لزوم تجدیدنظر در نحوه تولید «پیامهای بازرگانی» در صداوسیما
رسول شمالی ورزنده
چند سالی است که بخش عظیمی از آگهیهای تجاری و بازرگانی در شبکههای تلویزیونی صداوسیما رنگ و لعاب غربی به خود گرفته و زندگی اشرافی را برای مخاطبان به نمایش میگذارد. در بیشتر آگهیهای بازرگانی با استفاده از فضاها و لوکشینهای غیرمتعارف در جامعه امروز ایران، تبلیغ گر و تولیدکننده آگهی، فقط به دنبال منافع شخصی و کسب درآمدهای هنگفت از محصول خود است و به هیچ وجه
توجهی به فرهنگ کشور و ارزشهای دینی و ملی ندارد. صداوسیما هم بهخاطر کسب درآمد بهتر و بیشتر قدری کوتاه میآید و درواقع فضا را بهطور کامل در اختیار سازندگان آگهیهای بازرگانی قرار میدهد، اگرچه پخش آگهیهای بازرگانی و تجاری بایستی در شبکههای تلویزیونی انجام شود اما نه به این صورت که شاهد یک ولنگاری و آشفتهبازار در این خصوص باشیم؛ تبلیغ یک کالا و محصول در شبکههای تلویزیونی رسانه ملی بایستی در یک چارچوب و اصول تعریف شده و با احترام به ارزشهای اسلامی و آرمانهای نظام باشد و اگر قرار باشد که ما در زمینه آگهیهای بازرگانی مثل دوران طاغوت در تلویزیون عمل کنیم به بیراهه رفتهایم و در واقع بهدنبال تبلیغ رفاهزدگی و زندگی اشرافی هستیم که اگر اینگونه باشد از نظر فرهنگی ضربه بزرگی به جامعه ما خواهد خورد و با دست خودمان راه را برای نفوذ فرهنگ غربی در کشور آماده خواهیم کرد.
در حال حاضر بیشتر آگهیهای بازرگانی که از شبکههای تلویزیونی رسانه ملی پخش میشود در جهت اهداف ارزشی و اسلامی نیست و متأسفانه اشاعه تبلیغ سبک زندگی و فرهنگ غربی است، مسئولان و مدیران ذیربط صداوسیما باید دقت کرده و توجه داشته باشند که پخش یک آگهی تجاری چند ثانیهای از تلویزیون به مراتب تأثیرش بیش از یک سریال و حتی یک فیلم سینمایی است و اگر آگهی مورد نظر با هدف تخریب فرهنگ و جامعه ساخته شود میتواند عواقب جبرانناپذیری را به دنبال داشته باشد، چراکه یک آگهی بازرگانی معمولا در چند مرحله و در شبکههای مختلف برای مخاطبان پخش میشود. بنابراین لازم است که در تولید و ساخت آگهیهای تجاری و بازرگانی که قرار است از شبکههای سیما پخش شود بررسیهای لازم صورت گیرد و اهداف و حساسیتها از سوی مدیران رسانه ملی به تولیدکنندگان آگهیها ابلاغ شود. به صرف اینکه سازمان صداوسیما برای درآمدزایی بیشتر برای پخش هر نوع آگهی بازرگانی به تهیهکنندهها چراغ سبز نشان دهد کار منطقی و پسندیدهای نیست و با این حرکتها، اهداف و مأموریت واقعی صداوسیما زیر سؤال خواهد رفت.
از طرفی هم این روزها شاهد پخش آگهیهای بازرگانی و تجاری از شبکههای تلویزیونی صداوسیما هستیم که کپیبرداری شده از نوع خارجی و هالیوودی است.
به هرحال درحال حاضر هجمه سنگینی از آگهیهای بازرگانی غیرمتعارف و ناهنجار از شبکههای تلویزیونی صداوسیما پخش میشود که میتواند در آینده مشکلات فراوانی را در جامعه ما بهوجود بیاورد و بهخصوص تأثیرش در قشر نوجوان و جوان ما غیرقابل جبران خواهد بود، بهنظر میرسد که صداوسیما بایستی در این زمینه خط مشی و راهکارهای لازم را تدوین و در اختیار سازندگان آگهیهای تبلیغاتی قرار دهد، از طرفی بسیاری از این آگهیها از نظر ساختاری بیمحتوا و از نظر دیالوگ هم بسیار ضعیف هستند، بنابراین نیاز هست که در رابطه با تولید آگهیهای بازرگانی از افراد متعهد، متخصص، دلسوز و انقلابی بهرهگیری شود که به ارزشهای دینی و اخلاقی جامعه ما احترام بگذارند و با یک نگاه فرهنگی به این مقوله بپردازند.