kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۸۸۰۴
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۹
رئیس سازمان راهداری خبر داد

تسهیلات ویژه برای کامیون‌های تولید داخل

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: برای کامیون‌های تولید داخل تا ۸۰ درصد قیمت خودرو تسهیلات پرداخت می‌شود.


به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، داریوش امانی، درباره آخرین آمار نوسازی ناوگان کامیونی از دو محل واردات کامیون با عمر حداکثر سه سال و تولید داخل، گفت: ۳ هزار و ۶۰۰ دستگاه کامیون با عمر کمتر از سه سال وارد کشور شده و در گمرکات موجود است، همچنین یک هزار و ۳۰۰ دستگاه کامیون نیز پیش از این، از گمرک ترخیص شده است، بنابراین از محل واردات کامیون‌های با عمر سه سال و کمتر، تعداد ۴ هزار و ۶۰۰ دستگاه کامیون تاکنون نوسازی شده است.
وی در پاسخ به این سوال که از محل تولید داخل تاکنون چه میزان تقاضا ثبت شده است، گفت: نزدیک به ۲۰۰ دستگاه کامیون از محل تولید داخل ثبت‌نام شده است و این کار ادامه دارد، امیدواریم موضوع مدت زمان بازپرداخت تسهیلات را با اصلاح قانون افزایش دهیم که این موضوع قطعا روند استقبال از نوسازی ناوگان داخل را هم افزایش می‌دهد.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای توضیح داد: این تسهیلات که ۸۰ درصد قیمت کامیون است، از محل وجوه اداره شده سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای پرداخت می‌شود، نرخ سود این تسهیلات میانگین ۶ درصد و پنج ساله است، این مدت زمان پرداخت اقساط، کوتاه است و دنبال این هستیم که با اصلاح قانون، مصوبه بگیریم و مدت بازپرداخت اقساط را به ۱۰ سال افزایش دهیم.
امانی درباره موضوع اسقاط در این طرح نوسازی ناوگان کامیونی توضیح داد: حتما موضوع اسقاط ناوگان فرسوده مطرح است، ما نوسازی را در دستور کار قرار دادیم، بنابراین افزایش ناوگان در دستور کار نیست و در هر دو بخش «واردات کامیون با عمر سه سال» و «تولید داخل»، طبق قانون باید اسقاط کامیون انجام شود.
او درباره سهم اسقاط کامیون در تأمین مالی خرید کامیون جدید برای راننده، افزود: از محل اسقاط کامیون‌ها، قیمت‌ها متفاوت است، اما تقریبا کمتر از ۱۰ درصد کل رقم کامیون جدید، از محل اسقاط کامیون قدیمی برمی‌گردد، ۸۰ درصد هم تسهیلات سازمان راهداری خواهد بود و کمتر از ۱۵ درصد آورده نقدی متقاضی است.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تصریح کرد: طبق آیین‌نامه جدید که سن فرسودگی ناوگان عمومی ۱۶ سال به بالا در نظر گرفته شده، حدود ۱۶۹ هزار دستگاه کامیون در کشور در سن فرسودگی قرار دارند که باید جایگزین شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: برای نوسازی ناوگان، هم از ظرفیت تولید داخل استفاده شده است. از همین رو سال گذشته دو قرارداد با خودروسازان داخلی منعقد کردیم که شامل نوسازی ۶ هزار دستگاه وسیله نقلیه سنگین می‌شود.
امانی یادآور شد: با توجه به محدودیت‌های تولید داخل قرار شد روند نوسازی ناوگان از طریق واردات خودرو‌های خارجی زیر ۳ سال کارکرد و
بر اساس قانون، پیگیری شود. رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در پایان اظهار کرد: از سال گذشته تعدادی کامیون زیر ۳ سال ساخت وارد کشور شده بود که فرایند‌های قانونی ترخیص آن در حال انجام است و به مرور وارد عرصه حمل و نقل کشور می‌شود.