kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۸۸۳۵
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۰

مسکو: کاملا موضع ایران درباره عدم تغییر برجام را تأیید می‌کنیم

وزیر خارجه روسیه در حاشیه نشست گروه 20 گفت که هرگونه تعدیل در شکل اصلی توافق هسته‌ای برای ایران غیرقابل قبول بوده و مسکو نیز این موضع را کاملا تایید می‌کند.


«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه روز یکشنبه گفت که احیای توافق هسته‌ای با ایران به صورت اصلی آن بدون وارد کردن هرگونه تغییری، تنها راه برای احیای این توافق است.
وی که در حاشیه گروه 20 در رم ایتالیا با خبرنگاران صحبت می‌کرد، گفت: «اگر ارتباط‌ها فعال شده، این به معنای تمایل طرف‌ها برای از سرگیری توافق بوده و این توافق باید تنها به صورت اصلی آن که شورای امنیت سازمان ملل در سال 2015 آن را تایید کرد، احیا شود.
لاوروف گفت که هرگونه تعدیل در شکل اصلی توافق هسته‌ای، برای طرف ایرانی غیرقابل قبول بوده و مسکو نیز این موضع را کاملا تایید می‌کند.
وزیر خارجه روسیه افزود: «اگر بر روی چیزی توافق شده و سپس از آن عقب نشینی شود، پس باید بر بازگشت به احترام و اجرای کامل چیزی که بر روی آن توافق شده، اصرار کرد.»
کشورهای غربی به رهبری آمریکا در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای این کشور متهم کرده‌اند،‌ اتهامی که ایران قویاً آن را رد کرده است.
آمریکا بار دیگر تهدید کرد
همچنین «آنتونی بلینکن»
وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با برنامه «فیس دِ نیشن» شبکه «سی‌بی‌اس نیوز» گفت آمریکا همچنان معتقد است که دیپلماسی بهترین راه پیش‌رو برای بازگرداندن برنامه هسته‌ای ایران به چارچوبی است که تحت برجام قرار داشت.
وی در این مصاحبه در پاسخ به سوالی در خصوص مذاکرات وین گفت: خب، ایرانی‌ها اکنون گفته‌اند که اواخر نوامبر به مذاکرات بازمی‌گردند. خواهیم دید که آیا آن‌ها واقعاً این کار را انجام می‌دهند یا خیر. این مهم خواهد بود. اما مهم‌تر این واقعیت است که در اینجا در رم، رئیس‌جمهور به صدراعظم آلمان مرکل، بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلیس و امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه پیوست و ما در هماهنگی بسیار نزدیک با نزدیک‌ترین شرکای خود برای مقابله با این چالش ناشی از برنامه هسته‌ای ایران هستیم. و همه ما همچنین با روسیه و چین در حال کار هستیم.
بلینکن در ادامه با بیان این که دیپلماسی بهترین راه پیش‌رو است، مدعی شد: اما در صورت لزوم، در صورت عدم آمادگی ایران برای تعامل سریع با حسن نیت به منظور ادامه (مذاکرات) از جایی که در ژوئن به دلیل تغییر دولت در ایران نیمه‌کاره ماند و (در صورت عدم آمادگی ایران برای) این که ببینیم می‌توانیم به پایبندی متقابل برگردیم- هر دو کشور در اسرع وقت به توافق برگردند- گزینه‌های دیگر را نیز در نظر داشته‌ایم. 
وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا گزینه نظامی هم از گزینه‌های روی میز است، ادعا کرد: خوب، همان‌طور که همیشه می‌گوییم، همه گزینه‌ها روی میز است، اما- اما- اما مهم اینجاست: ایران، متأسفانه، برنامه خود را
به شدت به جلو می‌برد. مدت زمانی که برای تولید مواد شکافت‌پذیر کافی برای یک سلاح اتمی لازم است، کوتاه‌تر و کوتاه‌تر می‌شود. چیز دیگری که در حال کوتاه‌تر شدن است، مسیری است که ما داریم، که در آن، اگر به توافق برگردیم و ایران دوباره به پایبندی خود بازگردد، در واقع همه مزایای توافق را دوباره به دست می‌آوریم. ایران در حال یادگیری کافی است، به اندازه کافی انجام می‌دهد، این در حال مشکل‌ساز شدن است. و به همین دلیل بسیار مهم بود که ما با شرکای نزدیک خود در این تلاش جمع شویم. همه ما درباره مسیر پیش‌رو بسیار هم‌نظر هستیم و خواهیم دید که آیا ایران جدی است یا خیر.
او در پاسخ به سوالی درباره تحریم‌های جدید وزارت خزانه‌داری آمریکا علیه افراد و نهادهایی که مدعی است در توسعه صنعت پهپادی ایران نقش دارند، به طرح اتهامات همیشگی علیه ایران پرداخت و مدعی شد: ببینید، ما ایران یا نیروهای نیابتی آن را دیده‌ایم که در فعالیت‌هایی شرکت می‌کنند که آمریکایی‌ها و دیگران را در معرض خطر قرار داده است. و این مدتی است که ادامه دارد. رئیس‌جمهور بسیار آماده است تا هر اقدامی را که در زمان و مکانی که ما انتخاب می‌کنیم، با هر وسیله‌ای که مناسب است، انجام دهد تا از مشارکت ایران یا نیروهای نیابتی‌اش در این فعالیت‌ها جلوگیری کند. 
تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران در حالی اعمال شده که این کشور مدعی است به دنبال احیای توافق هسته‌ای با ایران است که واشنگتن در اردیبهشت سال ۱۳۹۷ و تحت ریاست جمهوری دونالد ترامپ، به‌طور یکجانبه از آن خارج شد و دولت بایدن نیز تاکنون از لغو تحریم‌ها طفره رفته است.
دیدار بلینکن با همتای چینی و رایزنی درباره ایران
«وانگ یی» وزیر امور خارجه چین روز یکشنبه در حاشیه اجلاس تغییرات اقلیمی در ایتالیا با «آنتونی بلینکن» همتای آمریکایی خود دیدار کرد.به نوشته روزنامه «ساوث چاینا مورنینگ پست»، بلینکن در این دیدار مدعی شد که آمریکا با آنچه اقدامات تنش‌زای چین در تایوان نامید، مخالف است.
«ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای درباره این دیدار نوشت: «وزیر بلینکن بر اهمیت حفظ خطوط ارتباطی به‌منظور مدیریت مسئولانه رقابت‌ موجود میان ایالات متحده و جمهوری خلق چین تأکید کرد.» پرایس افزود، بلینکن همچنین در دیدار با وانگ‌یی به زمینه‌هایی که دو طرف می‌توانند همکاری داشته باشند، از جمله، کره شمالی، برمه، ایران، افغانستان و بحران اقلیمی اشاره کرد.
نیویورک‌تایمز: بایدن به دنبال منطقه خاکستری
به نوشته روزنامه «لس‌آنجلس تایمز»، «مایکل دوران» کارشناس ارشد اندیشکده «هادسون» گفت که بایدن باید استراتژی «فشار حداکثری» ترامپ را ادامه دهد، یعنی آمریکا تا زمانی که تهران امتیاز ندهد، مجازات‌ها را تشدید می‌کند.
وی گفت، دولت بایدن احتمالاً به‌دنبال یک تفاهم غیررسمی است که در آن مذاکرات ادامه دارد و هیچ‌یک از طرفین اوضاع را تشدید نمی‌کنند. در چنین منطقه‌ای خاکستری، تحریم‌های ایالات متحده برداشته نمی‌شوند، بلکه به صورت انتخابی اجرا می‌شوند.
دوران گفت: «توافق هرگز حاصل نخواهد شد، اما تفاهمات غیررسمی در این مسیر وجود خواهد داشت. این برای ایرانی‌ها و برای آمریکایی‌ها راحت است.»
این روزنامه همچنین در تحلیلی در زمینه بیانیه شنبه شب بایدن و سران تروئیکای اروپا نوشت،
به احتمال زیاد شکستن بن بست دیپلماتیک احیای برجام که ماه‌ها بر سر این موضوع ادامه داشته، دشوار خواهد بود و بایدن نشان داده که مایل به پیشبرد بدون تعهدات از سوی تهران نیست.
«ولی نصر»، استاد مطالعات خاورمیانه و روابط بین‌الملل در دانشگاه «جانز هاپکینز»، معتقد است که دولت بایدن امید زیادی به مذاکرات ندارد.
وی گفت، چالش حفظ وحدت با متحدان اروپایی است که بیشتر به احیای برجام علاقه‌مند هستند.
ولی نصر گفت، نشست روز شنبه نشان داد که بایدن بسیار مشتاق نگه داشتن اروپایی‌ها به سمت مواضع  ایالات متحده است.