چشمگیر توازن وحشت به نفع ایران در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی است. پس از آنکه یگان‌های مختلف ارتش آمریکا اعم از دریایی و هوایی، تجاربی چون دستگیری تفنگداران، شکار موفق پهپادهای آرکی‌یو ۱۷۰ و گلوبال هاوک و بازپس گیری نفتکش را در خاطره خود ثبت کردند، قطعا در هرگونه عملیات و اقدام مشابه، اعتماد به نفس و توان رجزخوانی را در خود نخواهند دید و این موضوع هم از نظر امنیتی و هم عملیات روانی، یک برگ برنده بزرگ برای کشورمان است.
با توجه به لفاظی‌های روزهای گذشته برخی مقامات آمریکایی مبنی بر توجه مجدد به گزینه‌های نظامی - که مشخص است صرفا یک تهدید لفظی است - چنین دستاوردهایی هزینه برنامه‌ریزی یا تکرار تهدیدات مربوط به هرنوع درگیری بزرگ‌تر با ایران را بالاتر می‌برد. علاوه‌براین از نظر اقتصادی و تامین امنیت پایدار خطوط مواصلاتی ایران در آب‌های بین‌المللی چنین اقدامی یک حریم امن و حفاظ محکمتر از گذشته، برای کشورمان به همراه خواهد داشت.
تشکر وزیر نفت از سپاه پاسداران
برای نجات نفتکش ایرانی
وزیر نفت در پیامی از نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به‌دلیل نجات نفتکش ایرانی از چنگ دزدان دریایی آمریکایی قدردانی کرد.
در متن پیام جواد اوجی به دلاوران نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آمده است: دشمنان مردم ایران وقتی با چشم دیدند که خادمان مردم ایران در دولت سیزدهم با اراده پولادین و بدون تعلل مصمم به شکستن حلقه سخت محاصره تحریم‌ها هستند و نتیجه این اراده فرزندان ملت را در افزایش صادرات نفت و میعانات و فرآورده‌های ایران مشاهده کردند و دیدند از طرق دیگر نمی‌توانند جلوی این عزم ملی را سد کنند، در آخرین حربه به سراغ یکی از راه‌حل‌های قدیمی خود که سابقه تاریخی طولانی هم در آن دارند، رفتند اما به فضل الهی این حربه نیز با هوشیاری، اراده و شجاعت فرزندان جان بر کف ملت در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به‌ویژه در نیروی دریایی سپاه کارگر نیفتاد.
وزیر نفت نوشت : من به‌عنوان وزیر نفت بر دست و بازوی این عزیزان بوسه می‌زنم و مراتب سپاس و قدردانی خود را برای نجات محموله نفتکش ایرانی از دست دزدان دریایی آمریکایی به جان برکفان سپاه اعلام می‌کنم. به فضل الهی فرزندان ایران پرتوان‌تر از گذشته به مسیری که برای اعتلای کشور برگزیده‌اند ادامه خواهند داد و چنین اتفافاتی تأثیری جز راسخ‌تر کردن عزم خادمان مردم در دولت سیزدهم برای غلبه بر محدودیت‌های دشمنان نخواهد داشت.