kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۸۴۴۲
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۱
دبیرکمیته علمی کشوری کووید ۱۹:

میزان واکسیناسیون کرونا هنوز به ایمنی جمعی نرسیده است

دبیرکمیته علمی کشوری کووید ۱۹ گفت: هنوز به درصدی از تزریق‌ها که باعث ایمنی جمعی می‌شود نرسیده ایم و سعی می‌کنیم تا اوایل آذر به واکسیناسیون ۷۵ درصدی علیه کرونا برسیم.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، دکتر حمیدرضا جماعتی در حاشیه جلسه کمیته علمی کرونا افزود: یکی از راه‌های جلوگیری از کرونا، تشخیص است و تا وقتی که تشخیص ندهیم، نمی‌توانیم بفهمیم فرد بیمار است و درمانش را انجام بدهیم، بنابراین بسیار اهمیت دارد که از چه روش‌های تشخیصی می‌توان استفاده کرد و کی می‌توانیم آن را انجام دهیم، مطالعات انجام شده نشان می‌دهد به طور معمول پنج روز بعد از اینکه فرد ابتلا پیدا می‌کند، بیشترین میزان مثبت بودن آزمایش را می‌تواند داشته باشد.
البته آزمایش‌ها روش‌های مختلفی دارند. بیشترین میزان مثبت شاید در ۵ یا ۶ روز بعد از ابتلا به بیماری باشد، اما در هفته دوم بیماری درصد مثبت بودن آزمایش میزانش کم می‌شود.
جماعتی گفت: بازگشایی‌ها به صورت تدریجی، آرام و آرام و براساس شرایط جامعه انجام شود، اگر این کار به صورت یک دفعه انجام شود، در صورتی که هنوز به ایمنی جمعی نرسیده ایم، می‌توانیم شاهد موج ششم باشیم.
وی ادامه داد: در صورتی که ایمنی به صورت جمعی حاصل شود، به عبارتی زمانی که افراد حداقل دو دُز واکسن را تزریق کرده باشند، آنگاه بازگشایی‌ها به تدریج صورت گیرد. تزریق واکسن، رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و اجرای محدودیت هوشمند عوامل مهم کنترل بیماری هستند. دبیرکمیته علمی کشوری کووید ۱۹ تصریح کرد: اگر این موارد به درستی اجرا نشود، شاهد موج‌های بعدی کرونا خواهیم بود. با توجه به اینکه شیوع ویروس کرونا در جامعه از نوع دلتا است، برای اینکه به ایمنی جمعی برسیم باید ۸۰ تا ۸۵ درصد مردم دو دُز واکسن را دریافت کنند و تزریق یک دُز واکسن فقط سبب به وجود آمدن ایمنی نسبی می‌شود و مردم باید دُز دوم را هم دریافت کنند.