kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۶۲۹۰
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۳
به دلیل بی‌تدبیری دولت قبل

دولت جدید باید ۶ میلیون تن گندم وارد کند

سرپرست خدمات بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی گفت:
بر اساس برآورد وزارت جهاد کشاورزی در سال گذشته، باید حدود 9 میلیون تن گندم خرید تضمینی داشته باشیم اما این امر محقق نشد و باید شش میلیون تن گندم وارد کنیم.
حسن عباسی معروفان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری تسنیم  درباره وضعیت گندم کشور تصریح کرد: بر اساس برآوردی که وزارت جهاد کشاورزی در سال گذشته داشت، باید حدود 9 میلیون تن گندم خرید تضمینی داشته باشیم اما این امر در سال جاری عملی نشد.
وی افزود: اکنون در پایان زمان خرید تضمینی گندم هستیم اما تنها چهار میلیون و 600 هزار تن گندم خریداری شده و میزان خرید تضمینی گندم نصف پیش‌بینی صورت گرفته، انجام شده است.
سرپرست دفتر خدمات بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: دولت جدید در ابتدای کار خود باید شش میلیون تن گندم برای کسری تولید وارد کند. البته سال قبل حتی پیش‌بینی کسری دو میلیون تنی شده بود که این رقم نیز محقق نشد و برای تامین نیاز مردم باید شش میلیون تن گندم وارد کنیم. عباسی معروفان افزود: دولت قبل برای تامین نیاز شش ماه برنامه‌ریزی کرده بود و اکنون دولت جدید در چنین شرایطی باید برای تامین این نیاز تلاش کند و ارز مورد نیاز را اختصاص دهد.
وی، وضعیت تامین ذخایر استراتژیک را مطلوب دانست و گفت: وضعیت ذخایر استراتژیک مناسب است اما به صورت 100 درصدی که در قانون‌اشاره دارد، تامین نشده زیرا 30 درصد از این ذخایر در چرخش است و باید محصولات جدید جایگزین شود. در مجموع می‌توان گفت که مشکلی برای تامین کالاهای اساسی وجود ندارد و در حال تکمیل 100درصدی ذخایر کالاهای اساسی هستیم.
گفتنی است، تعیین قیمت خرید تضمینی پایین و مخالفت سازمان محیط زیست و برخی فعالان محیط زیستی با خودکفایی کشاورزی در دولت قبل، عامل کاهش شدید تولید گندم و برنج و دیگر محصولات کشاورزی در کشور است و تلاش آنان به بهانه کمبود آب همچنان ادامه دارد، حال آنکه وزیر نیرو گفته است که از سه چهارم بارش و آب دریا در کشور استفاده نمی‌شود.