kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۸۸۲۱
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۴

سردار جلالی: حمله اخیر سایبری به احتمال زیاد کار آمریکا و رژیم صهیونیستی بود

رئیس سازمان پدافند غیرعامل گفت: حضور هوشمندانه صدا و سیما و اطلاع‌رسانی دقیق توسط آن، شناخت مردم از مسئله و سرعت عمل تیم‌های فنی در بازگشت خدمت به سیستم‌های سوخت‌رسان سبب شد توطئه دشمن با شکست مواجه شود.


سردار جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در برنامه «نگاه یک» در مورد بررسی حمله سایبری با هدف اختلال در سامانه انتقال سوخت کشور به تبیین ابعاد جدی از فضای سایبری و حرکت آن به سمت اقدامات خصمانه پرداخت و اظهار داشت: جنگ سایبری یکی از مظاهر اقدامات خصمانه در فضای سایبری است. به‌طوری که امروز شاهد 6 نوع جنگ سایبری هستیم که، جنگ سایبری علیه زیرساخت‌ها، یکی از انواع آن است. شاید بتوان از حمله استاکس‌نت به زیرساخت‎های هسته‌ای ایران به عنوان یکی از نخستین انواع جنگ سایبری علیه زیرساخت‌ها در جهان یاد کرد.
وی ادامه داد: در این نوع تهدید شاهد عنصر نوع فناوری، اندیشه و استراتژی دشمن هستیم. وقتی رژیم صهیونیستی و آمریکا رسما در برنامه‌هایشان برای اقدامات آفندی در زمینه سایبری بودجه تعریف می‎کنند این یعنی خطر جنگ سایبری مسئله‌ای جدی و غیرقابل چشم‌پوشی است.
سردار جلالی با بیان اینکه هیچ کشوری از حمله سایبری در امان نیست؛ اظهار داشت: آمریکا با وجود پیشرفت‌هایی که در زمینه سایبری دارد دارای بیشترین میزان حملات سایبری است که حمله به زیرساخت‌های انتقال سوخت آن در ماه‌های گذشته یکی از آخرین انواع آنهاست. مشابه این حوادث در کشورهای فرانسه و انگلیس نیز رخ داده است. طبیعی است که کشور ما نیز از گزند چنین حوادثی در امان نخواهد بود. همان‌گونه که رئیس‌جمهور اظهار داشتند: «این حمله سایبری نه اولین حمله بود و نه آخرین آن خواهد بود.»
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در مورد ماهیت و منشاء حمله سایبری به سامانه توزیع سوخت کشور نیز گفت: در این زمینه نیازمند اطلاعات فنی و تحلیل اطلاعاتی هستیم. در زمینه تیم‌های فنی متخصصین ما کماکان در حال مطالعه و بررسی زوایای فنی این اتفاق هستند. از منظر تحلیل اطلاعاتی و نه فارانزیک حمله سایبری به سامانه های سوخت، یک تهاجم سایبری از منشاء یک کشور خارجی و به احتمال فراوان کار آمریکا و رژیم صهیونیستی است.
سردار جلالی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود این تهاجم سایبری به لحاظ فنی به حمله سایبری چند وقت گذشته به زیرساخت‌های راه‌آهن شباهت داشت، نیز توضیح داد: برای اظهار نظر در مورد این موضوع باید دید حمله در کدام لایه اتفاق افتاده است. آنچه مشخص است حمله به راه آهن و حادثه بندر شهید رجایی به جهت آنکه در لایه میان‌افزار رخ داده بود با حمله به سامانه سوخت شباهت دارند.
وی در پاسخ به این سوال که چرا با وجود دستگاه های مسئول و انجام اقداماتی مانند مانورهای مختلف شاهد چنین رخدادی بوده‌ایم، نیز گفت: مجموعه‌ای از تهدیدات‌، آسیب‌پذیری‌ها، مدیریت کاهل و تقسیم کار نامناسب از جمله عوامل بروز چنین حادثه‌ای است.
به گزارش تسنیم، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه در دولت گذشته چون با عینک سیاسی به پدافند غیرعامل نگاه می‌شد وقتی تهدیدی را تذکر می‌دادیم آن را تحلیل می‌کردند و تهدیدات را جدی نمی‌گرفتند، گفت: دولت گذشته می‌خواست سازمان پدافند غیرعامل زیر امر خودش باشد، با این وجود ما حداکثر انعطاف‌پذیری را در تعاملاتمان با دولت انجام دادیم. زیرا نگاه ما در پدافند غیرعامل منطبق بر منافع و حاکمیت ملی است و تداوم کارکرد زیرساخت‌ها، خط قرمز پدافند غیرعامل
است.