kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۸۹۴۶
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۳
کادرفنی به دنبال پشتوانه‌سازی است

مسیر دشوار پیش روی تیم فوتبال امید/تلاش امیدهای ایران به المپیک ختم می‌شود؟!

طی روزهای گذشته برخی از مسئولان فدراسیون فوتبال صعود تیم ملی از مرحله مقدماتی را با ۹ امتیاز اتفاقی تاریخی دانستند اما برخلاف تصورات برخی از اهالی فوتبال، مسابقات جام ملت‌های فوتبال آسیا در ازبکستان به منزله انتخابی المپیک نیست و تیم‌ها در این دوره صرفا برای موفقیت در فوتبال آسیا تلاش خواهند کرد.

 

سرویس ورزشی-

تیم ملی فوتبال امید با کسب سه پیروزی متوالی مقابل نپال، لبنان و تاجیکستان با کسب ۹ امتیاز در مرحله مقدماتی فوتبال زیر ۲۳ سال آسیا صدرنشین شد و مجوز حضور در مرحله نهایی جام ملت‌های آسیا را کسب کرد. شاگردان مهدوی‌کیا از هم اکنون خود را آماده حضور در مسابقات نهایی از ۱۱ تا ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ (یک تا ۱۹ ژوئن ۲۰۲۲) در خاک ازبکستان خواهند کرد.
تیم ملی ایران در این مسابقات با تلفیقی از بازیکنان ۱۸ تا ۲۲ سال به میدان رفت که این اتفاق در راستای برنامه‌ریزی‌های کادرفنی بود. همان‌طور که بارها مهدوی کیا و مسئولان فدراسیون فوتبال گفته‌اند، هدف این تیم حضور در بازی‌های فوتبال المپیک ۲۰۲۴ پاریس است که حدود سه سال بعد برگزار خواهد شد.
بر اساس گزارشی که ایسنا روی خروجی خود قرار‌داد مهدوی کیا حدود ۱۴ بازیکن زیر ۲۰ سال در اختیار داشت که نسبت به رقبای خود در سایر تیم‌ها از سن و سال کمتر برخوردار بودند اما این اتفاق با هدف پشتوانه ‌سازی و تجربه‌اندوزی برای بازی‌های سه سال آینده صورت گرفته بود. حتی انتخاب یاسین سلمانی با ۱۹ سال سن و تجربه کمتر نسبت به بازیکنانی مانند محمد سلطانی‌مهر ۲۲ ساله با هدف پشتوانه‌‌سازی صورت گرفته تا سلمانی که این روزها به اردوی تیم ملی بزرگسالان هم دعوت می‌شود، از هم اکنون تجربه رهبری تیم ملی در میدان مسابقه را به دست آورد.
در تیم کنونی، میلاد کر و محمدامین حزباوی با ۱۸ سال، آریا برزگر، علیرضا باویه، امیرحسین نیک‌پور، یونس اکبرپور، یاسین سلمانی و حسین نخودکار با ۱۹ سال، ابوالفضل جلالی، محمد‌هاشمی‌نژاد، سامان فلاح، امیرعلی صادقی، سینا عبداللهی و محمدحسین زواری با ۲۰ سال می‌توانند در صورت صعود به المپیک در این مسابقات به میدان بروند و از سوی استعدادیاب‌های بزرگ دنیا دیده شوند.
همچنین از میان لژیونرها، اللهیار صیادمنش، بازیکن زوریا لوهانسک اوکراین تنها بازیکنی است که در صورت تمایل کادرفنی می‌تواند برای تیم ملی بازی کند اما این اتفاق منوط به برگزاری بازی‌های تیم ملی امید در روزهای فیفاست.
از طرفی، استفاده از بازیکنان ۲۱ و ۲۲ ساله که عمدتا در تیم‌های لیگ برتری خود در ترکیب اصلی هستند و نمی‌توانند در المپیک بازی کنند، باعث برتری و افزایش کیفیت تیم ملی در بازی‌های دور مقدماتی شد تا صعود ایران به مرحله نهایی جام ملت‌های آسیا تضمین شود. کما اینکه لبنان و تاجیکستان، رقبای ایران در دور مقدماتی با تمام توان خود در این مسابقات یعنی بازیکنان حدودا ۲۲ تا ۲۳ سال در بازی‌ها شرکت کرده بودند که در بازی پایانی مقابل تاجیکستان عرصه بر تیم ملی تنگ شده
بود.
تیم امید هنوز المپیکی نشده است
طی روزهای گذشته برخی از مسئولان فدراسیون فوتبال صعود تیم ملی از مرحله مقدماتی را با ۹ امتیاز اتفاقی تاریخی دانستند اما برخلاف تصورات برخی از اهالی فوتبال، مسابقات جام ملت‌های فوتبال آسیا در ازبکستان به منزله انتخابی المپیک نیست و تیم‌ها در این دوره صرفا برای موفقیت در فوتبال آسیا تلاش خواهند کرد. به همین دلیل هم سایر تیم‌های قدرتمند آسیا با استفاده از ترکیب زیر ۲۱ سال- به جای بازیکنان کمتر از ۲۳ سال که قانونا مجاز به استفاده از آنها هستند- روانه این مسابقات می‌شوند تا برای دو سال دیگر و مسابقات مشابه که به منزله انتخابی المپیک است، تجربه لازم را کسب کنند.
مهدی مهدوی کیا، سرمربی تیم ملی فوتبال امید طی روزهای گذشته بارها اعلام کرده که تیمش در تمام مسابقات رسمی تا انتخابی المپیک در دی ۱۴۰۲ (ژانویه ۲۰۲۴) با نگاه آماده ‌سازی و تجربه‌اندوزی در مسابقات شرکت خواهد کرد تا به هدف نهایی خود یعنی شکستن طلسم ۴۸ ساله در صعود به المپیک دست یابد.
تیم ملی علاوه‌بر اردوی تدارکاتی در زمستان سال جاری که ظاهرا با کشورهای قطر، امارات و کره جنوبی در دوحه برگزار می‌شود، در مسابقات رسمی هم با دید بازی‌های تدارکاتی به میدان می‌رود. همان‌طور که این تیم در بازی‌های اخیر هم به گفته مهدوی کیا با نگاه آماده ‌سازی به میدان رفته بود و شکست یا ناکامی در صعود از گروه به منزله فاجعه نبود.
برنامه‌ها و مسابقات رسمی تیم ملی امید تا صعود به المپیک به شرح زیر است:
-‌ جام ملت‌های زیر ۲۳ سال آسیا ۲۰۲۲ – خرداد ۱۴۰۱ در ازبکستان
-‌ بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ – مهر ۱۴۰۱ در چین
-مقدماتی جام ملت‌های زیر ۲۳ آسیا ۲۰۲۴ احتمالا پاییز ۱۴۰۱ (مکان و زمان نامشخص)
- جام ملت‌های زیر ۲۳ سال آسیا ۲۰۲۴ – احتمالی: زمستان ۱۴۰۲ (مکان و زمان نامشخص)
مسابقات مذکور به منزله انتخابی المپیک است و سه تیم برتر مسابقات به طور مستقیم راهی المپیک می‌شوند. در حال حاضر تیم ملی امید سه سال فرصت دارد تا با بازیکنان کمتر از ۲۰ سال برای حضور در المپیک ۲۰۲۴ پاریس تلاش کند و یک بار دیگر بعد از صعود به المپیک ۱۹۷۶ (۱۳۵۵ شمسی) در این رقابت‌ها حضور داشته باشد.
پیش از این بازیکنان و مربیان زیادی با وجود داشتن بهترین نسل از فوتبالیست‌های ایرانی در صعود به المپیک بازمانده‌اند؛ اتفاقی که مهدوی‌کیا معتقد است به علت تشکیل دیر هنگام تیم‌ ملی در فاصله یک تا چند ماه مانده به مسابقات انتخابی روی داده‌اما این بار با وجود تاخیر فراوان، تیم ملی حدود سه سال زودتر از موعد، آماده صعود به المپیک شده است.