kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۸۳۷۰
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۴
رئیس‌ کل گمرک تأکید کرد

توافق ایران با ارمنستان برای استفاده از مسیرهای جایگزین

 

رئیس‌ کل گمرک در سفر به مسکو با مدیران گمرک کشورهای اوراسیا دیدار و بر ضرورت جایگزینی مسیرهای جدید حمل‌ونقل کالا تأکید کرد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، در سفر رئیس‌کل گمرک ایران به روسیه بر ضرورت توسعه زیرساخت‌های بندری و گمرکی تأکید و گشایش‌های جدیدی در مسیر مبادلات اقتصادی و گمرکی بین دو کشور ایجاد شد.
سید مهدی میراشرفی رئیس ‌کل گمرک ایران که برای شرکت در همایش بین‌المللی گمرک به روسیه سفر کرده بود، گفت: در گفت‌وگوهای مفصل با مقامات روسیه و کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا، به‌ویژه روسیه و ارمنستان، توافقات خوبی در زمینه توسعه همکاری‌های گمرکی و نیز استفاده از مسیرهای جایگزین حمل‌ونقل کالا به دست
آمد.
وی با اعلام اینکه حجم مبادلات کالا بین ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا مسیری صعودی در پیش گرفته است افزود: با توافقات حاصل‌شده به‌زودی شاهد جهش در مناسبات تجارت و بازرگانی با کشورهای عضو این اتحادیه خواهیم
بود.
این مسئول در جمع تجار و فعالان اقتصادی ایران در روسیه ادامه داد: کریدورهای شرق به غرب و شمال به جنوب، دو راهگذر مهم بین‌المللی است که ایران در مسیر هر دو گذرگاه بین‌قاره‌ای قرار دارد. ما هیچ راهی جز کمک به تجار و بازرگانان نداریم، چراکه موفقیت در تجارت بر اساس شانس نیست، بلکه موفقیت ناشی از برنامه‌ریزی دقیق و حاصل برنامه مدونی است که باید تدوین و اجرا شود.
میراشرفی با بیان اینکه ایران کشوری نیست که بخواهند به‌طور کامل تحریم کنند، تصریح کرد: شاید بتوانند مسیرهای هوایی را با تحریم محدود کنند، اما مسیرهای زمینی و دریایی ایران که با 15 کشور از زمین و دریا همسایگی دارد، قابل تحریم نیست.
وی با تأکید به اهمیت گذرگاه‌های زمینی برای صادرات و واردات کالا بین ایران و روسیه یادآور شد: تکمیل هرچه سریع‌تر زیرساخت‌های دریایی و جاده‌ای، به‌ویژه در زمینه افزایش ناوگان کشتی‌های رو‌ـ‌رو در دریای خزر و تسهیلات بیشتر گمرکی، می‌تواند حجم مبادلات را افزایش دهد.
توافقنامه تجارت آزاد ایران و سوریه
رئیس ‌سازمان توسعه تجارت از سفر آذرماه وزیر صنعت به دمشق برای امضای توافقنامه تجارت آزاد با سوریه خبر
داد.
به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا پیمان‌پاک دیروز در نشست «هم‌اندیشی با اعضای اتاق تعاون ایران» اظهار کرد: ما در هفت ماه گذشته نقشه راه در حوزه توسعه تجارت تدوین کردیم و پس از انتخاب حجت‌الاسلام رئیسی به ریاست‌جمهوری و سپس سیدرضا فاطمی‌امین به وزارت صمت، این برنامه تقویت شد و در حال حاضر عملیاتی شده است. در این برنامه آمده که چگونه منابع محدود را به کار بگیریم و از سوی دیگر هم با نهادهای حاکمیتی و بخش خصوصی همکاری کنیم.
وی افزود: قرار است به زودی پیمان دوجانبه و ترجیحی با سوریه و پاکستان فعال شود که ۸ آذر وزیر صمت سفری به سوریه خواهد داشت تا تجارت آزاد با سوریه را فعال کنیم؛ تعرفه‌های ترجیحی با ونزوئلا و اندونزی نیز امضا خواهد
شد.