kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۸۸۹۲
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۹

مراسم تحلیف هیئت منصفه جدید دادگاه جرائم سیاسی و مطبوعاتی برگزار شد

مراسم تحلیف اعضای جدید هیئت منصفه دادگاه جرائم سیاسی و مطبوعاتی با حضور جمعی از مسئولان قوه قضائیه برگزار شد.


به گزارش خبرگزاری میزان، مراسم تحلیف اعضای جدید هیئت منصفه جرائم سیاسی و مطبوعاتی با حضور حشمتی رییس کل دادگستری استان تهران، القاصی مهر دادستان عمومی و انقلاب تهران و جمعی از مسئولان قوه قضاییه برگزار شد.
در ابتدای مراسم، سرپرست محاکم کیفری استان تهران به گزارشی از عملکرد هیئت منصفه مطبوعات در دوره قبل پرداخت و گفت: اعضای هیئت منصفه جرائم سیاسی و مطبوعاتی در دوره اخیر با شعب تخصصی ویژه رسیدگی به جرائم سیاسی و مطبوعاتی در دادگاه‌های کیفری یک استان تهران به ترتیب با شعب ٣،٦ و ٩ همکاری داشتند.
جواهری ادامه داد: در طی این دوره در مجموع ١٤٦ فقره پرونده با موضوع سیاسی و مطبوعاتی به شعب تخصصی ارجاع شده که از بین آن ١٤٢ فقره جرائم مطبوعاتی و چهار فقره آن جرائم سیاسی است.
وی با اشاره به نتایج رسیدگی به پرونده‌های جرائم سیاسی و مطبوعاتی، افزود: پس از اظهارنظر اعضای هیئت منصفه جرائم سیاسی و مطبوعاتی، ٥١ فقره منجر به صدور حکم برائت، ٥٠ فقره منجر به صدور حکم محکومیت، ٢٧ فقره با گذشت شاکی منجر به مختومه شدن و تعداد ١٤ فقره تجدید جلسه رسیدگی شده است.
رئیس کل دادگستری استان تهران در ادامه این مراسم گفت: قشری که هیئت منصفه با آن سر و کار دارد اهل مطبوعات هستند که متاسفانه برخی از این افراد از قانون غافلند در حالی که قانون ۱۵ روز پس از انتشار لازم الاجراست.
محمدجواد حشمتی مهذب با بیان اینکه عدم اطلاع رافع تکلیف نیست، افزود: عدم اطلاع از قانون، دور زدن قانون است و باعث می‌شود اتفاقات ناخوشایندی رخ دهد.اهل قلم باید نسبت به این موضوع توجه داشته باشند و آحاد مردم باید از قانون مطلع باشند.
حشمتی مهذب بیان داشت: اهل مطبوعات باید در نقل اخبار و گزارشات سالم باشند و برای بالا بردن تیراژ موضوعاتی را منتشر نکنند که باعث توهین و خسارت و تشویش اذهان عمومی شود که ما مجبور به تشکیل پرونده شویم.
در ادامه این مراسم، از اعضای سابق هیئت منصفه دادگاه جرایم سیاسی و مطبوعاتی تقدیر به عمل آمد و اعضای جدید هیئت منصفه دادگاه جرایم سیاسی و مطبوعاتی در مراسم تحلیف، سوگند یاد کردند.
رحیمیان رئیس هیئت منصفه جرایم سیاسی و مطبوعاتی استان تهران نیز در این نشست با بیان اینکه فساد گسترده و ترویج فساد گسترده در سایت صورت می‌گیرد، گفت: به آقای وزیر ارشاد در جلسه‌ای که در روز گذشته داشتیم، گفتم که رسانه منحصر به روزنامه نیست.لازم است در فضای مجازی بر سایت‌هایی که آزادانه ترویج فساد می‌کنند، بررسی‌های لازم صورت گیرد.