kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۸۸۸۹
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۹

آغاز پخش مجموعه مستند «سفارت کودتا» (اخبار ادبی و هنری)

مجموعه مستند «سفارت کودتا» که از شنبه هشتم آبان روی آنتن شبکه مستند رسانه ملی رفته در ۶ قسمت تهیه و تولید شده است و به نقش سفارتخانه‌های ایالات متحده آمریکا در دخالت‌ها و جنایت‌های این دولت در کشورهای مختلف می‌پردازد.


کارگردان مجموعه مستند «سفارت کودتا» درباره موضوع این مستند و نقش سفارتخانه‌های آمریکا گفت: تعداد آثاری که سراغ ماجراجویی‌های ایالات متحده در جهان رفته باشد هنوز به تعداد انگشتان یک دست هم نمی‌رسد در حالی که رد پای ایالات متحده به‌عنوان دولتی مداخله‌گر و سلطه‌جو در بسیاری از نقاط جهان و اتفاقات تلخ دیده می‌شود.‌
وی افزود: ما در این مجموعه مستند به روایت نقش سفارتخانه‌های ایالات متحده آمریکا در دخالت‌های این کشور در نقاط مختلف جهان رفته‌ایم و زاویه‌ای از تاریخ جنایات آمریکا دیده شده که در منابع مکتوب هم کمتر به آن پرداخته شده است.
این مستند ساز تلویزیون همچنین گفت: در واقع باید به تولید آثاری با این محتوا اینچنین نگاه کرد که همین بازخوانی‌ها، خود می‌تواند عاملی شود تا چنین وقایعی برای سایر ملل و کشورها اتفاق نیفتد در واقع اگر ملتی از تاریخ سایر ملل آگاه باشد و از حوادث و سرنوشت شومی‌که برای آنها در اثر غفلت اتفاق افتاده، رهایی خواهد یافت.
وی با بیان اینکه آمریکا تنها در نیمه دوم قرن بیستم حدود ۱۰۰ کودتای نظامی و براندازی حکومت‌ها را طراحی و رهبری کرده است، گفت: ایالات متحده آمریکا ده‌ها بار بطور مستقیم دست به‌ اشغال نظامی کشورها زده است و یا آنها را تهدید به مداخله نظامی‌کرده است. پس ایالات متحده آمریکا همواره به دنبال دخالت در امور همه کشورهای جهان بوده است و بسیار بعید است این روال را کنار بگذارد. حتی به شهادت رساندن شهید سلیمانی هم پرده‌ای دیگر از تجاوز‌گری و دخالت‌های آمریکا در امور کشورهای دیگر بوده است. اغلب این جنایات هم در سایه دیپلماسی و حضور ایالات متحده در کشورهای مختلف اتفاق افتاده است، در همین ماجرای شهادت سردار سلیمانی وجود بزرگ‌ترین و تنها سفارت نظامی جهان که متعلق به ایالات متحده در عراق است، نقش سفارت آمریکا را کاملاً مشخص می‌کند.
گفتنی است، پخش مجموعه مستند «سفارت کودتا» که از هشتم آبان در شبکه مستند تلویزیون آغاز شده است به مدت ۶ شب و رأس ساعت ۲۰ از این شبکه ادامه خواهد داشت.