kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۶۳۰۷
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۸
تشدید تنش‌ها بین فرانسه و انگلیس

نشست وزرای دفاع دو کشور لغو شد

گویا تنش‌هایی که پیمان دفاعی آمریکا، انگلیس و استرالیا که منجر به لغو قرار‌داد پاریس-کانبرا شد پایان ندارد؛ در ادامه این بحران نشست وزرای دفاع فرانسه و انگلیس نیز لغو شد.

 

سرویس خارجی-

انگلیس، آمریکا و استرالیا، چهارشنبه گذشته، در تلاش برای مقابله با قدرت‌گرفتنِ سریعِ چین از امضای یک پیمان ویژه – موسوم به «آکواس» یا «AUKUS» – برای به اشتراک گذاشتن فناوری‌های پیشرفته دفاعی خبر دادند که به استرالیا امکان می‌دهد برای اولین بار زیر دریایی‌هایی با نیروی محرکه هسته‌ای بسازد. از این رو کانبرا به بهانه «غیرقابل اعتماد بودن تجهیزات فرانسوی» قرارداد عظیم ۵۶ میلیارد یورویی که در سال ۲۰۱۶ با فرانسه برای خرید زیردریایی‌ امضا کرده بود را فسخ کرد. فرانسه این ماجرا را «خنجر از پشت» توصیف کرد و در اقدامی بی‌سابقه سفرایش از واشنگتن و کانبرا را فراخواند؛ وزیر خارجه‌اش آمریکا، انگلیس و استرالیا را «دروغگو»، «دو رو»، «غیرقابل اعتماد» و «فرصت‌طلب» خواند. البته صدای اعتراض چین، روسیه،‌اندونزی، کره شمالی، نیوزلند و... نیز از این پیمان به گوش می‌رسد.
تنش‌هایِ ناشی از این «پیمانِ پیمان‌شکن» همچنان ادامه دارد.
«بن ‌والاس» وزیر دفاع انگلیس قرار بود نشست دو روزه دوجانبه‌ای با «فلورنس پارلی» همتای فرانسوی خود در لندن داشته باشد، اما این دیدار به دلیل تنش اخیر در روابط پاریس با لندن و واشنگتن به دلیل قرارداد زیردریایی هسته‌ای با استرالیا لغو شد. گفتنی است وزیر خارجه فرانسه
شنبه شب در مورد فرا نخواندن سفیر این کشور از لندن در عباراتی تحقیر‌آمیز گفته بود: ««احتیاجی به این کار نبود. ما با فرصت‌طلبی (اپورتونیسم) دائمی آنها آشناییم. بریتانیا وسط این بحران هیچ‌کاره است.»
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از «رویترز»، «اسکات موریسون»، نخست‌وزیر استرالیا، روز دوشنبه عازم واشنگتن شد تا با رهبران گروه امنیتی چهار جانبه، ملقب به «کواد یا Quad» ملاقات کند. این نشست در حالی برگزار می‌شود که دولت استرالیا با انتقادات فراوانی مبنی بر فسخ قراردادش با فرانسه مواجه است. از سوی دیگر، مقامات آمریکایی اعلام کردند که
«جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا تلاش می‌کند تا تماسی تلفنی با
«امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه برقرار کند تا هرچه سریعتر به بخش عظیمی از انحرافات عمومی و اختلافات بین دو متحد خود پایان دهد.
گفتنی است، سخنان تحقیرآمیز لو دریان در مورد انگلیس ریشه در کینه تاریخی فرانسوی‌ها نسبت به انگلیسی‌ها دارد؛ اما موضع به این حد تند فرانسه نسبت به آمریکا بی‌‎سابقه است. فرانسه اولین متحد تاریخ آمریکا است که از زمان انقلاب این کشور علیه سلطنت انگلیس کنار آن ایستاده است. این دو کشور امروز هر دو عضو سازمان ناتو هستند و در شماری از مسائل در سراسر جهان همکاری می‌کنند. همچنین این توافق شکاف دیگری بر دیوارِ اتحاد غرب‌انداخت؛ بی‌جهت نیست که «توبایِس اِلوود» رئیس‌کمیته منتخب دفاعی مجلس عوام انگلیس روز دوشنبه گفت، غرب دچار تفرقه بیشتری شده است.