kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۹۰۴۷
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۵
معاون وزیر راه و شهرسازی :

درخواست‌‌ رودهن و دماوند برای تهران‌نشینان رد می‌شود

 


معاون مسکن و ساختمان وزیر راه وشهرسازی اعلام کرد: درخواست‌های تهرانی‌هایی که به این موضوع توجه نکرده و شهرهایی نظیر رودهن، بومهن و دماوند را برگزیده‌اند، در فرآیند بررسی شرایط متقاضیان مردود خواهد
شد.
محمود محمودزاده در گفت‌وگو با فارس درباره شهرهای پیش‌بینی شده در طرح جهش مسکن برای متقاضیان ساکن در شهر تهران گفت: متقاضیان این پروژه، پس از بررسی اطلاعیه‌های مرتبط، در سامانه جامع طرح‌های حمایتی مسکن ثبت‌نام کنند. یکی از شروط اصلی ثبت‌نام در پروژه‌های هر شهر، سابقه پنج سال سکونت در آن است. بر اساس اطلاعیه سامانه، ساکنان کلان‌شهر تهران صرفاً می‌توانند در شهرهای جدید پرند، هشتگرد و ایوانکی ثبت‌نام کنند. درخواست‌های تهرانی‌هایی که به این موضوع توجه نکرده و شهرهایی نظیر رودهن، بومهن و دماوند را برگزیده‌اند، در فرآیند بررسی شرایط متقاضیان مردود خواهد شد.
وی افزود: این موضوع درباره ساکنان سایر شهرها نیز صدق می‌کند و متقاضیان باید شهر با سابقه سکونت بیش از پنج سال را برگزینند و در کلان‌شهرهایی که پروژه تعریف نشده، از میان شهرهای جدید استان محل سکونت انتخاب کنند.
معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در ادامه با‌ اشاره به صدور اطلاعیه‌های جدید درباره طرح جهش مسکن در هفته‌های آینده اظهار کرد: برای ساکنان شهر تهران، شرایطی منظور شده تا در کنار امکان مشارکت در پروژه‌های ساخت مسکن، صرفاً از تسهیلات این طرح برای پیش خرید مسکن در مناطقی از شهر تهران در حوزه خودمالکی استفاده کنند. جزییات این پیشنهاد در هفته‌های آینده از سوی وزارت راه‌وشهرسازی اعلام خواهد
شد.
محمودزاده درباره میزان تسهیلات منظور شده برای متقاضیان طرح جهش مسکن نیز توضیح داد: براساس آخرین تصمیمات اتخاذ شده، سقف تسهیلات در این پروژه کلان ملی، برای متقاضیان تهرانی 450 میلیون و برای کلان‌شهرهای بالای یک میلیون نفر جمعیت 400 میلیون تومان خواهد بود. همچنین برای سایر مراکز استان‌ها 350 میلیون، دیگر شهرهای کشور 300 میلیون و برای روستاها در دامنه 200 تا 250 میلیون تسهیلات در نظر گرفته شده
است.
ثبت‌نام ۷۵۱ هزار نفر در طرح جدید
به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بر اساس تازه‌ترین آمار ارایه شده تاکنون ۷۵۱ هزار و ۳۸۵ نفر در سامانه نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کرده‌اند که این آمار همچنان در حال افزایش است.
نهضت ملی مسکن یکی از سیاست‌های کلان دولت سیزدهم در حوزه مسکن است که بر اساس این سیاست، احداث چهار میلیون واحد مسکونی در چهار سال دولت سیزدهم در برنامه دولت قرار گرفته است. بر اساس قانون جهش تولید مسکن، تمامی دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها موظف شده‌اند تا اراضی مازاد خود را به اجرای این طرح اختصاص بدهند که در این خصوص از زمان ابلاغ قانون توسط رئیس ‌دولت، دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها مکلف هستند تا طی دو ماه زمین‌های مستعد خود را برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن به وزارت راه و شهرسازی معرفی
کنند.
سامانه ثمن به نشانی saman.mrud.ir یک ماه بعد از ابلاغ قانون جهش تولید مسکن توسط رئیس‌جمهور و از ۲۸ مهرماه به منظور ثبت‌نام و پایش متقاضیان واقعی مسکن آغاز به کار کرد. متقاضیان این امکان را دارند تا طی یک ماه و حداکثر تا ۲۸ آبان با داشتن چهار شرط تأهل و سرپرست خانوار بودن، حداقل سابقه پنج سال سکونت در شهر موردتقاضا، فاقد مالکیت خصوصی و در نهایت عدم استفاده از امکانات دولتی از اول انقلاب در حوزه مسکن، نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.
بر اساس این قانون، زنان خودسرپرست مشروط به داشتن حداقل ۳۵ سال سن، معلولان جسمی و حرکتی با ۲۰ سال سن، می‌توانند در قانون جهش تولید مسکن (نهضت ملی مسکن) مشارکت داشته باشند. همچنین، قانون برای سرپرستان خانوار، محدودیت سنی نگذاشته است چرا که این افراد سرپرست خانوار تعریف می‌شوند و برای قانونگذار متاهل یا سرپرست خانوار بودن ملاک است. در عین حال، زنان و مردان سرپرست خانوار که به دلیل متارکه به صورت مجردی زندگی می‌کنند و سرپرست فرزندان خود هستند خانوار تلقی شده و بدون ملاک سن می‌توانند ثبت‌نام کنند.
بنا بر اعلام معاون مسکن و ساختمان پایش همزمان با ثبت‌نام و در مراحل مختلف انجام می‌شود. بعد از پایش اولیه و احراز شرایط، پذیرفته‌شدگان برای مراحل دیگر پایش به ادارات کل راه و شهرسازی استان برای بررسی سابقه پنج سال سکونت معرفی می‌شوند و در نهایت با تایید نهایی، برای دریافت تسهیلات و همچنین باز کردن حساب مسدودی به نام خود نزد بانک تسهیلات دهنده معرفی خواهند شد.