کد خبر: ۲۲۶۳۶۶
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۹

آل‌سعود از ترس کودتای منصور‌هادی مانع سفر وی به آمریکا شد

عربستان از ترس اینکه رئیس‌جمهور مستعفی یمن با حضور در سازمان ملل، علیه ائتلاف سعودی، دست به کودتا بزند، از سفر وی به واشنگتن جلوگیری کرد.

 


به نظر می‌رسد شمارش معکوس برای کنار گذاشتن منصورهادی رئیس‌جمهور مستعفی و فراری یمن از قدرت شروع شده است. منابع مسئول در دولت مستعفی یمن به ریاست عبد ربه منصور‌هادی که، پس از فرار از یمن، در ریاض حضور دارد، از اختلافات عربستان با وی خبر دادند. پایگاه خبری «البوابه الاخباریه الیمنیه» به نقل از این منابع گزارش داد، عربستان اجازه نداده است‌هادی برای حضور در هفتاد و ششمین دور مجمع عمومی سازمان ملل به آمریکا سفر کند. به گفته این منابع، عربستان نگران، «کودتای‌هادی علیه ائتلاف» متجاوز سعودی-اماراتی است.‌هادی برای اینکه خود را همچنان رئیس‌جمهور یمن معرفی کند، قصد داشت در این نشست شرکت کند. منابع مذکور خبر دادند که عربستان در حال فراهم‌‌سازی مقدمات برکناری‌هادی از عرصه قدرت در یمن است. به گزارش این پایگاه خبری، مخالفت ریاض با حضور‌هادی در آمریکا، در راستای تلاش‌های این کشور برای کنار گذاشتن‌هادی و برچیدن بساط دولت مستعفی است؛ دولتی که ائتلاف سعودی با استفاده از آن، جنایات هفت ساله خود علیه مردم یمن را مرتکب شد. بنابراین گزارش، آمریکا و انگلیس هم در تلاش هستند‌هادی و حزب اخوانی الاصلاح وابسته به عربستان را از صحنه یمن کنار بگذارند و گروه‌های جدیدی در این کشوررا به عنوان مزدور خود انتخاب کنند. پایگاه مذکور تأکید کرد، هدف آمریکا این است که این گروه‌ها، نماینده منافع این کشور در یمن باشند؛ زیرا ائتلاف متجاوز سعودی-اماراتی در انجام توطئه‌های آمریکا ناکام ماند و احتمال داشت که‌هادی در نشست سازمان ملل، علیه ائتلاف سعودی دست به کودتا بزند. این در حالی است که ائتلاف سعودی و امارات بخش اعظم جنوب یمن را در اشغال خود دارند. مردم این مناطق نیز به شدت مخالف اشغالگری این دو کشور و خواستار اخراج آنان هستند.