kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۸۴۱۵
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۷
فرمانده دولت فراری یمن:

عربستان ما را تنها گذاشت؛ این کشور در حال خروج از مأرب است

یکی از فرماندهان ارشد وابسته به دولت مستعفی یمن اذعان کرد که عربستان در حال خروج تجهیزات نظامی خود از شهر راهبردی مأرب است؛ اقدامی که نشانگر پذیرش شکست ریاض در این منطقه است.


منابع وابسته به دولت «عبد ربه منصور‌هادی» رئیس‌جمهور مستعفی و فراری یمن خبر دادند که عربستان در جنگ مأرب، دیگر از عناصر این دولت حمایت نمی‌کند. شبکه خبری «بلقیس» به نقل از «یک منبع نظامی بلندپایه در وزارت دفاع» دولت مستعفی گزارش داد، آماری که اخیرا ائتلاف سعودی-اماراتی درباره کشته‌های ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در جنگ مأرب منتشر می‌کنند، «اغراق‌آمیز» است. این در حالی است که ائتلاف متجاوز سعودی-اماراتی طی چند گذشته مدعی شده بود که در غرب استان مأرب، ۸۸ بار مواضع نیروهای یمنی را بمباران کرده است. شبکه مذکور اما خبر داد که این حملات طی هفت روز اخیر، بیش از ۳۰ حمله نبوده است. منبع وابسته به دولت مستعفی که نخواست نامش فاش شود، گفت که عربستان در حال خارج کردن تجهیزات دفاعی و باقی مانده نیروهای خود طی ماه‌های گذشته بوده و موضع خود را به صورت نامفهومی [درباره جنگ مأرب] تغییر داده است. وی در عین حال مدعی شد که اگر عربستان در توقف پیشروی نیروهای انصار‌الله جدی بود، پدافندهایی هوایی خود را باقی می‌گذاشت و ارتش ملی (عناصر‌هادی) را در برابر حملات حوثی‌ها (انصارالله) و پهپادها و موشک‌های بالستیک آنان تنها نمی‌گذاشت. شبکه بلقیس به نقل از ناظران گزارش داد، این مواضع عربستان به خاطر فشارهایی است که این کشور در پرونده یمن متحمل شده و مربوط به جنگ پنهان در داخل رژیم سعودی است. این شبکه به نقل از این کارشناس نظامی نیز خبر داد که عربستان و امارات دیگر تنها بازیگران یمن نیستند، بلکه انگلیس و سایر کشورهای خارجی نیز در یمن و آبها و بنادر راهبردی به دنبال منافع خود هستند. در همین ارتباط، پایگاه خبری «البوابه الاخباریه الیمنیه» هم خبر داد که هدف از این اقدامات ریاض این است که بتواند از شر‌ هادی و حزب
اخوانی الاصلاح خلاص شود. به گزارش این پایگاه، برخی از سران الاصلاح نیز به سرکرده‌های خود دستور داده‌اند که به سرعت، مأرب را ترک و به سمت حضرموت حرکت کنند؛ زیرا بر این باورند که ریاض، از حمایت عناصر‌هادی دست برداشته است. نبرد آزاد‌سازی استان مهم مأرب در شرق استان صنعا از سال گذشته میلادی آغاز شده و بیشتر مناطق و شهرهای آن تحت کنترل نیروهای صنعا درآمده است.