kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۶۲۸۶
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۲
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران:

پیوستن ایران به سازمان شانگهای آثار مثبتی خواهد داشت

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با اشاره به آثار مثبت پیوستن ایران به سازمان شانگهای با دارا بودن 25 درصد اقتصاد جهان گفت: استفاده از تخفیف‌های تعرفه صادرات از جمله مزایای این عضویت است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمد لاهوتی درباره مزایای پیوستن ایران به سازمان شانگهای تصریح کرد: آثار مثبت پیوستن به سازمان همکاری‌های شانگهای ابعاد متعدد و گسترده اقتصادی دارد و با توجه به ظرفیت‌های فراوان کشورمان برای همکاری با اعضای این سازمان چشم‌انداز بسیار روشنی در توسعه اقتصادی کشور قابل مشاهده می‌باشد.
وی با اشاره به مولفه‌های بسیار قوی و فراوان قدرت اقتصادی اعضای سازمان شانگهای، اظهار داشت: اعضای سازمان شانگهای یک مساحت، 43 درصد جمعیت و
25 درصد تولید ناخالص جهان را در اختیار دارند و این آمار بیانگر قدرت بسیار بالای این سازمان است.
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران افزود: کشورمان با نگاه به شرق و در نظر گرفتن منافع اقتصادی، سیاسی و امنیتی به عضویت سازمانی درآمده که قدرت‌های بزرگ جهان مانند چین، روسیه و هند در آن عضویت دارند.
وی با اشاره به ظرفیت‌های فراوان کشورمان برای تعامل و همکاری با اعضای سازمان شانگهای، گفت: جمهوری اسلامی ایران با منابع عظیم نفت و گاز و ظرفیت‌های فراوان صنعتی، علمی، فناوری و نیروی انسانی می‌تواند نقش مهمی در سازمان شانگهای ایفا کند و از منافع آن هم بهره‌مند شود.
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران افزود: استفاده از تخفیف‌های تعرفه صادرات از جمله مزایای عضویت در سازمان شانگهای به شمار می‌آید که باید زمینه‌های لازم برای افزایش صادرات کالاها از جمله افزایش کیفیت تولید و رعایت استانداردها، فراهم شود.
همچنین ابراهیمی‌اصل؛ سفیر سابق ایران در آفریقای جنوبی درباره آثار مثبت پیوستن ایران به سازمان شانگهای تصریح کرد: نگاه دولت قبل نگاه به غرب و دادن امتیازات بیشتر و یک اشتباه استراتژیک مبنی بر پیوند زدن اقتصاد به برجام بود و موجب دوری از کشورهای همسو، همسایه و قدرتمند مانند چین، روسیه و هند شده بود.
وی افزود: با شرایط جدید و تغییر نگاه به شرق و توان داخلی، پذیرش قطعی عضویت جمهوری اسلامی ایران در سازمان شانگهای به وقوع پیوست که ناراحتی شدید آمریکا و غرب را به همراه داشته است.
سفیر سابق ایران در آفریقای جنوبی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان قدرت هسته‌ای و اقتصادی منطقه و با توان بالای دفاعی و نظامی رکن مهم سازمان شانگهای برای تامین امنیت اقتصادی و انرژی منطقه به شمار می‌آید و با این عضویت تیر خلاص به تحریم‌های آمریکا زده شد.
ابراهیمی اصل افزود: توسعه اشتغال و سرمایه‌گذاری، خنثی‌سازی تحریم‌ها، رفع موانع مبادلات مالی و اقتصادی و ایجاد زمینه برای استفاده از ارزهای منطقه‌ای بجای دلار را از جمله آثار مهم عضویت جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای به شمار می‌آید.