kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۸۶۸۸
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۰

هشدار چین به برخی سران گروه 20 مراقب اقدامات خود در تایوان باشید

 

در آستانه نشست سران گروه 20 که دیروز آغاز شد، وزیر امور خارجه چین به کشورهای حاضر در این نشست در ایتالیا پیرامون هرگونه مداخله در امور تایوان هشدار داد.
رهبران بزرگترین اقتصاد‌های جهانی از دیروز در قالب نشست گروه ۲۰ در رُمِ ایتالیا تشکیل جلسه دادند. این نشست تنها
۲۴ ساعت پیش از برگزاری نشست آب و هوایی سازمان ملل متحد موسوم به کوپ ۲۶ برگزار می‌شود و مسائل آب و هوایی هم یکی از محور‌های اصلی نشست گروه ۲۰ خواهد بود.
این نشست گروه ۲۰ در فضای پر تنشی برگزار می‌شود، زیرا بیست کشور ثروتمند جهان همگی هماهنگ نیستند. «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه و «شی جینپینگ»، رئیس‌جمهور چین در این نشست حضور نخواهند داشت و از طریق کنفرانس ویدئویی در آن شرکت خواهند کرد. «آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل متحد در این باره گفت ما شاهد سطح خطرناکی از بدگمانی میان قدرت‌های بزرگ و اعضای گروه ۲۰ هستیم.
همچنین «وانگ یی» وزیر خارجه چین در بیانیه‌ای در آستانه شروع نشست به آمریکا و متحدانش که بخشی از این گروه را تشکیل می‌دهند، در زمینه هرگونه مداخله در امور تایوان هشدار داد. وانگ یی که برای حضور در این نشست در ایتالیا به سر می‌برد با وزرای خارجه حاضر در نشست در این زمینه رایزنی و گفت‌وگو
کرده است.
بر اساس گزارش فارس از «پالتیکو»، وانگ گفت: «آمریکا و برخی کشورهای دیگر اخیرا دست به اقداماتی درباره تایوان زدند که با تضمین‌هایی که در زمان برقراری روابط دیپلماتیک با جمهوری خلق چین به پکن دادند مغایرت دارد.» وی افزود: «اگر آنها ۵۰ سال پیش نتوانستند سیاست اصولی «چین واحد» را متوقف کنند، اکنون در قرن ۲۱ نیز نمی‌توانند و این مسئله به مراتب غیرممکن‌تر شده است و اگر به این رویکرد ادامه دهند قطعا متناسب با آن هزینه خواهند داد.»