kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۸۸۷۴
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۷
جام ملت‌ها و بازی‌های ‌هانگژو برای ما تورنمنت تدارکاتی است

مهدوی کیا: اگر صعود به المپیک راحت بود، این همه زمان نمی‌برد

 


مهدی مهدوی‌کیا سرمربی تیم فوتبال زیر
۲۳ سال کشورمان گفت اگر صعود به المپیک ساده و راحت بود، این همه زمان نمی‌برد.
مهدی مهدوی‌کیا زمانی که به‌عنوان سرمربی تیم فوتبال امید کشورمان انتخاب شد، بسیاری به نتیجه گرفتن تیم تحت هدایت او امیدوار بودند و برخی هم شک داشتند که او بتواند حتی در مرحله انتخابی جام ملت‌های زیر
23 سال آسیا نتیجه بگیرد. با این حال کاپیتان سابق تیم ملی فوتبال کشورمان در اولین تجربه جدی سرمربیگری خود توانست تیمش را مقتدرانه به جام ملت‌های زیر 23 سال
آسیا برساند و تیم ایران با 9 امتیاز راهی این مسابقات شد.
مهدی مهدوی‌کیا درباره شرایطی که تیمش داشت از زمان شکل‌گیری تا مسابقاتی که در آن شرکت کرد و همچنین برنامه‌ای که برای صعود این تیم به المپیک دارد، صحبت کرده است که مشروح آن را در زیر می‌خوانید:
* با توجه به اینکه کار را دیر شروع کردیم، بازی تدارکاتی بین‌المللی هم نداشتیم و خیلی از بچه‌ها برای اولین بار کنار هم بازی می‌کردند. پنج شش جلسه تمرین کنار هم داشتیم و کار واقعاً سخت بود. به خصوص در بازی مقابل تاجیکستان که بازیکنانش چندین سال است کنار هم بازی می‌کنند. بازیکنان این تیم از رده نوجوانان با هم بودند، شاکله اصلی تیم استقلال تاجیکستان و تیم ملی این کشور هستند و از طرفی شرایط میزبانی و بازی روی چمن مصنوعی هم به سودشان بود. با این حال توانستیم با 9 امتیاز از این گروه صعود کنیم که اتفاق خوبی بود.
* مسلماً ما احتیاج به زمان بیشتری داریم و باید بازی تدارکاتی زیادی داشته باشیم، چون در هر بازی با تیمی جوان به زمین آمدیم که تقریباً از ترکیب 11 نفره ما هشت یا 9 بازیکن، زیر 21 سال بودند که سن آنها با المپیک 2024 پاریس همخوانی دارد. امیدوارم که در آینده بتوانیم اردوها و بازی‌های تدارکاتی خوبی داشته باشیم تا شرایط بهتری را هم تجربه کنیم.
* رایزنی‌هایی کردیم تا بتوانیم اردوهای خوبی داشته باشیم و همچنین چند بازی تدارکاتی خوب را تجربه کنیم. برای کسب تجربه باید به این تیم کمک شود و در حال رایزنی برای برگزاری تورنمنتی با حضور سه چهار تیم خوب هستیم. با قطر و کره جنوبی صحبت کردیم و شاید با یک تیم دیگر هم رایزنی انجام شود تا تورنمنتی سه یا چهار تیمی داشته باشیم. ما نیاز به اردوهای زیادی داریم که تا خرداد ماه و مسابقات جام ملت‌های زیر 23 سال آسیا به آمادگی و هماهنگی خوبی برسیم. البته فقط می‌خواهیم روی بازیکنان جوان کار کنیم تا آنها به تجربه برسند که می‌توانند در المپیک به ما کمک کنند.
* رسیدن به المپیک کار سختی است و اگر راحت بود، این همه زمان نمی‌برد. به خصوص اکنون که همه کشورها در حال کار و تلاش هستند، سرمایه‌گذاری می‌کنند و تیم‌هایی را می‌بینیم در سطح آسیا پیشرفت کرده‌اند که شاید هیچ وقت فکر نمی‌کردیم در فوتبال آسیا کاری از پیش ببرند. قطعاً کار ما هم سخت است، اما باید تا دو سال آینده یک برنامه‌ریزی خوب داشته باشیم که اگر این اتفاق رخ دهد، می‌توان امیدوار بود. اگر مشکلات تعامل با باشگاه‌ها، مسائل خروج از کشور بازیکنان و همه مشکلاتی که قبلاً بوده است،‌ این بار نباشد، خیلی شرایط بهتر خواهد شد.
* جام ملت‌های زیر 23 سال آسیا خردادماه برگزار خواهد شد و بعد از آن هم تیم باید آماده حضور در بازی‌های آسیایی‌هانگژو 2022 شوید. هدف ما حضور با بازیکنان جوان در این دو تورنمنت است و حتی اگر تیم‌های دیگر بخواهند با بازیکنان بزرگ‌تر به این مسابقات بیایند، برای ما اهمیت ندارد، چون هدف ما صعود به المپیک است و با بازیکنان جوان به این مسابقات می‌رویم که آنها صاحب تجربه و هماهنگی شوند. به این بازی‌ها نیز به‌عنوان تورنمنت تدارکاتی نگاه خواهیم کرد تا به خوبی محک بخوریم.