kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۶۳۰۶
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۵

تشدید اعتراضات علیه مزدوران سعودی در جنوب یمن

چند روزی است که اعتراضات مردمی در جنوب یمن علیه مزدوران وابسته به امارات و آل‌سعود افزایش یافته است؛ بسیاری از تحلیلگران این اعتراضات را سرآغاز «انقلاب بزرگ مردمی» می‌دانند.

موج خشم مردم یمن در روزهای گذشته در مناطق اشغالی مزدوران وابسته به امارات و آل‌سعود، هشدار و نشانه‌ای مبنی بر ورود این کشور به یک مرحله سرنوشت‌ساز است. «البوابه الاخباریه الیمنیه» گزارش داد، این اعتراضات می‌تواند باعث تسریع در نابودی گروه‌های وابسته به ائتلاف متجاوز سعودی-اماراتی شود، هر چند که این مزدوران در تلاش هستند از اعتراضات مردمی، به سود درگیری خود استفاده کنند، ولی این تظاهرات، صادق‌ترین نمود از بیداری مردمی در جنوب یمن است.
بنا بر این گزارش، این در حالی است که دولت مستعفی یمن در جنوب این کشور، هیچ نقشی از نظر نظامی، امنیتی و خدماتی برای مردم این منطقه‌ایفا نمی‌کند. ظاهراً تحرکات مردمی تحت لوای، «انقلاب گرسنگان»، بیانگر وضعیت وخیم معیشتی است که مردم این منطقه از هفت سال پیش تا کنون با آن دست به‌گریبان هستند. این گزارش با بیان اینکه جنگ اقتصادی مزدوران ریاض فقط علیه یک منطقه خاص در یمن نیست، نوشت، شواهد نشان می‌دهد که تمامی سناریوهای ائتلاف سعودی-اماراتی برای ضربه زدن به صنعاء است و تمام مردم یمن را هدف قرار می‌دهد.
بیش از ۷ میلیون یمنی با سوء تغذیه مواجه‌اند
این در حالی است که سازمان ملل متحد روز یکشنبه اعلام کرد ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در یمن به علت
سوء تغذیه نیازمند دریافت خدمات درمانی هستند. در این بیانیه آمده است از این میان، حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار کودک کمتر از پنج سال و یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر زن باردار و شیرده به علت سوء تغذیه شدید ‏به خدمات درمانی نیاز دارند. دفتر امور بشردوستانه سازمان ملل در یمن افزود، بخش بهداشتی یمن تنها ۱۱ درصد از بودجه مورد نیاز امسال خود را دریافت کرده و این در حالی است که ۲۰ میلیون نفر در یمن به کمک‌های بهداشتی نیاز دارند.
آل‌سعود آخرین گروهِ دولت مستعفی را
از هتل بیرون‌انداخت
خبر دیگر آنکه رژیم آل‌سعود آخرین گروه از مقامات دولت مستعفی یمن که مورد حمایتش هستند! را از هتل «ذواری» در منطقه «الملقا» در شمال ریاض بیرون کرد. بر اساس گزارش «الخبر الیمنی»، ریاض همچنین تصمیم گرفته ویزای دیگر مسئولان دولت مستعفی از جمله وزرای این دولت را تمدید نکند.
پیشروی نظامی نیروهای یمنی در مناطق مختلف این کشور به ویژه در مأرب و حملات موشکی به عمق عربستان، موازنه را در ائتلاف متجاوز به هم زده و محاسبات ریاض را به هم ریخته است؛ به همین دلیل، آل‌سعود برای حفظ منافع فردی و امنیت داخلی خود، آماده است تا دولت مستعفی و تمامی مزدوران خود را قربانی کند.
آخرین مراحلِ ائتلاف آل‌سعود
سرلشکر «محمد ناصر العاطفی»، وزیر دفاع یمن در دیدار از محور‌های عملیاتی در استان مأرب تأکید کرد عزت در موضع‌گیری صاحبان حق است که در خاک سرزمین‌شان، قوی و قدرتمند هستند. وی تصریح کرد: «ملت یمن هر چقدر هم که متجاوزان دارای امکانات باشند، آنها را هرگز نخواهند پذیرفت.» العاطفی اظهار داشت: «پیروزی‌های اخیر در محورهای عملیاتی به ویژه در مأرب، دشمن را به زانو درآورد؛ دشمنی که اکنون در حال فروپاشی است و آخرین مراحل خود را
سپری می‌کند.»
اظهارات رهبر انصارالله
سید «عبدالملک الحوثی» رهبر انصار‌الله یمن به مناسبت هفتمین سالگرد انقلاب این کشوردیروز سخنرانی کرد. الحوثی ضمن تبریک سالگرد انقلاب ۲۱ سپتامبر گفت که این انقلاب یک دستاورد بزرگ است که همچنان ادامه دارد و اهمیت آن به خاطر زمان حال و آینده است.
او گفت که پیش از انقلاب، مرحله قیمومیت خارجی بود و طیف‌های سیاسی حاضر در کشور نیز در استقلال و آزادی ملت یمن کوتاهی کردند. رهبر انصارالله با اشاره به اینکه این مسئله، باعث فروپاشی و اشغال کامل یمن شده بود، تصریح کرد: «گروه حاکم بر کشور ما در قبل از انقلاب، باعث شد که یمن تحت [قطعنامه‌های] فصل هفتم [شورای امنیت] قرار گیرد.»
وی با بیان اینکه در آن زمان، سفیر آمریکا، زمام امور یمن را در دست داشت و واشنگتن نیز جایگزین ریاست جمهوری بود، تأکید کرد، پیش از انقلاب، گروههای سیاسی، تسلیم قیمومیت سفارت آمریکا بودند. وی با بیان اینکه «پیش از انقلاب، انفجارها، ترورها و عناصر تکفیری وجود داشت»، گفت که در آن زمان، دشمنان یمن تمام تلاش خود را به کار گرفتند تا بتوانند عوامل قدرت مادی و معنوی یمن را سلب کنند و به مرز فروپاشی برسد تا از این طریق، آن را اشغال کنند. الحوثی با اشاره به نقش انقلاب در جلوگیری از افزایش پایگاههای آمریکا در یمن به بهانه مبارزه با القاعده، گفت که هدف قرار‌دادن یمن، به سود آمریکا، رژیم صهیونیستی و انگلیس است. وی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی، نماینده انحصاری آمریکا در منطقه است، گفت که «عربستان و امارات، صرفا آلت دست آمریکا و گاو شیری آن هستند... اما ما، از آغاز، به نقش کشورهای خارجی به ویژه آمریکا پی بردیم که با انقلاب مقابله می‌کرد».